کد خبر: ۱۳۳۳۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی بجستان و کرمان

 

جوجه ریزی سه ماهه اول92 بجستان


بیش از 700 هزار قطعه جوجه ریزی در طول سه ماهه اول سال 92 در واحدهای پرورشی این شهرستان انجام گردیده است. 
رییس شبکه دامپزشکی بجستان اعلام نمود : با توجه به پتانسیل خوب شهرستان که تعداد 55 واحد مرغداری گوشتی فعال پروانه دار را در گستره جغرافیایی خود جای دارد، این حرفه نقش مهمی در ارتزاق مردم منطقه و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایفا می کند.

دکتر متقی در این راستا افزود : خوشبختانه تعامل بسیار خوب مرغداران منطقه با شبکه دامپزشکی و رعایت اصول بیوسکوریتی باعث ایجاد بهره وری مناسب در این شهرستان بوده است.

---------------------

 

در استان کرمان صورت می گیرد
بیش از 2 میلیون راس دام سبک و سنگین بر علیه بیماری بروسلوز واکسینه می شوند


رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیماری بروسلوز (تب مالت) را یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانست که می تواندعوارض جبران ناپذیری در دام و انسان ایجاد نماید. 
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان دکتر محمد جانباز اظهار داشت: بیماری بروسلوز در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین بروز می کند.
وی افزود: کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی در دام نیز از عوارض دیگر این بیماری می باشند.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه بیماری بروسلوز(تب مالت) از دام و فراوردهای خام دامی به انسان منتقل می شوند اظهار داشت: کنترل این بیماری در انسان وابسته به کنترل و پیشگیری از آن در دام می باشد.
وی ادامه داد: مراقبت فعال و غیر فعال بیماری، واکسیناسیون سراسری دام سبک و سنگین، بررسی آماری و اپیدمیولوژیک میزان بروز  بیماری، مطالعه بر روی جنین سقط شده، ارزیابی فیلدی و پایش سرمی از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان کرمان در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری بروسلوز(تب مالت) می باشد.
دکتر جانباز واکسیناسیون را یکی از مهمترین راههای پیشگیری و کنترل بیماریها دانست و عنوان کرد: پیش بینی می شود 2 میلیون و 275 هزار راس دام سبک وسنگین طی سالجاری بر علیه بیماری بروسلوز(تب مالت) واکسینه شوند.
وی عنوان کرد: این حجم عملیات نسبت به سال گذشته از رشد 100درصدی برخوردار می باشد.
رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود : در این طرح نزدیک به 1 میلیون و 610 هزار راس گوسفند و بز ، 570 هزار راس بره و بزغاله ، 65 هزار راس گاو و 30 هزار راس گوساله تحت پوشش واکسیناسیون بروسلوز قرار خواهند گرفت .
وی همجواری استان کرمان با استانهای مرزی را یک ریسک فاکتور دانست و بیان داشت: عدم وجود برنامه هدفمند کنترل بیمارها در برخی از کشورهای همسایه، مبارزه با بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام را در داخل کشور با مشکلات عدیده ایی مواجه نموده است.
وی وجود دامداری سنتی و پرورش توامان انواع دام در کشور را از جمله عوامل افزایش دهنده هزینه های مبارزه با بیماریهای دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام دانست و ابراز داشت: می بایست با اصلاح زیر ساخت ها و فرهنگ سازی مناسب، فرهنگ پرورش دام به صورت صنعتی را رواج داد.
دکتر جانباز گفت: کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام در جمعیت دامی ضمن تامین سلامت و امنیت غذایی باعث سلامت جامعه از نظر این بیماریها نیز می شود.
وی با اشاره به کمبود نیروی متخصص، خودرو و امکانات فنی،  کمبود اعتبارات دامپزشکی استان را مهمترین چالش فعلی این اداره کل در خصوص مبارزه و کنترل بیماریهای دامی برشمرد و ادامه داد: کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام در جمعیت دامی زمانی به صورت کامل محقق می شود که مسئولین و مردم مانند بسیاری از کشورها توسعه یافته به دامپزشکی و تامین سلامت دام بعنوان یکی از ارکان مهم تضمین بهداشت جامعه نگاه کنند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
کارشناس
|
Iraq
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
0
0
گناباد جزئ مناطق محروم حساب میشه؟
ناشناس
|
Iraq
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
گناباد اصلا کجاست
نظر شما
ادامه