کد خبر: ۱۴۳۶۶
حکیم مهر - بر اساس طرحی، تمامی تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور شناسنامه‌دار و دارای قیمت خواهد شد.

 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار امروز در حاشیه گرامیداشت روز جهانی تخم‌مرغ در جمع خبرنگاران گفت: روز جهانی تخم‌مرغ امسال با شعار "کودکی بانشاط، بزرگسالی سالم با یک تخم‌مرغ در روز" در 17 مهرماه برگزار می‌شود.

دکتر سیدفرزاد طلاکش افزود: به‌رغم پتانسیل‌های بسیار بالای تولید تخم‌مرغ در کشور، ایران به‌عنوان دهمین کشور تولیدکننده محصول در جهان است که سرانه مصرف آن در حال حاضر 190 عدد است و از سرانه بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: در روز 17 مهرماه همزمان با سایر کشورهای جهان، چهارمین گرامیداشت روز جهانی تخم‌مرغ با اهداف فرهنگی و آموزشی به اجرا درمی‌آید، به‌گونه‌ای که قرار است 15 هزار پوستر روز جهانی تخم‌مرغ در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت، سازمان‌های جهاد کشاورزی، اداره کل دامپزشکی در سراسر کشور و مدارس، خانه‌های سلامت و میادین میوه و تره‌بار و سایر استان‌ها پخش شود.

طلاکش ادامه داد: در نمایشگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تاریخ 15 تا 24 مهرماه همراه با توزیع ساندویچ تخم‌مرغ، بروشورهای ترویجی و برگزاری مسابقه و اهدای هدایا به کودکان و نوجوانان، این روز گرامی داشته می‌شود.

وی تصریح کرد: تولید و پخش انیمیشن‌های تخم‌مرغ، توزیع نمادین ساندویج تخم‌مرغ در تعدادی از مدارس نمونه استان تهران، ارسال پیامک به عموم مردم به‌صورت رندوم، اجرای برنامه‌های ترویجی در صداوسیما، حضور کارشناسی در شبکه‌های مختلف رادیو به‌ویژه رادیو سلامت و... از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

 

قیمت تخم‌مرغ رو به افزایش است

دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره افزایش قیمت‌های نهاده‌های طیور و تأثیر آن بر صنعت مرغ تخم‌گذار یادآور شد: قیمت‌ها به سمت بالا رفتن است، به‌گونه‌ای که قیمت ذرت یک‌هزار و 50 تومان و ذرت یک‌هزار و 850 تومان اعلام شده است؛ بنابراین در آینده این افزایش قیمت‌ها بر مصرف تخم‌مرغ نیز تأثیرگذار خواهد بود.

طلاکش تأکید کرد: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها چهارهزار و 250 تومان بوده که با احتساب ارز مبادله‌ای باید به پنج‌هزار و 200 تومان افزایش یابد و بدین ترتیب برای مصرف‌کننده نیز قیمت‌ها رو به افزایش است.

وی اظهار داشت: بزرگ‌ترین ایراد صنعت مرغداری در حال حاضر، افزایش ناهماهنگ قیمت نهاده‌ها است که تأثیر بزرگی بر روی تولید گذاشته است.

طلاکش همچنین گفت: در حال حاضر مرغداران نمی‌توانند برنامه‌های خود را مشخص‌شده پیش ببرند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مرغداران محصول خود را یک‌هزار تومان زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند، بنابراین باید نقدینگی مورد نیاز آنها تأمین شود.

طلاکش خاطرنشان کرد: حداقل 40 درصد نقدینگی مرغداران نیاز به افزایش دارد و با احتساب مرغداری‌های موجود در کشور، هزاران میلیارد تومان افزایش نقدینگی برای صنعت مرغ تخم‌گذار نیاز است.

وی ادامه داد: قیمت هر عدد تخم‌مرغ به 450 تومان در حال حاضر منطقی است، اما دولت مجبور است برای اصلاح قیمت‌ها به واردات اقدام کند.

 

دولت به پرورش‌دهندگان مرغ یارانه اختصاص دهد

دبیر کانون سراسری پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار درباره اختصاص یارانه تصریح کرد: برای آنکه نوسانات بازار لطمه‌ای به تولید و مصرف وارد نیاورد، دولت باید یارانه به این بخش اختصاص دهد.

طلاکش یادآور شد: با تلاش ستاد کشوری تخم‌مرغ، سرانه مصرف نسبت به سه سال گذشته 30 عدد افزایش یافت، به‌گونه‌ای که امسال سال آشتی جامعه با تخم‌مرغ معرفی شده است.

وی تأکید کرد: امید می‌رود نوسانات قیمتی موجود باعث نشود که مصرف سرانه کاهش یابد. اگرچه قیمت تخم‌مرغ به‌عنوان غذای سالم حتی از قیمت یک کیک معمولی نیز ارزان‌تر است.

طلاکش از اجرای طرح قیمت‌زنی بر روی تخم‌مرغ‌ها خبر داد و بدون اشاره به تاریخ دقیق اجرای طرح اظهار داشت: در برنامه است که تمامی تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور شناسنامه‌دار شده و قیمت بر روی آنها درج شود.

وی همچنین گفت: ستاد تنظیم بازار غیرکارشناسی عمل کرد و بدین ترتیب باعث شد که تفاوت نرخ ارز 1226 با 2477 فشار مضاعفی را به تولید وارد آورد که امید می‌رود با تدبیر مسئولان ذی‌ربط این مسئله به نحو شایسته‌ای مرتفع شود.

 

نظر شما
ادامه