کد خبر: ۲۱۹۳۲

خبرگزاری فارس: تلفات هفتاد قله را به حداقل می‌رسانیم

رئیس شبکه دامپزشکی اراک از واکنش سریع این شبکه در کنترل تلفات احشام منطقه حفاظت شده هفتاد قله خبر داد و گفت: با بسیج امکانات تلفات ناشی از بیماری را به حداقل می‌رسانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، حبیب اسحقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی گزارش پایگاه محیط‌بانی منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک به شبکه دامپزشکی مبنی بر مشاهده تلفات در جمعیت بزهای وحشی در این منطقه، کارشناسان شبکه بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی تصریح کرد: تشخیص اولیه کارشناسان در بازدید، بررسی و کالبدگشایی دام‌های تلف شده ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بود که اقدامات لازم برای تشخیص نهایی و نمونه‌برداری از لاشه‌های تلف شده و ارسال به آزمایشگاه مرجع صورت گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک ادامه داد: با توجه به احتمال شیوع بیماری طاعون در میان جمعیت بزهای وحشی منطقه حفاظت شده هفتاد قله، شبکه دامپزشکی اراک اقدامات تشخیصی و پیشگیرانه خود را به سرعت آغاز کرد که از جمله می‌توان به بازدید دامپزشکان این شبکه به همراه کارشناسان محیط زیست و بررسی منطقه، کالبدگشایی از دام‌های تلف شده، نمونه‌برداری از لاشه‌های تلف شده و ارسال به مرکز تشخیص دامپزشکی کشور، معاینات بالینی از دام‌های بیمار و بازدید از روستاها و گله‌های اطراف و بررسی آنها از نظر وجود بیماری اشاره کرد.

اسحقی گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که به نام طاعون بز نیز شناخته می‌شود، یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که گوسفند و بز به آن مبتلا می‌شوند و از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات‌الریه، اسهال و در نهایت مرگ حیوان است.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت منطقه، به لحاظ زیست گونه‌های مختلف جانوری و منحصربفرد بودن آن در کشور، همچنین همجواری منطقه با روستاهای اطراف که از لحاظ جمعیت دام سبک دارای جمعیت زیادی هستند، شبکه دامپزشکی اراک درصدد است تا با بسیج امکانات و نیروهای فنی موجود در حداقل زمان موجود نسبت به اقدامات پیشگیری و قرنطینه‌ای لازم بیماری را کنترل و تلفات را به حداقل برساند.

اواخر هفته گذشته و بر اساس شیوع بیماری مشکوک در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک 19 راس کل و بز تلف شدند.

 

خبر مرتبط:

طاعون نشخوارکنندگان کوچک 19 راس کل و بز را در استان مرکزی تلف کرد

 

نظر شما
ادامه