کد خبر: ۱۸۵۹۹

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: دامپزشکی وظیفه دارد در راستای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی دو موضوع حلال و طیب بودن طعام و غذای مردم را تضمین کند تا مردم با اطمینان خاطر نسبت به استفاده از این مواد غذایی اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی ظهر سه شنبه در دیدار با کارکنان اداره کل دامپزشکی استان لرستان با اشاره به هماهنگی مدیر کل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی لرستان، این همکاری را ارزشمند دانست و اظهار داشت: وجود ناهماهنگی میان این دو بخش موجب متضرر شدن مردم می شود که امیدواریم این روند همکاری استمرار داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اصول سبک زندگی اسلامی مسئله غذای حلال و پاکیزه است بیان داشت: دو خصوصیت حلال و پاکیزه بودن برای غذا از جمله مواردی است که در سبک زندگی اسلامی مورد تاکید فراوان قرار گرفته است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه در قرآن مجید نیز در آیات متعددی به این موضوع اشاره شده است تصریح کرد: حلال بودن غذا ناظر به جنبه شرعی آن اعم از "بسم الله" گفتن، ذبح شرعی، شرایط خوردن، دوری از امور حرام و ... است.

وی با بیان اینکه در زمینه "ماکولات و خوردنی ها" یک باب مفصلی در فقه وجود دارد ادامه داد: در این باب آداب خوردنی ها اعم از گوشت و غیرگوشت بیان شده است.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه بحث پاکیزه و طیب بودن غذا نیز ناظر به مسائل بهداشتی طعام است عنوان مرد: از این نظر نیز مواد غذایی عرضه شده به مردم باید به لحاظ بهداشتی پاکیزه و سالم باشد تا موجب شیوع بیماری در جامعه نشود.

دامپزشکی وظیفه دارد دو موضوع حلال و طیب بودن غذای مردم را تضمین کند

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مجموعه مرتبط با اداره کل دامپزشکی بخش اعظمی از مواد گوشتی و غذایی جامعه را تامین می کند ادامه داد: این مجموعه باید ضمن داشتن اسلام شناس در باب طعام از حضور افراد متخصص در حوزه بهداشت بهره مند باشد.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه روحانی ناظر بر مسائل شرعی ذبح باید کاملا در این زمینه آگاهی داشته باشد و آموزش ببیند، ادامه داد: در بعد بهداشتی نیز همینطور است و باید از افراد متخصص و آگاه در این زمینه استفاده شود.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ادامه داد: دامپزشکی وظیفه دارد در راستای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی دو موضوع حلال و طیب بودن طعام و غذای مردم را تضمین کند تا مردم با اطمینان خاطر نسبت به استفاده از این مواد غذایی اقدام کنند.

استقبال از غذای حلال در دنیا افزایش پیدا کرده است

حجت الاسلام میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که غذای حلال در زندگی انسان نقش اساسی دارد تصریح کرد: با این تفاسیر استقبال از غذای حلال در دنیا افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه آنچه مد نظر مقام معظم رهبری بوده این است که دامپزشکی تاثیرگذاری غذای حلال را نشان دهد ادامه داد: باید تلاش شود که فرهنگ استفاده از غذای حلال جهانی شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: دنیا باید متوجه باشد که اگر اسلام خوردن گوشتی را حرام می کند چه مضرات و مفسده ای بر زندگی انسان دارد.

حجت الاسلام میرعمادی سالم زندگی کردن، نشاط و شادابی، کاهش بیماری ها و ... را در سایه استفاده از غذای حلال و طیب دانست و یادآور شد: این موضوع باید مورد تاکید قرار گرفته و پیرامون آن اطلاع رسانی شود.

وی افزود: امروز امنیت غذایی تنها در بعد بهداشتی مطرح نیست بلکه باید به رعایت مسائل شرعی نیز توجه داشته باشیم.

ضرورت دوری از سهل انگاری در مجموعه دامپزشکی

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود بر ضرورت دوری از سهل انگاری و پرهیز از اسراف در مجموعه دامپزشکی تاکید کرد و گفت: ما مسئول هستیم و ناظر شرعی باید نظارت کند که خدای ناکرده خلاف شرع رخ ندهد که بعد مجبور باشیم با اسراف کردن، دام ذبح شده را دور بریزیم.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه هم ناظر شرعی و هم دامپزشک در زمینه ذبح و کشتار دام و طیور مسئول هستند ادامه داد: در این زمینه نباید سهل انگاری صورت گیرد که مبادا منجر به اسراف و تلف شدن سرمایه شود.

وی با بیان اینکه باید حقوق طرفین در این زمینه رعایت شود تصریح کرد: باید هم حقوق مردم، هم حقوق صاحبان کشتارگاهها و هم حقوق صاحبان دام و طیور در این زمینه رعایت شود چرا که مطابق تعلیمات دین مبین اسلام نباید هیچ حقی از کسی ضایع شود.

لزوم حرکت به سمت صنعتی کردن کشتارگاههای استان

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد در پایان سخنان خود بر لزوم حرکت به سمت صنعتی کردن کشتارگاههای استان تاکید کرد و بیان داشت: وضعیت کنونی کشتارگاههای سنتی دام و طیور در استان مورد رضایت مردم نیست و باید به سمت صنعتی شدن در این حوزه حرکت کنیم.

حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه صنعتی شدن کشتارگاهها مشکلات را در زمینه آلودگی های بهداشتی و مسائل شرعی از بین می برد یادآور شد: توجه به این موضوع موجب افزایش اطمینان خاطر مردم می شود.

وی با بیان اینکه تغذیه در سبک زندگی اسلامی مسئله بسیار مهمی است و عمده گرفتاری های ما به عدم وجود تغذیه سالم بر می گردد خطاب به کارکنان دامپزشکی گفت: اگر مردم نسبت به استفاده از محصولات غذایی تولید شده تحت نظارت دامپزشکی اقدام می کنند به خاطر اطمینانی است که به این مجموعه وجود دارد و نباید به گونه ای عمل شود که اعتماد و اطمینان مردم سلب شود.

 

 

نظر شما
ادامه