کد خبر: ۲۴۴۴۲

رئیس انستیتو پاستور ایران پژوهشکده شمال گفت: اجساد حیات وحش که به دلیل مختلف در استان های شمالی از بین می رود مهمترین و با ارزش ترین منبع مطالعاتی و پژوهشی برای بیماری ها هستند که همچنان به این مقوله علمی بی توجهی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن آسوری» روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به وجود 800 بیماری مشترک دام و انسان اشاره کرد و افزود: به رغم وجود امکانات و تجهیزات مختلف پژوهشی و تحقیقاتی، اما مطالعات و بررسی بیماری ها به دلیل کمبود اجساد آزمایشگاهی ،صورت نگرفته است.

وی گفت: انستیتو پاستور ایران پژوهشکده شمال دراین راستا تفاهم نامه ای را با محیط زیست گلستان امضا کرده است تا بتواند از اجساد سالانه 200 مورد حیوانات وحشی که به دلایل مختلف تلف می شوند را برای انجام تحقیقات و پژوهش استفاده کند.

وی گفت: بیماری های انگلی روده ای، هاری و جلدی از طریق مطالعات اجساد حیوانات قابل انجام است.

وی یکی از نیازهای مهم برای انجام آزمایش های مختلف در مدل های مختلف سرطان را موش آزمایشگاهی دانست و گفت: پژوهشکده شمال رده موش های سرطانی را از سه مدل به 10 مدل از نگهداری و استفاده از موش های سرطانی افزایش داده است.

وی بیان داشت: اکنون استفاده از مدل های موش های آزمایشگانی برای بررسی سرطان معده و پستان در این مرکز وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان شش مرکز علمی و پژوهشی کشور را برای ایجاد موش های تراریخته تعیین کرده است که پژوهشکده شمال به عنوان مرکز نگهداری حیوانات آزمایشگاهی کشور انتخاب شد.

وی در بخش دیگری به وجود انواع گیاهان دارویی به عنوان منابع مهم بررسی و پژوهشی برای تولید داروهای غیر شیمیایی انواع بیماری ها در استان های شمالی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه زیر ساخت های پژوهشی گیاهی و تولید داروهای طبیعی گیاهی در شمال وجود دارد، بررسی عصاره های گیاهی و اثرات آنان در بر طرف کردن انواع بیماری ها در دست اجرا است.

رئیس انستیتوپاستور ایران پژوهشکده شمال از مهیا کردن بستر مناسب برای انجام مطالعات گیاهان دارویی در این مرکز خبر داد و بیان داشت: ایجاد مدل های سرطانی، ایجاد مدل های بیماری دیابت و تاثیر ژن های مختلف از طرح های در دست اجرای این مرکز است.

وی آموزش، خدمات تشخیصی، تولید، مرکز رشد، رایانش زیستی را از محورهای فعالیت انستیتو پاستور ایران پژوهشکده منطقه شمال برشمرد.

آسوری همچنین توسعه فعالیت پژوهشی و خدماتی در ارتباط با سلول های بنیادی و توسعه و حمایت شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور در مرکز رشد و استقرار و توسعه رایانش زیستی را از دیگر ماموریت های این مرکز عنوان کرد.

وی یکی از طرح های در دست اجرای پژوهشکده شمال را پروز پوکی استخوان با همکاری مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران عنوان کرد و گفت: طرح بررسی سرطان های گوارشی و پستان نیز با همکاری کشور انگلستان را آغاز کرده ایم.

آسوری از آغاز طرح بررسی رابطه آلاینده ها و باقی مانده سموم در ایجاد سرطان خبر داد و گفت: به دلیل کمبود اعتبار این طرح متوقف شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی استان مازندران پنج محصول استراتژیک برنج، مرغ، ماهی، مرکبات و صیفی و سبزی را تولید می کند، بررسی این طرح علمی باید انجام شود تا اظهار نظرها به صورت علمی اعلام شود.

آسوری از راه اندازی آزمایشگاه تشخیص محصولات حلال و حرام و تقلبات محصولات غذایی در آمل خبر داد و گفت: پژوهشکده شمال با راه اندازی مرکز رشد زیست فناوری با 36 هسته و 47 ایده تا کنون چهار اختراع را ثبت و شش محصول این شرکت را تجاری سازی کرده است.

وی تعداد شرکت دانش بنیان این مرکز را 12شرکت عنوان کرد و گفت: رایانش زیستی نیز با هدف تجزیه تحلیل ژنتیکی حیوانات، گیاهان و انسان نیز در این مرکز راه اندازی شده است.

وی بازدید دانشجویان و دانش آموزان از برنامه های مهم این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: در چهار سال اخیر بیش از چهار هزار نفر از دانش آموزان و دانشجویان و معلمان و استادان از این مرکز دیدن کردند.

وی گفت: طرح واکسیناسیون خوراکی حیات وحش به صورت پایلوت با همکاری سازمان محیط زیست، انستیتو پاستور ایران و شرکت فرانسوی در آمل انجام می شود.

اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی در زمینه اپیدمیولوژی و تشخیص و پیشگیری بیماری های اولویت دار، پژوهش در زمینه مولکولی و بیماری های ژنتیکی، ایجاد و توسعه آزمایشگاه های تشخیص تخصصی، توسعه همکاری های آموزشی با دانشگاه های منطقه و توسعه و بهبود بخش تولید از ماموریت های پژوهشکده شمال است.

 

 

نظر شما
ادامه