کد خبر: ۱۲۴۰۸

حکیم مهر - با واگذاری بیوتکنیک تولید ماهی چشم‌زده قزل‌آلا به بخش خصوصی، تا دو سال آینده از واردات بی‌نیاز می‌شویم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: کار اصلاح نژاد ماهیان سردآبی ازجمله قزل‌آلا به انجام رسیده است و امکان تولید تخم چشم‌زده این گونه در کشور فراهم شده است.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: در حال حاضر نیاز آبزی‌پروران به تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا بیش از 450 میلیون قطعه در سال است که وارد می‌شود و با دستیابی محققان شیلاتی به این تکنولوژی، کشور می‌تواند از واردات آن بی‌نیاز شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح کلان اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم بیوتکنیک آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا بدین ترتیب از واردات بی‌نیاز شویم.

مطلبی ادامه داد: در سال جاری بیش از 427 پروژه تحقیقاتی در مؤسسه در دست اجرا است که 70 پروژه آن به اتمام رسیده و نتایج آن منتشر شده است و مابقی آن نیز ادامه‌دار بوده و در سال‌های آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی از رشد 20 درصدی پروژه‌های تحقیقاتی در سال 92 خبر داد و تصریح کرد: تعداد پروژه‌های تحقیقاتی در سال جدید از افزایش 20 درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: در بخش آبزیان پتانسیل‌های بسیاری وجود دارد تا بتوانیم از دانش و تحقیقات انجام‌شده در این بخش استفاده کنیم و با واگذاری آن به بخش خصوصی، امکان افزایش ظرفیت تولید در کشور را فراهم آوریم.

مطلبی در پایان تأکید کرد: بسیاری از تحقیقاتی که مورد نیاز بخش آبزی‌پروری است، برای اجرا نیازمند اعتبار است که متأسفانه اعتبارات با تأخیر و کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده، اختصاص پیدا می‌کند.

 

نظر شما
ادامه