کد خبر: ۲۳۶۵

حکیم مهر -  معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت : آهو نمادی از گستره حیات در گونه‌های زیستی و جانوری است که باید از این نماد به خوبی حمایت شود.

محمد جواد محمدی زاده روز شنبه 22 خرداد ماه در مراسم رونمایی از نشان آهوی ایرانی و طرح جدید لباس باشگاه سایپا افزود: این نشان یک نماد از تکلیف بزرگ و رسالت همیشگی و تاریخی برای آحاد بشر است که به طبیعت علاقمند هستندو در مسیر خلقت و در عین فطرت حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اقدام سایپا در طرح حمایت از آهوی ایرانی تصریح کرد: این کار ارزشمند سایپا قبل از اینکه کاری درجهت فعالیت حرفه‌ای و همکاری بین بخشی باشد، نمادی از توجه به شعار دینی و تکلیف دینی است.

محمدی زاده ،سایپا را پرچمدار حرکتی نو در مسیر حمایت از گونه‌های جانوری دانست و گفت : این اولین گام است که سایپا می‌خواهد نمادی از همکاری باشد، که امیدواریم سایر بخش‌ها و دستگاههای مختلف از این مدل الگو برداری کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: صنعت خودرو جزو صنایع ارزشمند جهانیان است و هر کجا این صنعت توسعه یافته،به معنای توسعه فناوری ، دانش بشری ، تکنولوژی و نشاندهنده قدرت مدیریت اجرایی است.

وی تاکید کرد : این صنعت اکنون در دل خود توسعه و بالندگی به دنبال داشته ، و بر این اساس سایپا با عشق و علاقه به طبیعت ،گام در مسیر جدید گذاشته است.

محمدی زاده ، با اشاره به اینکه ایران هم اکنون زیستگاه حدود ‪ ۱۷‬تا ‪۲۵‬ هزار راس آهو است ، گفت :آهو در جامعه ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخودار است و زمانی ایران را با آهو می‌شناختند.

وی خاطر نشان کرد: در برخی مناطق در گذشته انبوه آهوان قابل مشاهده بود ، ییلاق و قشلاق حرکت آهوها گاهی بین ‪ ۶۰۰‬تا هزار کیلومتر امتداد داشت ، بنابراین هر حرکتی در حمایت از این جانور باید در شان و منزلت آهو باشد.

محمدی زاده افزود: در حوزه محیط زیست کار بر زمین مانده کم نیست ، اما برای رفع مشکلات و کاستی‌ها نیاز به همکاری تمامی مسوولان ، دستگاههای اجرایی و مردم داریم.

وی ادامه داد: هر ایرانی به دلیل داشتن یک پیشینه پر غرور ، باید نمادی از حمایت طبیعت و حوزه طبیعی باشد ، تاریخ ایرانی ، تاریخی مهربانی ، عطوفت و حفاظت از محیط زیست است.

به گفته وی ، هنوز در کشورهای به ظاهر متمدن ، برای بدست آوردن پوست ، عاج و برخی اعضا حیوانات با آنان به خشونت برخورد می‌شود، در حالی که ایرانی برخوردی همراه با مهربانی وعطوفت با جانوران و حیات وحش دارد.

محمدی زاده با اشاره به اینکه سایپا با این حرکت خود ، در مسیری گام نهاده که موجب صیانت و حفاظت گونه‌های زیستی می‌شود ، خاطر نشان کرد: این فرهنگ باید در تمام کشور و دستگاههای اجرایی نهادینه شود، ما علاقمندیم حفاظت ، برنامه ریزی ، اجرا و پژوهش در حوزه حفاظت از تنوع زیستی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و خود ناظر عملکرد آنان باشیم.

این مسوول در بخش دیگری با اشاره به اینکه همه شرکتهای خودروسازی جهان باید از این حرکت سایپا الگو برداری کنند، اظهار امیدواری کرد، در آینده هر خریدار خودرو، موظف به کاشت تعدادی درخت برای حفاظت از محیط زیست و توسعه فضای سبز شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ‪ ۱۰‬سایت در کشور در زمینه پرورش آهو فعالیت می‌کنند، گفت : امیدواریم با توافقی که در قالب یک برنامه پنج ساله با سایپا داریم بتوانیم تعداد سایت‌های فوق را افزایش دهیم.

محمدی اضافه کرد: باور کنیم حق حیات ، حق طبیعی هر فرد است و باید در قالب یک برنامه سازماندهی شده وتامل سازنده نمادی از انسان ، طبیعت و صنعت را به مرحله شکوفایی برسانیم.

نظر شما
ادامه