کد خبر: ۲۸۵۹۸
 

رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: تنها میدان فروش دام زنده این شهرستان به دلیل کنترل بیماری ویروسی موج جدید تب برفکی دامی تعطیل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمود بهروزی» افزود: میدان فروش دام زنده شهرستان خمین در بین استانهای مرکزی، قم، لرستان و اصفهان بزرگ ترین و فعال ترین میدان فروش دام است که در این میدان روزانه بین 500 تا یک هزار راس دام خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در مناطق روستاهایی شمال، شمال غرب و جنوب این شهرستان شیوع پیدا کرده،

اضافه کرد: چند روز اخیر تعدادی دام سبک در واحدهای دامپروری این شهرستان به علت ابتلا به بیماری یاد شده تلف شده که کارشناسان درصدد برآورد میزان خسارت هستند.

بهروزی گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات کنترلی در کانونهای ابتلا از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها در حال انجام است.

نقل و انتقال دام، علوفه و وزش باد، عوامل شیوع تب برفکی در خمین

رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: نقل و انتقال دام، علوفه و وزش باد باعث شیوع بیماری تب برفکی در خمین شده است که باعث خسارتهای مالی گزافی به دامداران شده است .

وی اظهارکرد: تب برفکی یک بیماری واگیردار، عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده و دارای علائم تب، بی اشتهایی، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و دارای ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبک می باشد.

وی گفت: با گذشت دو هفته از شیوع این بیماری تاکنون بیش از پنج هزار راس از جمعیت دامی این شهرستان در کانونهای پر خطر و کم خطر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند که به دلیل کمبود واکسن روند مایه کوبی با کندی انجام می گیرد.

شهرستان خمین دارای 250 هزار راس دام سبک و 15 هزار راس دام سنگین است.
 
 
نظر شما
ادامه