حکیم مهر - هنوز دیرنشده است و اگر جهان دست به اقدام بزند و از سال 2017 روند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آغاز شود می توان جلو 60 درصد از تلفات گونه های گیاهی و جانوری را گرفت و اگر روند کاهش گازهای گلخانه ای از سال 2030 آغاز شود می توان امیدوار بود جلو 40 درصد از تلفات احتمالی گونه ها گرفته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرایران، نشریه بریتانیایی " nature climate change" که نشریه ای زیست محیطی است نتایج تحقیقات یک گروه از دانشمندان از کشورهای مختلف را منتشر کرده که بر اساس یافته های پژوهش آنها اگر روند گرمایش زمین همچنان ادامه داشته و گازهای گلخانه ای کنترل نشوند تا سال 2100 بیش از نیمی از گیاهان و یک سوم از گونه های جانوری زنده بر روی زمین نابود خواهند شد.

این تحقیق که حاصل بررسی شرایط افزایش گرمایش زمین بر روی 50 هزار گونه گیاهی و جانوری است، نشان می دهد که در صورت کنترل نشدن افزایش روز افزون انتشار گازهای گلخانه ای حیات گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید جدی است.

براساس این گزارش تا سال 2100 با ادامه روند فعلی متوسط دمای کره زمین 4 درجه بیشتر خواهد بود و در این صورت در این سال بیش از 57 درصد از گونه های گیاهی و 34 درصد از گونه های جانوری که هم اکنون بر روی کره زمین حیات دارند، منقرض خواهند شد.

"راشل وارن " محقق دانشگاه " EAST ANGLIA" در بریتانیا درباره این تحقیق جدید می گوید در صورت عدم کنترل انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2080 بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری را که امروز روی کره زمین هستند، نخواهیم داشت.

در تحقیق گسترده ای که گروهی از دانشمندان بین المللی انجام داده اند تاثیرات تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به صورت یک مدل کامپیوتری بر روی بیش از 50 هزار گونه گیاهی و جانوری آزمایش شده است .

خانم وارن افزود :" نتایج تحقیقات و مدل کامپیوتری نشان داد که در بیشتر موارد گونه های گیاهی و جانوری در اثر تغییرات اقلیمی منقرض خواهند شد چرا که موانع طبیعی از جمله رشته کوهها و اقیانوس ها مانع تغییر و جابجایی آنها برای ایجاد تطابق با محیط مطلوبشان خواهد شد.

با این حال این محقق انگلیسی می افزاید هنوز دیرنشده است و اگر جهان دست به اقدام بزند و از سال 2017 روند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آغاز شود می توان جلو 60 درصد از تلفات گونه های گیاهی و جانوری را گرفت و اگر روند کاهش گازهای گلخانه ای از سال 2030 آغاز شود می توان امیدوار بود جلو 40 درصد از تلفات احتمالی گونه ها گرفته شود.

راشل وارن می افزاید:" نقاطی از کره زمین که بیشتر در معرض خطر انقراض گونه های گیاهی و جانوری هستند مناطقی چون آمریکای مرکزی و جنوبی، استرالیا، شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا هستند. این مناطق طبق یافته های تحقیق در برابر خطر کاهش بارندگی و افزایش درجه حرارت آسیب پذیر تر از دیگر نقاط جهان شناسایی شدند.

گفتنی است طبق تحقیق دانشمندان هم اکنون میزان گاز دی اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین به حدود 400 ذره در میلیون رسیده است (400 مولکول دی اکسید کربن در میان یک میلیون مولکول هوا) که طبق بررسی ها این بیشترین میزان در طول حیات بشر در دستکم 2 میلیون و پانصد هزار سال گذشته بر روی کره زمین است. غلظت دی اکسید کربن در نیمکره جنوبی به مراتب کمتر از نیمکره شمالی است.

طبق تخمین دانشمندان اگر این میزان غلظت در اتمسفر زمین به 440 واحد برسد، دمای هوای کره زمین نزدیک 3 درجه بیشتر خواهد شد و این مساله باعث بالا آمدن دمای آب اقیانوس ها و سطح آب آنها از 5 سانتی متر تا بیش از یک و نیم متر خواهد شد.