کد خبر: ۲۸۶۱۷
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، روز گذشته «دکتر شریفی» مدیر کل دامپزشکی استان در برنامه سلامت رادیو البرز حاضر و به سوالات مختلف شنوندگان پاسخ گفت .

گفتنی است در این گفتگوی نیم ساعته دکتر شریفی ضمن تشریح وظایف و فعالیت های دامپزشکی استان در راستای حفظ و کنترل سلامت فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره مردم، گفت: شهروندان گرامی  مواد غذایی سبد خانوار خود را شامل (گوشت، مرغ، ماهی و ...) از مراکز مجاز تهیه نمایند و در هنگام خرید حتماً به کد و تاریخ درج شده بر روی این نوع فرآورده ها دقت نمایند.

وی همچنین گفت: نظارت های دامپزشکی از مزرعه تا سفره به صورت مستمر و دقیق انجام می پذیرد که شامل کنترل های بهداشتی، واکسیناسیون، نمونه برداری ادواری، نظارت بر کشتار بهداشتی دام و طیور در کشتارگاههای صنعتی و نهایتاً کنترل های لازم در مراکز تولید و بسته بندی و عرضه می باشد که در تمامی این مراحل مسئولین فنی به عنوان ناظر حضور دارند و در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی یا مشکوک مراتب را به دامپزشکی شهرستان گزارش می نمایند.

دکتر شریفی همچنین در جواب یکی از شنوندگان که در خصوص مرکز عرضه دام ثابت در شهرستان کرج پرسیده بود، گفت: یکی از برنامه های دامپزشکی استان پیگیری احداث مراکز عرضه مستقیم دام زنده با رعایت شرایط کاملاً بهداشتی می باشد که امیدواریم با یاری مسئولین استان و شهرداری ها، این امر میسر گردد و مردم استان البرز بتوانند در هر زمان که نیاز به قربانی داشتند، به این مرکز مراجعه و با خیال آسوده نسبت به خرید دام سالم اقدام نمایند .

دکتر شریفی در خصوص سوال یکی از شهروندان که در مورد مرغ های صنعتی و استفاده از هورمون در پرورش آنها پرسیده بود، جواب داد: بنده از همین تریبون به تمامی شهروندان عزیز این اطمینان را می دهم که در مراکز پرورش و نگهداری مرغ های صنعتی استان هیچگونه موادی که از آن به عنوان هورمون یاد می شود استفاده نمی گردد و اصولاً برای مرغدار هیچگونه صرفه اقتصادی نیز ندارد؛ بنابراین شهروندان عزیز با آسودگی خاطر نسبت به تهیه مرغ های بسته بندی اقدام کنند .

در ادامه مجری برنامه در خصوص نحوه نظارت های بهداشتی از مراکز عرضه پرسید.

در این گفتگو که «دکتر ابوترابی» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی حضور داشت، در جواب پرسش مجری برنامه گفت: نظارت های دامپزشکی در دو بخش انجام می گردد که یک مرحله قبل از کشتار دام و طیور است و یک مرحله بعد از ذبح بهداشتی و شرعی و در هر دو بخش دامپزشکان مستقر در مراکز که به عنوان مسئول فنی هستند، حضور مستمر داشته و کلیه مراحل را نظارت و کنترل می نمایند.

وی افزود: همچنین بعد از مرحله ذبح بهداشتی و شرعی که در کشتارگاههای صنعتی صورت می گیرد، فرآورده های خام تولید شده با نظارت اداره قرنطینه و با مجوزهای حمل بهداشتی به مراکز توزیع و عرضه روانه می گردند که تمامی مراحل تحت نظارت مستقیم دامپزشکی انجام می پذیرد.

دکتر ابوترابی تصریح کرد: پس از تخلیه فرآورده های خام شامل (گوشت قرمز، مرغ، ماهی و ...) در مراکز عرضه و میادین، بازرسین دامپزشکی به صورت سرزده از این مراکز بازدید و ضمن تذکرات لازم در خصوص رعایت مسائل و موارد بهداشتی در صورت مشاهده هرگونه موارد غیر بهداشتی، مراتب را به مراجع ذی صلاح گزارش می نمایند .

دکتر شریفی در پایان به شهروندان توصیه نمود با توجه به جمعیت بالای  استان البرز با جمعیت بیش از دو نیم میلیون نفر و با عنایت به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای مصرف، از خرید هرگونه فرآورده  خام از مراکز غیر معتبر و یا خودروهای دوره گرد جداً پرهیز نمایند و در صورت مشاهده اینگونه موارد مراتب را با شماره پاسخگویی رایگان 1512 در میان بگذارند .
 
 
نظر شما
ادامه