کد خبر: ۱۴۷۳۱

حکیم مهر - ویتنام با هدف مقابله با گسترش بیماری تب دانگ، لشگری از پشه‌های مهندسی شده حامل نوع خاصی باکتری را در مناطق پر خطر این کشور رها سازی می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیماری تب دانگ توسط پشه‌های آئدس ایجیپتی (Aedes aegypti) منتقل می‌شود و اگر بیماری به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد در خطر مرگ قرار می گیرد.

این بیماری در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بویژه در جنوب آسیا شیوع دارد؛ بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از 2.5 میلیارد نفر از مردم جهان در معرض خطر بیماری تب دانگ قرار دارند و تخمین زده می‌شود که سالانه 50 تا 100 میلیون عفونت جدید گزارش شود.

کلید مقابله با تب دانگ، دستکاری ژنتیکی پشه برای حمل باکتری Wolbachia است؛ این باکتری بصورت طبیعی در بدن 70 درصد حشرات جهان وجود دارد و می تواند از تکثیر بیماری های مانند تب زرد، نیل غربی و دانگ پیشگیری کند، اما پشه آئدس فاقد این باکتری است.

محققان برنامه تحقیقات بیماری تب دانگ در ویتنام با همکاری محققان استرالیایی، پس از سال ها مطالعه موفق به یافتن روشی برای آلوده کردن پشه به این باکتری شده‌اند.

با روش‌های مهندسی زیستی، پشه آئدس به عفونت باکتریایی Wolbachia آلوده شده و مصونیتی نسبت به دانگ در بدن پشه ایجاد می شود؛ در حضور این باکتری ویروس رشد پیدا نکرده و حتی در صورت رشد نیز به بدن انسان منتقل نمی‌شود.

همین روش مقاوم‌سازی برای مقابله با پشه مالاریا نیز مورد استفاده قرار گرفته است و محققان قصد دارند با هدف پیشگیری از شیوع بیماری تب دانگ، پشه های مهندسی شده را در برخی مناطق ویتنام بصورت آزمایشی رهاسازی کنند.

در مرحله نخست، تا پایان سال جاری میلادی پشه‌های آلوده به باکتری Wolbachia در جزیره کوچکی از ویتنام رهاسازی می‌شوند و در ادامه این طرح، برنامه رهاسازی گروه دیگری از پشه‌های مهندسی شده در مناطقی از اندونزی برای سال 2014 برنامه ریزی شده است.

 

نظر شما
ادامه