کد خبر: ۱۴۰۱۵

حکیم مهر - پس از عرضه موفق میگوی شناسنامه‌دار، قزل‌آلا نیز از 16 شهریورماه در نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک برای نخستین‌بار عرضه می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: در راستای عرضه محصولات سالم و بهداشتی، این سازمان شناسنامه‌دار کردن آبزیان را در دستور کار قرار داد و محصول میگو در حال حاضر بدین صورت عرضه می‌شود.

دکتر عیسی گلشاهی افزود: ماهی قزل‌آلا نیز برای نخستین‌بار به‌صورت شناسنامه‌دار عرضه خواهد شد و شناسنامه‌دار کردن ماهی جنوب و ماهیان گرمابی نیز به‌صورت پایلوت در دستور کار است.

وی خاطرنشان کرد: عرضه انبوه ماهیان گرمابی شناسنامه‌دار از مهرماه عملیاتی می‌شود و برای ماهیان جنوب نیز نیازمند مقدماتی خاص است که در حال انجام است.

گلشاهی ادامه داد: از آنجا که ماهیان تن مبداء و مقصد مشخصی دارند، شناسنامه‌دار کردن آنها به سرعت انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مرحله اول محموله‌هایی که به بازار بعثت تهران می‌رسند، دارای کدی 22 رقمی هستند که دارای کد شناسایی بوده و از محل مزرعه در بسته‌بندی‌های مشخصی عرضه می‌شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: در مرحله دوم بسته‌بندی در داخل جعبه‌های مخصوص انجام می‌شود و برچسب توزیع‌کننده بر روی آنها درج خواهد شد.

گلشاهی تأکید کرد: ماهیان قزل‌آلا در بسته‌بندی‌های پنج تا 30 کیلوگرمی از مزرعه بسته‌بندی می‌شوند و برای میگو نیز جعبه‌های یونولیتی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: امکان نصب برچسب بر تک‌تک محصولات شیلاتی وجود ندارد، اما محصولات قابل عرضه مزارع شیلاتی دارای برچسب خواهد بود و از آنجا که مصرف‌کنندگان از واحدهای خاصی خریداری می‌کنند، امکان ردیابی در صورت بروز شکایت وجود دارد.

 

نظارت دائمی سازمان شیلات و دامپزشکی بر تولید آبزیان

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار شیلات ایران همچنین گفت: سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات نظارت‌های دائمی را در مزارع مختلف آبزیان انجام می‌دهند تا محصولات سالم و قابل شناسایی به بازار عرضه شود.

گلشاهی از ورود محصولات منتخب شیلاتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: تولیدکنندگانی که زنجیره تولید، فرآوری، حمل و نقل و توزیع را به‌صورت همگن در دست دارند، پس از تأیید کیفیت محصولاتشان لیبل خاصی را اخذ خواهند کرد که نشان می‌دهد علاوه بر سلامت محصولات، کیفیت آنها نیز لحاظ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: محصولات شیلاتی که دست‌به‌دست می‌شوند، ممکن است تحت تأثیر آلودگی‌های مختلف قرار گیرند، بنابراین ورود همگن محصولات از تولید تا عرضه می‌تواند به‌عنوان یک مزیت محسوب شود و به تولیدکنندگان آن باید نشان‌های خاصی اعطا کرد.

 

نظر شما
ادامه