کد خبر: ۲۹۲۴۳
 

سه راس گاو بر اثر حمله روباه مبتلا به هاري و گزيده شدن توسط اين حيوان در شهرستان برخوار تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ايرنا، حمله يك قلاده روباه مبتلا به هاري به يكي از گاوداري هاي صحراي خير آباد در شهرستان برخوار منجر به تلف شدن سه راس گاو بر اثر هاري شد.

با ارسال سر يكي از گاوهاي تلف شده به انستيتوي پاستور توسط اداره دامپزشكي شهرستان برخوار، ابتلاي گاو به هاري تاييد و موضوع به واحد مبارزه با بيماري هاي شبكه بهداشت و درمان شهرستان برخوار گزارش شد.

در پي تاييد مرگ حيوان در اثر هاري همه افراد شاغل در دامداري مذكور توسط واحد مبارزه با بيماري هاي شهرستان ايمن سازي شد.

همچنين كميته اي فوري در محل فرمانداري شهرستان برخوار با حضور نمايندگان فرمانداري، شبكه بهداشت و درمان و اداره هاي دامپزشكي و محيط زيست تشكيل شد.

در اين كميته سه مصوبه براي اين موضوع به تصويب رسيد كه شامل اطلاع رساني و آموزش پيشگيري از هاري با تاكيد بر گروه هاي در معرض خطر، واكسيناسيون سگ هاي منطقه مذكور توسط اداره دامپزشكي و تشكيل كميته اتلاف سگ هاي ولگرد در اسرع وقت است.

در پايگاه اينترنتي شبكه بهداشت و درمان برخوار نيز آمده است: با توجه به تلف شدن سه راس گاو به علت گزش روباه در منطقه و تائيد هاري مثبت گاو از طرف انستيتو پاستور و با توجه به متواري بودن روباه مذكور در منطقه حبيب آباد و احتمال گزش و آلودگي ساير حيوانات اهلي و وحشي، در صورت هرگونه حيوان گزيدگي پس از شستشوي كامل زخم به مدت ۲۰ دقيقه با آب و صابون و ضد عفوني كردن در اسرع وقت به مركز پيشگيري و درمان شهرستان واقع در مركز سلامت نوايي مراجعه كنيد.

مسئول واحد مبارزه با بيماري هاي شبكه بهداشت و درمان برخوار روز سه شنبه در اين باره به ايرنا گفت: حادثه حمله روباه به گاوداري در روزهاي پاياني اسفند سال گذشته اتفاق افتاد.

سيد علي طاووسي افزود: پس از مشاهده علائم هاري در سه گاو اقدام هاي لازم براي معدوم سازي آنها صورت گرفت و سر يكي از آنها براي تائيد هاري به انستيتو پاستور در تهران ارسال شد.

وي با تاكيد بر اينكه در اين حادثه هيچگونه هاري انساني نداشتيم اظهار كرد: در 15 سال گذشته تا كنون هيچ مورد انتقال بيماري هاري به انسان در شهرستان برخوار نداشتيم و جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد.

وي تصريح كرد: در چنين مواقعي كارهاي آموزشي، اطلاع رساني و واكسيناسيون انساني به عهده شبكه بهداشت و واكسيناسيون دامي به عهده دامپزشكي است.

هاري بيماري ويروسي است كه موجب التهاب مغزي حاد مي‌شود. ويروسي از خانواده رابدو ويريده اين بيماري را ايجاد مي‌كند.

اين ويروس در همه حيوانات خون‌گرم از جمله انسان مي‌تواند ايجاد بيماري كند. ويروس از بزاق حيوان مبتلا به هاري و محل گازگرفتگي وارد بدن شده در ماهيچه‌ها به سمت اعصاب انتهايي مي‌رود و شروع به تكثير مي‌كند.

شهرستان برخوار با حدود 120 هزار نفر جمعيت در 10 كيلومتري شمال اصفهان است.
 
 
نظر شما
ادامه