کد خبر: ۲۲۸۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور گفت: در سال‌جاری 20 مورد هاری در استانهای شمالی گزارش شد که از این تعداد 11 مورد مثبت بوده است.

به گزارش ایسنا، محسن آسوری شامگاه در نشست کنترل بیماری هاری و مالاریا در انستیتوپاستور شمال کشور اظهار کرد: هم‌اکنون مرکز پژوهشکده انستیتو شمال کشور تحت حمایت وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است و پس از سفر معاونت علمی و فناوری به این مرکز ایجاد کارگروه علمی و فناوری در دستور کار قرار گرفت.

آسوری با اشاره به اینکه برای مقابله با هاری استراتژی‌های افزایش همکاری بین بخشی، آموزش و توانمندسازی مردم در کنترل هاری، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد و ساماندهی زباله پیشنهاد شده و در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون در این عرصه برنامه‌های متنوعی انجام شده است و از سال 91 افزایش همکاری بین‌بخشی از سوی این مرکز با دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی آغاز شده است.

وی با بیان آماری از بیماری‌های هاری در پنج استان شمالی کشور اظهار کرد: آمار نمونه‌های ارسالی بیماری‌هاری از پنج استان شمالی به پژوهشکده انستیتو پاستور شمال کشور امسال 20 مورد گزارش شده که 11 مورد مثبت و 9 مورد منفی بوده است؛ سال گذشته حدود 56 مورد هاری گزارش شد که 33 مورد مثبت و 23 مورد منفی بود.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور با اعلام اینکه آزمایشگاه‌های این مرکز در بخش خدمات تشخیصی میکروبی، ویروسی، آب و غذا و کشت سلول به فعالیت می‌پردازند، یادآور شد: در این پژوهشکده شش آزمایشگاه مرجع و همکار مرجع در بخش بیماری‌های واگیردار و عفونی فعالیت دارد. همچنین اولین آزمایشگاه همکار در مازندران راه‌اندازی شده و آزمایشگاه GMO در حال بهره‌برداری است که برای تکمیل آن نیاز به حمایت مالی است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر این مرکز در بخش بین‌المللی با مرکز انستیتو بیومدیکال میلان ایتالیا در بخش بررسی ژن‌های موثر در سرطان ارتباط برقرار کرده و با دانشگاه کینگ استون انگلیس در زمینه بررسی نقش ویروس HPV در سرطان معده ورود یافته که اکنون انستیتو در این مبحث در حال رایزنی است.

آسوری با اشاره به اینکه انستیتو پاستور شمال کشور در سال 1373 با همت گروهی از خیرین شهرستان آمل با هدف ارائه خدمات انستیتو پاستور به پنج استان شمالی (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان) در این شهرستان راه‌اندازی شد، بیان کرد: این مرکز با دو برنامه استراتژیک و جامع عملیاتی هاری ورود یافته و اولولیت‌های منطقه‌ای را بر بیماری‌های لپتوسپیروز، سل، بروسلوز، بیماری‌های اسهالی، هپاتیت، ایدز و آلودگی آب و غذا در دستور کار قرار داد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
0
0
ماشالله اردبیل که جزو
پنج استان شمالی (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان) است. تبریک می گم.
نظر شما
ادامه