کد خبر: ۲۸۶۷

حکیم مهر -  مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی کاهش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان مرکزی به دلیل گرمی هوا را به شدت تکذیب کرد.

دکتر سیدسعید حسینی اظهار داشت: میزان جوجه‌ریزی‌های انجام شده در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش بسیار محسوسی نداشته است، به طوری‌که در این مدت به طور میانگین 6 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده که تقریبا مشابه جوجه‌ریزی سال قبل است.
وی با بیان اینکه کاهش جوجه‌ریزی تنها عامل گرانی قیمت مرغ نیست، تصریح کرد: در بعضی از استان‌ها به دلیل گرمای بیش از حد میزان جوجه‌ریزی‌ها کاهش داشته است، که این کاهش اثرات خود را در کاهش تولید مرغ و به دنبال آن قیمت مرغ در کل کشور به جا گذاشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: عواملی چون گران‌شدن نهاده‌های دام و طیور و بالا رفتن قیمت جوجه‌ یک روزه نیز ازدیگر عوامل دخیل در گرانی قیمت مرغ است.
حسینی با اشاره به شیوع بیماری‌های تنفسی در بین جمعیت طیور به دلیل گرمای هوا خاطرنشان کرد: گرمای هوا زمینه‌ساز بیماری است، اما مرغداران با اصلاح مدیریت خود می‌توانند این زمینه را از بین ببرند.
وی با اشاره به اینکه در استان تاکنون موردی از تلفات دام و طیور به دلیل گرمای هوا گزارش نشده است، اظهار داشت: خنک‌سازی محیط مرغداری، تهویه هوا و بالا بردن رطوبت هوا از راهکارهایی است که می‌توان با انجام آن موجب کاهش بیماری‌ها شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر غیربهداشتی بودن مرغ‌های تکه تکه شده بدون بسته‌بندی در مرغ‌فروشی‌ها گفت: با توجه به قیمت نسبتا بالای مرغ برای مصرف کنندگان و با توجه به فسادپذیر بودن مرغ از شهروندان درخواست داریم تحت هیچ شرایطی مرغ‌‌های بدون بسته‌بندی و مرغ‌هایی که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند، را از مراکز عرضه خریداری نکنند و از مرغداران نیز درخواست داریم با توجه به گرمی هوا نسبت به خنک سازی واحدهای مرغداری خود اقدام کنند.
حسینی همچنین از شدت یافتن طرح نظارت ویژه تابستانی با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان خبر داد.

 

 

نظر شما
ادامه