کد خبر: ۱۹۶۱
آنچه الآن مسلم است نقل و انتقال و ورود غیرمجاز دام علت مهمی در شیوع تب برفکی بوده/ما مجوز واردات داشته‎ایم اما برابر ضوابط و دستورالعمل‌‎های سازمان دامپزشکی و با اعمال قرنطینه و با شناسنامه و پلاک‎گذاری دام وارد شده/ اصل بر این است که سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی تعامل خوبی با هم داشته باشند...

حکیم مهر -  رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با نشریه حکیم مهر در حاشیه شانزدهمین کنگره دامپزشکی ایران درباره قصد کمیسیون کشاورزی مجلس برای تحقیق و تفحص از سازمان دامپزشکی کشور به دلیل شیوع تب برفکی گفت : هنوز به ما دقیقاً اعلام نشده که تحقیق و تفحص در چه سطحی می‎خواهد انجام شود و به طور کلی در این باره شنیده‎ایم اما در موضوع تب برفکی سازمان دامپزشکی باید نقش کنترل و پیشگیری داشته باشد و به دلایلی علیرغم هشدارها و پیگیری‌های این سازمان ، بیماری متآسفانه شیوع یافت.  

دکتر سید محسن دستور افزود : بخشی از این اتفاق و شیوع به عامل و ویژگیهای این ویروس برمی‎‌گردد و به همین دلیل به مطالعه دقیقتری در این رابطه نیاز است. البته آنچه الآن مسلم است نقل و انتقال و ورود غیرمجاز دام علت مهمی در شیوع این بیماری بوده است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تنها ورود غیرمجاز دام باعث شیوع تب برفکی شده یا صدور مجوز واردات دام زنده و اشکال در قرنطینه هم در این شیوع مؤثر بوده گفت : ما مجوز واردات داشته‎ایم اما برابر ضوابط و دستورالعمل‌‎های سازمان دامپزشکی و با اعمال قرنطینه و با شناسنامه و پلاک‎گذاری دام وارد شده و حداقل ضوابط رعایت شده و حتی الآن همین میزان را هم ممنوع کرده‌ایم.

دکتر دستور افزود : آنچه مهم است اینکه دامی که خارج از پست قرنطینه ما به کشور وارد می‌شود بدون کنترل و مجوز به روستاهای مختلف کشور وارد شده و سبب شیوع بیماری می‌گردد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره نحوه تعامل این سازمان با سازمان نظام دامپزشکی بویژه در مواردی نظیر طرح بهره‎وری کشاورزی و منابع طبیعی و موضوع واگذاری امور تصدی‌گری به آن سازمان گفت : ما روی بحث طرح بهره‌وری دیدگاه‎های حاکمیتی خودمان را داریم و ضمناً در بحث واگذاری تصدی‎گری‎ها که سازمان انجام می‎دهد و باید واگذار شود به نظرم با آمار و ارقامی که از فعالیت‌‎ها داریم عملکرد سازمان دامپزشکی خوب بوده و در بعضی مواقع تا پنجاه درصد مثل موضوع مبارزه با بیماریها واگذاری انجام شده است.

وی افزود : اصل بر این است که سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی تعامل خوبی با هم داشته باشند و جلساتی هم به این منظور برگزار کرده‎ایم، ضمن آنکه نظر وزارت جهاد کشاورزی هم همین است. این دو سازمان باید با هم مسائل دامپزشکی را بتوانند پیش ببرند و ان شاء الله این کار را انجام خواهیم داد.

 

نظر شما
ادامه