کد خبر: ۲۹۹۰۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نگاه شما:
دکتر محمد لطفی‌زاده در یادداشتی ارسالی به حکیم مهر، به ارائه پیشنهاداتی برای تحول در عرصه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور پرداخت ...
 
 

90 پیشنهاد به سازمان دامپزشکی در حوزه اطلاع رسانی و ترویج دامپزشکی

دکتر محمد لطفی زاده

مدیرمسئول مرکز مجازی ترویج دامپزشکی (متد)

 

بسمه تعالی

با اهداء سلام و احترام به بینندگان محترم حکیم مهر

اردیبهشت ماه سال گذشته، سازمان دامپزشکی کشور تصمیم گرفت شورایی با عنوان (شورای اطلاع رسانی دامپزشکی) تشکیل دهد و از حقیر نیز برای حضور در این شورا دعوت بعمل آمد. در دو جلسه ی این شورا که اولی با حضور رئیس محترم سازمان دامپزشکی و دومی بدون حضور ایشان تشکیل گردید تعدادی از دامپزشکان شاغل در رسانه ملی حضور داشتند و درباره موضوعات مختلفی بحث شد. اینجانب پس از برگزاری جلسه اول، هشتم اردیبهشت 94 چند پیشنهاد که به نظرم می توانست و می تواند تحولی در عرصه روابط عمومی و اطلاع رسانی در آن سازمان ایجاد کند به دوستان محترم تقدیم کردم و البته متوجه نشدم که چرا آن شورا (مانند بسیاری اقدامات دیگر) به فراموشی سپرده شد! از آنجایی که به تازگی روز ارتباطات را پشت سر گذاشتیم و نقدی هم در حکیم مهر درباره عملکرد روابط عمومی سازمان دامپزشکی به رشته تحریر درآمده بود، مناسب دیدم برنامه ی پیشنهادی که سال گذشته به رئیس محترم سازمان دامپزشکی تقدیم شده بود را با شما نیز به اشتراک بگذارم تا نظرات شما را هم در این باره برای تکمیل و تقویت آن برنامه دریافت نماییم. متن پیشنهادات یادشده به این شرح بود :

1 -  حوزه سیما :

1-1- برنامه‏ریزی و بررسی درخصوص ساخت سریال یا فیلم داستانی مرتبط با زندگی مرحوم پروفسور میرشمسی (رحمه الله)

 1-2- رایزنی در خصوص حضور دامپزشکان عمومی و متخصص حسب مورد با توجه به مناسبت‎های سلامت‎محور در برنامه سلامت باشید شبکه سه سیما

 1-3- رایزنی در خصوص حضور دامپزشکان حسب مورد با توجه به مناسبت‎های سلامت محور (نظیر هفته سلامت، روز جهانی سل، روز جهانی غذا و غیره) در برنامه دکتر سلام

 1-4- رایزنی با مسئولین شبکه سه سیما و تهیه‎کنندگان برنامه پربیننده (سمت خدا) در خصوص تبیین نقش و اهمیت غذای حلال در زندگی انسان مؤمن با تکیه بر اقدامات صورت‎گرفته درخصوص کد حلال و تأمین غذای سالم

 1-5- رایزنی با مسئولین شبکه پنج سیما در خصوص حضور دامپزشکان حسب مورد با توجه به مناسبت‏های سلامت محور در برنامه زنده و پربیننده (به خانه برمی‎گردیم) با تکیه بر بیماریهای قابل انتقال از مواد غذایی به انسان از طریق برجسته‎نمودن نقش دامپزشکی در تأمین غذای سالم

 1-6- رایزنی با مسئولین شبکه آموزش سیما در خصوص تهیه و پخش برنامه‎های آموزشی (پیام‎های کوتاه تصویری و غیره) برای عموم مردم در حوزه بهداشت مواد غذایی از خرید گوشت و مرغ و ماهی و تخم مرغ سالم تا پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال از غذا به انسان در قالب برنامه‏های حداکثر 10 دقیقه‏ای

 1-7- رایزنی با مسئولین شبکه مستند سیما برای تهیه و پخش مستندهای مرتبط با دامپزشکی از دو جنبه :

الف -  به نمایش درآمدن مرارت های دامپزشکان در شرایط سخت با دو هدف :

            1 -  تکیه بر سختی کار حرفه دامپزشکی و مخاطرات آن

            2 -  ضرورت انجام خدمات دامپزشکی حتی در شرایط مخاطره ‏آمیز در جهت حفظ بهداشت عمومی

ب -  به نمایش درآمدن نقش مهم حرفه دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه با سه هدف :

            1 -  به تصویر کشیدن توانمندیهای بالینی دامپزشکان و نقش آنان در پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان

            2 -  به تصویر کشیدن نقش مهم دامپزشکان در تأمین سلامت مواد غذایی از طریق نمایش چگونگی ایفای این نقش در کشتارگاههای دام، طیور، مزارع پرورش آبزیان و غیره

            3 -  به تصویر کشیدن نقش تأثیرگذار دامپزشکان در تحقیقات پزشکی و سلامت محور با نمایش این نقش در پژوهشگاه رویان، مرکز تحقیقات قلب و غیره

1-8- رایزنی با شبکه مستند سیما برای استفاده از ظرفیت‏های دامپزشکی در نقاط بکر ایران بخصوص در مستندهایی نظیر (ایرانگرد)

 1-9- رایزنی با شبکه خبر سیما برای پخش زیرنویس‏های مرتبط با اخبار دامپزشکی

 1-10- رایزنی با شبکه خبر سیما برای شرکت دامپزشکان عمومی و متخصص حسب مورد با توجه به مناسبت‏های سلامت محور و وقایع روز در برنامه های نبض (جمعه شب ها) و تیتر (برنامه زنده عصرگاهی) و مجله صبحگاهی (هر روز)

 1-11- رایزنی با شبکه دو سیما برای شرکت دامپزشکان ماندگار (بخصوص چهره های ماندگار از جمله جناب دکتر تاج بخش) با خانواده در برنامه (زنده باد زندگی) در جهت معرفی حرفه دامپزشکی

 1-12- رایزنی با شبکه یک سیما برای شرکت دامپزشکان در برنامه صبحگاهی (مجله صبح بخیر ایران) و برنامه پایش (بخش اول صبحگاهی) به منظور بیان مسائل مرتبط با بهداشت مواد غذایی در وعده صبحانه (با تکیه بر بیماریزایی پنیر فله، تشخیص عسل تقلبی از اصل در منزل یا آزمایشگاه؟، شناخت کره بهداشتی، بهترین شیر برای مصرف در وعده صبحانه و تفاوت شیرهای موجود در بازار و غیره)

 1-13- رایزنی با شبکه یک سیما و گروه جهاد برای تولید بهینه و تداوم پخش برنامه‏های مشارکتی با (سیمای آبادی)

 1-14- رایزنی با شبکه چهار سیما برای حضور دامپزشکان در برنامه زنده ظهرگاهی با محوریت بهداشت مواد غذایی (همانطور که تاکنون بارها درباره تغذیه سالم در این برنامه توسط متخصصین تغذیه و پزشکان سخن گفته شده است)

 1-15- رایزنی با شبکه چهار سیما و اداره کل خبر سیما برای پرداخت مناسب در گفتگوی خبری اخبار ساعت 20 به موضوع دامپزشکی حسب مناسبت روز جهانی دامپزشکی، روز جهانی غذا، چهارده مهر و غیره

 1-16- رایزنی با شبکه دو سیما و اداره کل خبر سیما برای پرداخت مناسب در گفتگوی خبری ساعت 22:30 به موضوع دامپزشکی حسب مناسبت روز جهانی دامپزشکی، روز جهانی غذا، چهاردهم مهر و غیره

 1-17- رایزنی با شبکه یک سیما برای پرداخت به موضوع بهداشت مواد غذایی، دامپزشکی، غذای سالم و غیره حسب اولویت‏های سازمان دامپزشکی و صدا و سیما در برنامه (مناظره) در صورت تداوم پخش این برنامه

 1-18- رایزنی با شبکه سلامت سیما برای پرداخت متنوع به حوزه های گوناگون مرتبط با دامپزشکی از حیطه بالینی تا مزرعه و بهداشت مواد غذایی

 1-19- رایزنی با شبکه بازار (کشاورز) برای پرداخت متنوع به حوزه های گوناگون مرتبط با دامپزشکی بخصوص در مناسبت های سلامت محور

1-20-  رایزنی با گروه فیلم و سریال شبکه‏های مختلف و توجیه آنان برای پرهیز از تمسخر و توهین به دامپزشکان (که در موارد متعدد مسبوق به سابقه بوده است)

 1-21- رایزنی با شبکه تازه تأسیس (افق) برای معرفی شهدای دامپزشکی و تکریم مجاهدت های آنان

 1-22- رایزنی با گروه تلویزیونی (ارتش) برای تبیین نقش مهم دامپزشکان در نیروهای نظامی و انتظامی بخصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران در تأمین بهداشت عمومی و سلامت مواد غذایی

 1-23- رایزنی با مسئولین شبکه قرآن سیما برای معرفی نقش دامپزشکی در تأمین غذای حلال و سالم از طریق نظارت های بهداشتی و شرعی و تبیین اهمیت غذای حلال در زندگی انسان مؤمن و نیز معرفی کد حلال

 1-24- رایزنی با شبکه (شما) برای تبیین اقدامات مهم و مؤثر استانی دامپزشکی در هر استان کشورمان با توجه به مأموریت این شبکه بخصوص در مناسبت های سلامت محور

 1-25- رایزنی با شبکه ورزش سیما برای معرفی دامپزشکان شاخص و ورزشکار که در عرصه های مختلف از جمله اسکی، چوگان، کشتی و غیره صاحب مقام یا مسئولیت هستند و به نحوی می‏توان آنان را معرفی نمود

 1-26- رایزنی با شبکه نسیم بخصوص در برنامه (خندوانه) برای تداوم حضور مؤثر و صحیح دامپزشکان با توجه به علاقه آقای رامبد جوان به موضوع حیوانات (نظیر آنچه در سری قبل خندوانه در دعوت از دکتر محمد ملازم اتفاق افتاد)

 1-27- برنامه ریزی برای پیاده روی بزرگ جامعه دامپزشکی کشور به مناسبت روز دامپزشکی و انعکاس مناسب آن در برنامه (ورزش صبحگاهی روز جمعه شبکه سه) مشروط بر تعیین شعاری تأثیرگذار در معرفی نقش دامپزشکی در تأمین بهداشت عمومی و سلامت جامعه

1-28- تغذیه برنامه پرمخاطب ویتامین 3 شبکه سه سیما با حضور دامپزشکانی که اقدامات شاخصی داشته اند بخصوص با تکیه بر مناسبت ها و حسب مورد

2 -  حوزه صدا (رادیو) :

2-1-  رایزنی با مدیران رادیو برای جلوگیری از تکرار توهین به دامپزشکان در برنامه های پرمخاطب مانند جمعه ایرانی (که مسبوق به سابقه بوده است)

2-2- رایزنی با مدیران رادیو پیام برای پخش پیام های بهداشتی دامپزشکی توسط گوینده بین بخش های خبری

2-3-  رایزنی با مدیران رادیو سلامت برای پرداخت متنوع به حوزه های مختلف دامپزشکی حسب مناسبت های سلامت محور و معرفی افراد توانمند (با شاخص های احاطه علمی – تسلط نسبی بر بیان و گویش – آشنایی با خط قرمزها) به نحوی که تنوع لازم را تأمین نماید

2-4-  رایزنی با مدیران و مجریان رادیو اینترنتی (ایران صدا) بخصوص افرادی چون دکتر جوان (که ظاهراً دامپزشک هستند) برای تولید محتوای صوتی این شبکه در زمینه دامپزشکی

2-5-  بررسی نحوه ی تغذیه خبری تحریریه خبر رادیو بخصوص بخش‏های پرمخاطب

2-6-  رایزنی با مدیران رادیو اقتصاد برای پرداخت مناسب به موضوع اقتصاد دامپزشکی و نقش دامپزشکی در اقتصاد کشور

2-7-  استفاده از ظرفیت رادیو گفتگو برای تبیین و پاسخ دهی به شایعات مرتبط با بهداشت مواد غذایی در گفتگوهای شبانه

2-8-  استفاده از ظرفیت رادیو جوان به عنوان شبکه پرمخاطب بخصوص در برنامه صبحگاهی و انتقال پیام های بهداشتی به مردم از این طریق با تکیه بر مناسبت های سلامت محور

2-9 -  استفاده از ظرفیت رادیو معارف در تبیین دو مورد زیر :

            الف -  تبیین احکام مرتبط با غذا و نقش غذای حلال در زندگی انسان مؤمن در برنامه پیش از اذان که به بیان احکام می‏پردازد

            ب -  بیان احکام مرتبط با شکار، ماهیگیری، صید، پرورش و غیره و نیز موضوع ضمان در دامپزشکان و مسئولیت دامپزشکان

2-10-  استفاده از ظرفیت رادیو نمایش برای تولید نمایش‏های رادیویی با موضوع دامپزشکی و با تکیه بر تنوع و گوناگونی حرفه‏ای دامپزشکی

2-11 – رایزنی با رادیو کتاب برای معرفی برخی کتب مرتبط با سلامت و بهداشت عمومی که توسط دامپزشکان به رشته تحریر درآمده است.

3 –  حوزه مطبوعات :

3-1-  رایزنی با هفته نامه سلامت برای اختصاص ستون ثابت هفتگی مشروط بر ارائه مطالب کوتاه، کاربردی، دقیق و علمی و با رعایت اصول خبری

3-2-  رایزنی با روزنامه‏های پرمخاطب از جمله روزنامه همشهری (که به دلیل آگهی ها پرمخاطب تر از بقیه است) برای اختصاص ستون ثابت برای ارائه مطالب مرتبط با ترویج و آموزش دامپزشکی و سلامت عمومی

3-3-  شناسایی مسئولین صفحات علمی، جامعه، اجتماعی، سلامت و تغذیه روزنامه ها، مجلات، هفته‏نامه و ماهنامه های پرمخاطب و ایجاد ارتباط با آنان در جهت معرفی دامپزشکی و تبیین مسائل مرتبط با سلامت عمومی جامعه با قید معرفی دامپزشکان به عنوان متخصصین این امر در مناسبت های سلامت محور

3-4-  رایزنی با روزنامه های پرمخاطب برای اختصاص بخشی از ویژه نامه های مناسبتی بخصوص در مورد ایام نوروز به موضوع دامپزشکی اعم از معرفی دامپزشکان ماندگار (به جهت علمی یا به جهت اشتغال جذاب آنان) و یا مرور شایعات جنجالی سال و پاسخ به آنها (از قبیل واردات گوشت گاومیش هندی، خمیر مرغ، مرغ هورمونی، شیر وایتکسی و غیره)

3-5 -  معرفی جنبه های ناشناخته بالینی دامپزشکی که در رسانه ملی هنوز امکان مانوردهی بر آن فراهم نیست از جمله توانمندیهای بالینی دامپزشکان در حوزه دندانپزشکی حیوانات، اعمال جراحی و  غیره به مناسبت های مختلف از طریق درج در مجلات و مطبوعات پرمخاطب و معتبر

3-6-  تغذیه استانی مطبوعات و بطور کلی مطبوعات محلی از طریق ادارات کل دامپزشکی استانها و شبکه های دامپزشکی

3-7-  رفع سوء تفاهم ها و شایعات درباره بیماریزایی حیوانات نظیر ماهی قرمز، اشتباه در نجس دانستن همستر یا گربه، توضیح علمی و کاربردی به زبان ساده درباره میزان لازم از نگرانی درباره توکسوپلاسموزیس در زنان باردار و نظایر آن با بهره گیری از روزنامه های دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا به نحوی که با تدبیر و زیرکی در هر یک با تعامل آن بخش که مورد تمایل آنان است از حرفه دامپزشکی برجسته شود. بطور مثال در روزنامه های اصولگرا مباحث و شایعات مرتبط با بهداشت مواد غذایی و در روزنامه های اصلاح طلب مباحث و شایعات مرتبط با حیوانات خانگی و غیره پاسخ داده شود و بدین ترتیب در هر دو طیف دامپزشکی حضور داشته باشد.

3-8-  معرفی خدمات مؤسسات پژوهشی دامپزشک محور از جمله مؤسسه رازی و نیز خدمات دامپزشکان درانستیتو پاستور، پژوهشگاه رویان، ابن سینا و غیره در مناسبت های مرتبط از طریق رایزنی با خبرنگاران شاغل در مطبوعات

3-9-  معرفی دامپزشکان متعهد و توانمند به عنوان (پاسخگو) برای پاسخ به سؤالات مخاطبین نشریات از طریق رایزنی با هفته نامه سلامت و نشریات پرمخاطب در بخش (پاسخ به سؤالات مخاطبین روزنامه یا مطبوعات)

4 -  حوزه سایت های خبری و خبرگزاریها :

4-1-  رایزنی فعالانه و مؤثر با سایت های خبری پرمخاطب نظیر الف، تابناک، عصر ایران، جهان‌نیوز، رجانیوز، پارسینه و غیره از جناح های مختلف برای گنجاندن موضوعات مختلف دامپزشکی از اخبار گرفته تا مطالب ترویجی و آموزشی به شرط تغذیه صحیح خبری آنان

4-2-  برگزاری جلسات منظم فصلی با خبرنگاران مرتبط با حوزه دامپزشکی در خبرگزاریهای مطرح کشور (با توجه به عدم شناخت بسیاری از آنان نسبت به دامپزشکی) از جمله ایسنا، ایرنا، واحد مرکزی خبر، فارس، مهر، تسنیم و غیره بطوریکه اولویت‌ها و برنامه‌ های پرداخت آنان به موضوعات مشخص و همفکری شود.

4-3-  توجیه خبرنگاران خبرگزاریها در شناخت مقطع تحصیلی دامپزشکان (در حالی که در بخش سلامت اخبار مرتبط با پزشکان با لقب (دکتر) بر خلاف عرف رایج خبری منتشر می شود اما در بخش دامپزشکی، اخبار مرتبط با دامپزشکان بدون ذکر لقب (دکتر) و حتی با ذکر القابی نظیر (کارشناس دام، کارشناس دامپروری و نظایر آن منتشر می گردد)

4-4-  ایجاد ارتباط مؤثر با خبرنگاران حوزه سلامت و بهداشت خبرگزاریها و عدم اکتفا به انتشار اخبار در بخش کشاورزی (سرویس بهداشت و درمان و سلامت خبرگزاریها نسبت به کشاورزی بسیار پرمخاطب تر و مورد توجه است)

4-5-  برگزاری نشست های خبری تخصصی با مدیران سازمان برای خبرنگاران در فواصل منظم با هدف ایجاد موج خبری حسب مورد و مناسبت ها

4-6-  تعامل با سایت های خبری پرمخاطب در حوزه دامپزشکی نظیر حکیم مهر با تعیین (مسئول و مهمان پاسخگو) به نحوی که در هر ماه یا فصل یکی از مسئولین دامپزشکی به نحو واضح با تعاملی که نحوه آن تفاهم می گردد از طریق اینترنتی یا مکتوب به سؤالات مخاطبین شفاف پاسخ دهد

5 -  حوزه تبلیغات :

5-1-  استفاده از پیامک های تبلیغاتی در مناسبت چهاردهم مهر به نحوی که فراگیر به همه مردم برسد و عدم اکتفا به تبریک این روز در میان دامپزشکان

5-2-  دعوت از مسئولین ارشد نظام بخصوص سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که بصورت خودکار دامپزشکی را به آنتن و تیتر یک اخبار رسانه ملی می برد مشروط بر آنکه از قبل توسط مشاورین سلامت و رسانه، مسئولین از حیث آشنایی با دامپزشکی تغذیه شده باشند

5-3-  یکپارچه سازی رنگ و نقش روی خودروهای حمل گوشت و مواد پروتئینی دامی به صورتی که متحدالشکل باشند و پیامی مدبرانه با محوریت معرفی نقش دامپزشکی در تأمین سلامت جامعه روی آنان درج گردد

5 -4-  رئیس سازمان دامپزشکی بعنوان عضو شورای مرکزی نظام دامپزشکی الزام دامپزشکان به استفاده از تابلوهای یکسان و متحدالشکل به نحوی که گویای فعالیت دامپزشکان باشد (مانند کاری که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انجام داد) را دنبال فرمایند

5-5-  با برچسب واضح و مشخص روی بسته‏های مواد پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ به مردم در خصوص دامپزشکی با شعاری مدبرانه و هوشمندانه آگاهی داده شود

5-6-  استفاده از ظرفیت نمایشگاه کتاب برای معرفی حوزه های مختلف دامپزشکی به مردم در این نمایشگاه

5-7-  تعامل مؤثر سازمان دامپزشکی با ارتش و نیروهای مسلح با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از دامپزشکان نظامی در عرصه بهداشت عمومی و سلامت غذا بخصوص با ابلاغ آیین‏نامه ها و بخشنامه های بهداشتی با در نظرگرفتن شرایط قانونی

5-8-  استفاده از ظرفیت تبلیغات شهری اعم از بیلبورد و غیره از طریق رایزنی با شهرداری و شورای شهر

5-9-  استفاده از ظرفیت فرهنگسراها و خانه های سلامت شهرداری برای ترویج سلامت غذا و موضوعات مرتبط با دامپزشکی در قالب تفاهم مشترک

5 -10-  بهره مندی از ظرفیت تشکل های غیردولتی برای تبلیغ دامپزشکی در مدارس و مهدکودک ها به مناسبت  چهاردهم مهر ماه

5-11 -  برگزاری مسابقه نقاشی سراسری و کاریکاتور در گروههای سنی مختلف با اعلام فراخوان عمومی از طریق انجمن های صنفی مرتبط با نقاشی، کاریکاتور و مجامع هنری

5-12-  رایزنی با دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش برای اختصاص یک درس از مجموع دروس عربی و زبان انگلیسی مدارس در سطوح راهنمایی و دبیرستان (کلاس هفتم به بعد در نظام جدید) به معرفی حرفه دامپزشکی

5-13-  حضور تأثیرگذار سازمان دامپزشکی با اختصاص غرفه در مناسبت های ملی مانند راهپیمایی 22 بهمن و تلاش در جهت معرفی نقش دامپزشکان در تأمین سلامت جامعه

5 -14 -  مشارکت با فیلمسازان و ترغیب انجمن سینمای جوان برای تولید فیلم های کوتاه و داستانی و حتی فیلم اولی ها با موضوع دامپزشکی به نحوی که داستان مستقیم یا غیرمستقیم ظرایف حرفه دامپزشکی را نشان دهد

5-15- استقبال از پرداخت طنازان (اعم از شعرای طنزپرداز، فیلمسازان و غیره) به موضوعات دامپزشکی به نحوی پیش‏دستانه و با درنظرگرفتن اولویت های تبلیغاتی سازمان دامپزشکی

5-16-  خلق شخصیت منحصر به فرد در پویانمایی ها به نحوی که ماندگاری بالایی داشته باشد و تلاش برای تولید محصولات پویانمایی از آماتور تا حرفه ای در برنامه‏ای کوتاه مدت تا بلندمدت

5-17-  رایزنی با آموزش و پرورش و اجرای طرحی مشابه (همیار پلیس) نظیر (همیار دامپزشک) یا (همیار سلامت) و مانند آن به نحوی که فرزند کوچک خانواده با فراگیری مواردی (مشروط برآنکه تبلیغات وسیع وگسترده رسانه ای به مناسبت ها بخصوص پیش از سفرهای نوروزی و مانند آن انجام شده باشد) در مواردی که رفتار غیربهداشتی دید اولاً تذکر دهد و ثانیاً از بزرگتر خود بخواهد که به شماره تلفن خاصی تخلف را گزارش و پیگیری نماید

5 – 18- استفاده از ظرفیت تبلیغات در مترو (هم تبلیغات داخل قطارها و هم تبلیغات با استقرار غرفه‌های کوچک یا میز در ایستگاههای اصلی و اطلاع رسانی بخصوص در مناسبت چهاردهم مهر) و نیز استفاده از ظرفیت تبلیغات در تاکسی های شهری و اتوبوس‌ها با نمایش پیام های سلامت‌محور و تبلیغاتی دامپزشکی

5-19 -  ایجاد تفاهم با مراکز خصوصی و در صورت لزوم دولتی برای ویزیت رایگان حیوانات اعم از خانگی و مزرعه در چهاردهم مهر هر سال با تبلیغات گسترده و با محوریت پایش و پیشگیری از بیماریهای واگیر بین انسان و حیوان (طرح ویزیت رایگان مشابه که در پزشکی و در مناسبت‌هایی نظیر روز سلامت مردان انجام می شود)

5-20-  برخورد جدی سازمان دامپزشکی با افرادی که بصورت غیرمجاز و بدون صلاحیت در امور بالینی دامپزشکی دخالت می کنند (مانند افرادی که هم اینک به طبابت مشغولند و مثلاً تحصیلات علوم دامی دارند و به راحتی تبلیغات می کنند یا تکنسین هایی که به طبابت غیرمجاز مشغولند) که از این طریق جلوی تخریب وجهه دامپزشکی و رشته شدن پنبه های تبلیغات گرفته می شود

6 -  حوزه مذهبی

6-1-  برگزاری جلسات مشترک با ائمه جمعه و جماعات (اعم از ستاد نماز جمعه و مرکز رسیدگی به امور مساجد) برای جلب مشارکت روحانیون معظم در تبیین نقش مهم دامپزشکی در تأمین غذای سالم و حلال

6-2-  برنامه ریزی برای دیدار دست اندرکاران دامپزشکی با رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) به مناسبت چهارده مهر

6-3-  برنامه ریزی برای دیدار با مراجع معظم تقلید بخصوص در قم، تهران و اصفهان در جهت توضیح نقش مهم دامپزشکی در تأمین بهداشت عمومی و سلامت جامعه

6-4-  رایزنی با ستاد نماز جمعه به منظور حضور دامپزشکان مسئول هر استان در استانها یا شهرستانها به مناسبت چهاردهم مهر ماه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها مشروط بر آنکه از قبل با سخنرانان در ارائه توضیحات با متنی واحد و هوشمندانه تفاهم شده باشد

6-5-  بهره‏مندی از ظرفیت اردوهای جهادی برای حضور دامپزشکان داوطلب و حل مشکلات روستاییان و به تصویر کشیدن تلاش آنان در برنامه های مرتبط

6-6-  تدوین کتاب استفتائات و احکام مرتبط با دامپزشکی و انتشار و معرفی آن به عموم (مانند احکام مربوط به غذا، پاکی و نجاست، حیوانات، شکار، محیط زیست و غیره) با تکیه بر نظرات مراجع عظام تقلید

7 -  حوزه سازمان دامپزشکی

7 -1-  ارتقای فنی نما (چهره) و رتبه سایت سازمان دامپزشکی کشور با بهره مندی از نظرات کارشناسان

7-2-  برگزاری منظم دوره  آشنایی با اصول خبرنویسی برای مسئولین روابط عمومی و کارشناسان روابط عمومی ستاد و صف (استانها) به نحوی که اشتباهات بزرگ در خبرنویسی به حداقل ممکن برسد

7-3-  ملزم نمودن شبکه های دامپزشکی شهرستانها و ادارات کل دامپزشکی استانها به تولید اخبار با تکیه بر ارزش های خبری (و نه آمار و بیلان صرف) به صورت منظم در همه حوزه ها (به نحوی که یک استان در یک ماه در حوزه های مهار بیماریها، پیشگیری از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، سلامت غذا، نحوه نظارت های بهداشتی، صدور مجوزهای بهداشتی، ترویج و آگاهی بخشی به جامعه در مورد موضوعات روز و غیره مطلب داشته باشد) (در اصطلاح رسانه ها و مردم باید از حیث دامپزشکی با توجه به تنوع و گوناگونی حرفه دامپزشکی (بمباران خبری) شوند)

7-4-  حضور نماینده شورای اطلاع رسانی در جلسه شورای مدیران یا شورای راهبردی دامپزشکی کشور به منظور ایجاد هماهنگی بین مدیران و این شورا

7-5-  تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و سند چشم انداز برای اجرای برنامه های فوق به نحوی که به طور مشخص برنامه مناسبتی هر یک از بندها به فاصله حداقل 3 تا 6 ماه قبل قید شده باشد

7-6- برگزاری جلسه توجیهی برای مدیران ارشد و ستادی سازمان دامپزشکی درباره اهمیت اطلاع رسانی و ضرورت آگاهی بخشی به جامعه از میزان و نحوه فعالیت های صورت گرفته در هر حوزه

7-7-  تعیین رابط خبری هر یک از دفاتر سازمان دامپزشکی با روابط عمومی این سازمان برای ایجاد تعامل مناسب در دریافت و تولید بهنگام اخبار حسب موارد و وقایع روز و فعالیت های جاری دفاتر

7-8-  تحلیل و رصد اظهارات، شایعات، برنامه ها و سایت های خبری و خبرگزاریها و برنامه های صدا و سیما به حد ممکن برای واکنش سریع به آنان مشروط بر آنکه (تیم واکنش سریع تبیین و پاسخ دهی) از قبل تشکیل و آموزش لازم دیده باشند و به نحوی عمل نمایند که مسئله را به مشکل تبدیل نکرده و بلکه بدون پاک کردن صورت مسئله آن را حل و تبیین نمایند.

7-9-  تعیین افراد مسئول در هر حوزه در سازمان دامپزشکی برای پاسخ دهی اختصاصی به موضوعات روز (علاوه بر نقش رئیس محترم سازمان دامپزشکی) به نحوی که مثلاً رسانه ها درباره بیماریهای غذازاد به دکتر الف و بیماریهای مرتبط با پرندگان به دکتر ب و بیماریهای آبزیان به دکتر ج و غیره مراجعه نمایند و این فهرست در اختیار رسانه های مکتوب و خبرنگاران خبرگزاریها قرار گیرد

7-10-  بهره‏مندی از ظرفیت علمی اساتید دانشگاه در تولید محتوای ترویجی برای آگاهی بخشی به جامعه اعم از ایجاد مکتوبات ستون نشریات یا محتوای علمی مصاحبه ها برای مسئولین

7-11-  تغییر کامل نگرش به روابط عمومی از (تدارکات) به (سخنگو و مرکز تحلیل و رصد وقایع) به نحوی که روابط عمومی به جای درگیر شدن با موضوعات دست پایین و صرف وقت در این گونه مسائل، وقت خود را صرف رصد و تحلیل و تا حدی پیش بینی موضوعات نماید. (بطور مثال روابط عمومی زمانی که بحث واردات گوشت گاومیش هندی به میان می‏آید از قبل تحلیل خطر کرده باشد و بلافاصله با واکنش سریع جلوی بمباران تبلیغاتی را با پدافند غیرعامل که از قبل تدارک دیده بگیرد)
 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
0
آقاي دكتر لطفي زاده شخصي دلسوز و فهيم هستند اما نكاتي را مدنظر قرار نداده اند:١)اگر همه چيز روي روال علمي و منطقي قرار گيرد .................... ٢)هدف از ...................... جهت خدمت خدمت رساني به سيستم و جامعه نيست٣)ظاهر انسانها متفاوت از عقيده شان مي باشد٤)تحويل گرفتن پيشنهادات و عمل نكردن به اين پيشنهادات بدين منظور است كه ديگر از اين پيشنهادات ارائه ندهيد.٥) ...................... كه بهاي آنها را جامعه و دامپزشكان خدوم پرداخت مي كنند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
1
از دقت و سعی جناب دکتر سپاسگزارم اما سازمان دامپزشکی که بایستی ناظر بر دامپزشکی کشور باشد از محتوای علمی فاصله گرفته و عدم توجه مدیریت کلان ان به جنبه های علمی باعث شده تا دوغ و دوشاب مساوی باشند. در جهان امروز هر مجموعه ای که از علم و تحقیقات درور بیفتد محکوم به فناست
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
0
0
با سپاس از جناب دکتر لطفی زاده گرامی و ممنون بابت ارسال پیشنهاداتشون امیدوارم که در آینده شاهد اجرای برخی از این موارد در آینده باشیم.
جناب دکتر البته با توجه به اینکه در حرفه دامپزشکی با سگ سر و کار داریم، این مورد رو در صدا و سیما و وزارت آموزش با محدودیت هایی همراه است که نمیتوان بعضی از پروژه ها را انجام داد.
با آرزوی موفقیت برای شما و هم فکرانتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
0
با سلام خدمت دوست عزيزم جناب آقاي دكتر لطفي زلده .از حدود 90 پيشنهاد شما در 7 بخش مضامين خوبي استخراج مي شود به هر حال پيشنهادات شما بزرگوار بر اساس اصل دلسوزي و تمايل به شناساندن حرفه دامپزشكي و متعاقباً نهادينه شدن بهداشت و پيشگيري در جامعه است ولي مهمترين معضل در اجراي اين پيشنهادات نبود پيشنهاد و يا عدم آگاهي از موضوعات نيست كما اينكه در گذشته هم همكاران سازمان پيشنهاداتي در اين خصوص ارائه كرده اند و هم اهل فن از صدا و سيما و نشريات و سايت ها پيشنهاداتي را ارائه نموده اند ليكن اصل مشكل نبود بودجه در سازمان براي توليد اخبار ، فيلم ، تيزر ، فيلم كوتاه ، مستند دامپزشكي و ... است با وجود وظيفه مندي صدا و سيما در نشر اخبار بهداشتي و توصيه هاي بهداشتي حتي در شرايط عادي نه فقط در شرايط اضطرار به صورت رايگان در رسانه ها ولي اين اتفاق نمي افتد و براي درج يك تيزر به اندازه يك خبر اقتصادي حق درج مطالبه مي كنند كار گردانان مختلفي به سازمان مراجعه كرده اند و پيشنهادات قابل توجهي براي معرفي حرفه به جامعه ، توسعه زير ساختي دامپزشكي با معرفي خدماات مهم دامپزشكي و .... داده اند ولي براي ساخت يك فيلم كوتاه تا 500 ميليون تومان و براي بر نامه هاي آموزشي مداوم رقم ها ميلياردي مطالبه كرده اند . همانگونه كه مي دانيد بودجه هاي آموزشي و تبليغي در اختيار سازمان نيست متاسفانه !!!! البته بر اساس يكسري قوانين و بخشنامه ها
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
0
دکتر جان ممنون از پیشنهادات ارزنده تون بدبختی سازمان اینکه که ................ اصولا اعتقادی به روابط عمومی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
1
وقتی اعتقادی به روابط عمومی نیست شما 900 تا پیشنهاد بده...چه فایده؟؟؟
صهیب شقاقی
|
United States of America
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
با سپاس از زحمات دکتر لطفی زاده و حوصله د دقتی که در نوشتن این پیشهاد ها کشیده اند.
متاسفانه عده ای مانع رشد دامپزشکی شده اند که سودشان در عدم رشد این رشته است مثلا اگر اگاهی مردم بالا برود انتظاراتشان نسبت به سلامت مواد غذایی که یکی از وظایف مهم یک دامپزشک است بالا خواهد رفت.
مثلا چطور با کاهش جمعیت مولد دامی در سال های اخیر و کاهش تولید شیر کارخانجات تولید مواد لبنی افزایش تولید داشته اند.
ایا مواد لبنی که در دسترس مردم قرار گرفته از شیر تهیه شده و مردم واقعا به پروتین پول پرداخت میکنند.
یا در حوزه ی گوشت که دیگر همه مان میدانیم جه اشفته بازاریست.
دامپزشک ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
1
0
از این همه ............ برای خودنمایی آدم خفه میشه - خوش تر ان باشد که سر دلبران گفته اید در حدیث دیگران -
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
............................... بنظرت صدا و سیما را بدهند دامپزشکی چطوره
کارشناس دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
0
1
با تشکر از پیشنهادات ارزنده جنابعالی
2 نکته در صحبتهای جنابعالی بود که لازم دیدم خدمتتون تذکر بدم:
1- متاسفانه محور صحبتهای شما دامپزشکان گرانقدر بودند و حتی در بحث تقدیر از چهره ها ی شاخص ورزشی هم ، دیگر مقاطع تحصیلی را نادیده گرفتید!!!!!!
2- متاسفانه روابط عمومی در زمان ......................... در سازمان دامپزشکی به دلیل عدم اعتقاد ایشان به روابط عمومی ، به یغما رفت !
به طوریکه روابط عمومی که باید زیر نظر بالاترین مقام اجرایی انجام وظیفه نماید در حال حاضر زیر نظر یک مدیر کل با چندین مسئولیت همزمان و زیر نظر معاونین فعالیت می کند
لذا همین که واحد روابط عمومی وجود دارد ، جای شکر دارد!
نظر شما
ادامه