کد خبر: ۲۲۲۷۶

خبرگزاری فارس: بهره‌برداری دامداران از مناطق حفاظت شده ممنوع نیست/ راهکارهای قانونی حمایت از حیوانات وحشی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مدیریت مناطق حفاظت شده بر عهده محیط زیست است، گفت: در صورت احتمال انتقال بیماری از دام اهلی به حیات وحش محیط زیست از روش قانونی می‌تواند جلوی ورود دام اهلی را به مناطق حفاظت شده بگیرد.

سیدعلی خلیل‌پور مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مناطق حفاظت شده به دامداران اجاره داده می‌شود و همین موضوع باعث ورود دام مبتلا به طاعون نشخوارکنندگان به حیات وحش و از بین رفتن حدود 200 رأس کل و بز شده است، گفت: مدیریت و نگهداری مناطق حفاظت شده بر عهده محیط زیست است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از مناطق حفاظت شده ممنوع نیست، افزود: مطابق قانون دامداران دارای پروانه چرا از سازمان جنگل‌ها و ادارات کل منابع طبیعی دامدار قانونی و ذی‌حق شناخته می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: مراتع به صورت اجاره‌ای به دامداران داده نمی‌شود بلکه آنها بر اساس مجوز به تعداد معینی که دام برای آنها تعیین شده می‌توانند در مناطق حفاظت شده برای چرای دام‌هایشان اقدام کنند.

خلیل‌پور با بیان اینکه مدیریت حیات وحش و مناطق حفاظت شده بر عهده سازمان محیط زیست است، تصریح کرد: بنابر این اگر محیط زیست احتمال بروز بیماری بر اثر وجود دام اهلی در بین گله‌های حیوانات وحشی در مناطق حفاظت شده را می‌دهد، باید تمهیداتی را بیندیشد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: دامداران دارای حقوق قانونی هستند و اگر محیط زیست کانون آلودگی و انتقال بیماری حیات وحش را وجود دام اهلی در مناطق می‌داند باید حقوق قانونی دامداران را پرداخت کند.

وی افزود: حتی محیط زیست می‌تواند با همکاری و درخواست از منابع طبیعی مانع چرای دام در مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از شیوع بیماری شود.

بر اساس این گزارش: گفته می‌شود، 172 رأس کل و بز بر اثر بیماری ویروسی طاعون نشخوار کنندگان کوچک طی هفته‌های گذشته در منطقه هفتاد قله تلف شده‌اند و این بیماری بر اثر ورود دام‌های اهلی مبتلا به بیماری مناطق حفاظت شده برای چرا ایجاد شده است.

به گزارش فارس، داریوش جهان‌پیما مدیرکل بهداشت و بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در مورد نحوه درگیری حیات وحش به این بیماری گفته است، این بیماری در صورتی به گله‌های وحشی منتقل می‌شود که با دام‌های اهلی ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی می‌گوید: بعضاً دیده می‌شود که محدوده‌های حفاظت شده به صورت اجاره‌ای برای چرا در اختیار دامداران قرار می‌‌گیرد و وقتی آبشخور دام‌های اهلی و گله‌های وحشی یکی می‌شود بنابر این در صورت وجود بیماری در بین دام‌های اهلی، گله‌های وحشی هم درگیر می‌شوند.

به گزارش فارس، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی غیر قابل انتقال به انسان است.

 

خبر مرتبط:

اجاره عرصه‌های حفاظت‌شده به دامداران موجب انتقال طاعون نشخوارکنندگان کوچک از دام‌های اهلی به گله‌های وحشی شده است

 

نظر شما
ادامه