حکیم مهر - چرا برخی از کارخانههای فرآوردههای لبنی علاقه خاصی به تولید شیر پاستوریزه با طعم شیر خشک آن هم تنها در شیرهای نایلونی که تأمینکننده سلامت قشر ضعیف جامعه است، دارند.
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل اتحادیه فرآوردههای لبنی گفت: استفاده از شیرخشک برای تولید فرآوردههای لبنی صرفه اقتصادی نداشته و خرید شیر تازه از دامدار هزینه کمتری برای صنایع لبنی دارد.
محمدرضا اسماعیلی با بیان اینکه باور استفاده از شیرخشک در تولید فرآوردههای لبنی را دامداران در ذهن مردم ساختهاند، افزود: شیر پاستوریزهشده در مواقعی طعمی نزدیک به شیرخشک دارد که ممکن است بهدلیل استفاده از طعمدهندههای خاص و نحوه پاستوریزه کردن شیر در حرارت بالا باشد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که برای تهیه شیر از شیرخشک استفاده شود، یکهزار و 500 تومان برای صنایع لبنی هزینه دارد. این در حالی است که بهراحتی میتوان شیر تازه دامدار را به قیمت هر کیلوگرم 900 تومان خریداری کرد.
مدیرعامل اتحادیه فرآوردههای لبنی ادامه داد: استفاده از شیرخشک در تولید شیر افسانه بوده و طعم شبیه شیرخشک تنها بهدلیل مشکلات فنی کارخانهها است.
اسماعیلی تصریح کرد: برای تبدیل شیر خشک به شیر پاستوریزه باید به آن خامه اضافه شود که این امر هزینه بالایی برای صنایع دارد.
وی در پایان یادآور شد: زمانی شیر خشک از عراق به کشور قاچاق میشد، ولی در حال حاضر قیمت شیرخام در ایران از تمام کشورهای دنیا ارزانتر است.
گفتنی است، شیرهای نایلونی تولیدشده بعضی از صنایع لبنی حتی در مواردی برندهای معروف دارای طعم شیرخشک در محصول خود هستند و دامداران در تحویل شیر خود به کارخانههای لبنی با مشکل روبهرو میشوند. حال دلیل این امر مشخص نیست که چرا برخی از کارخانههای فرآوردههای لبنی علاقه خاصی به تولید شیر پاستوریزه با طعم شیر خشک آن هم تنها در شیرهای نایلونی که تأمینکننده سلامت قشر ضعیف جامعه است، دارند.