به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدینژاد نوری با تأکید بر بررسی دقیق صلاحیت علمی و تخصصی دانشجویان بورسیه دوره دکتری پژوهشمحور، خاطرنشان کرد: صلاحیت این دانشجویان طی چند مرحله از سوی دانشگاه محل تحصیل و نیز وزارت علوم بررسی میشود و مدرک تحصیلی آنان نیز طبق قوانین دوره دکتری پژوهش محور صادر خواهد شد.
وی با رد تأثیر منفی پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون بر اعتبار دوره دکتری پژوهشمحور گفت: این دانشجویان که قرار است از سوی ارگانها و نهادهای اجرایی و پژوهشی به دانشگاهها معرفی شوند، توسط دانشگاه محل تحصیل و وزارت احراز صلاحیت میشوند و قاعدتاً هیچ دانشگاهی با پذیرش افرادی که صلاحیت اجرای یک پروژه را ندارند و یا در سطح علمی آن دانشگاه نیستند از اعتبار خود نمیکاهد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین روز سال گذشته شیوهنامه جدید پذیرش و ظرفیت دانشجو در دورههای دکترای تخصصی را به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور ابلاغ کرد که بر اساس آن دانشگاهها میتوانند برابر 20درصد ظرفیت دوره روزانه پژوهش محور خود، به صورت مازاد ظرفیت، دانشجو بپذیرند.
در این شیوه سازمان و نهادهای اجرایی و پژوهشی میتوانند چند دانشآموخته کارشناسی ارشد را که حداقل سه سال سابقه فعالیت تخصصی و کسب تجربه عملی دارند برای اجرای پروژههایی خاص به دانشگاهها معرفی کنند تا به عنوان دانشجوی دکتری پژوهشمحور به تحصیل بپردازند.
وزرات علوم بر صحت مدارک پژوهشی ارائهشده نظارت میکند
به گفته مهدینژاد، پذیرش دانشجو از سوی دانشگاهها به این شیوه، منوط به اخذ مجوزهای لازم از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و عقد قرارداد با دستگاهها و نهادهای اجرایی بورسکننده است.
مهدینژاد درباره امکان ایجاد شبهه در صحت مدارک تحویل شده به دانشگاه و تجربه علمی دانشجو، توضیح داد: نمیتوان گفت که هر شیوه جدید ابداع شده برای دورههای آموزشی و پژوهشی بدون اشکال است. مهم این است که نظارت از سوی صادرکننده دستورالعمل وجود دارد و در طول انجام کار نیز آییننامههای جدیدی برای حفظ کیفیت دورهها صادر میشود.
انجام خدمت پس از گذراندن دوره بورس در حوزه اختیارات بورسکننده است
وی با اشاره به اینکه هزینه دوره آموزشی را در این نوع پذیرش مؤسسه متقاضی به جای دانشجو پرداخت خواهد کرد، گفت: مؤسسه ای که دانشجویی را بورس میکند خود قوانین آن را مشخص خواهد کرد. ممکن است مؤسسه در ازای بورس انتظار خدمت نداشته باشد و یا حتی تا دوبرابر زمان تحصیل، خدمت در مؤسسه را طلب کند.
به اعتقاد معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم این روش میتواند از بار دولت برای گسترش آموزش عالی بکاهد و نیز به دانشگاهها کمک کند تا از ظرفیتهای خالی خود برای آموزش و پژوهش بیشتر استفاده کنند.