کد خبر: ۳۰۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهرخبرگزاری سازمان ملی جوانان (برنا) در خبری با عنوان "پاسخ مراجع تقلید درباره خرید و فروش سگ تزئینی" نوشت :

متأسفانه دیده شده بعضی از افراد جامعه به دلایلی حیوانات را در خانه ای که زندگی می کنند، نگهداری می کنند. در این میان افرادی به نگهداری سگ نیز می پردازند و همین امر موجب شده تا گروهی به دنبال خرید و فروش سگ پرداخته و نان‌شان را از این راه در آورند. گذشته از به مخاطره انداختن سلامت جسمانی و بهداشت روانی اعضای خانه و مزاحمت برای همسایگان، حکم فقهی و شرعی آن را از مراجع عظام تقلید سؤال نمودیم که سؤال و پاسخ آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.

سؤال :خرید و فروش سگ تزئینی چه حکمی دارد؟

آیت الله مکارم شیرازی: خرید و فروش آن جایز نیست.

آیت الله حسین مظاهری: حرام است.

آیت الله حسینی زنجانی: از نظر شرعی جایز نیست.

آیت الله محقق کابلی: سگ حیوان نجس است و اسباب زینت نمی تواند باشد. تنها خرید و فروش سگ گلّه یا سگ نگهبان خانه و باغ و زراعت اشکال ندارد؛ خرید و فروش بقیه سگ ها جایز نیست.

توضیح حکیم مهر : سگ به اتفاق و اجماع قاطع فقهای اسلام نجس است و البته معامله عین نجاست حرام می باشد. هر چند که برخی از فقهای عظام اگر دلیل عقلانی برای معامله عین نجاست وجود داشته باشد این معامله را حرام نمی دانند. مثلاً مدفوع حیوانات حرام گوشت که خون جهنده دارند و یا مدفوع انسان نجس است و معامله آن حرام می باشد ولی وقتی کاربرد باغبانی (عقلانی) دارد معامله آن اشکال ندارد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ق
|
-
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
0
0
با سلام و احترام / ضمن تشکر از تذکر شما ... در اینجا کلمه کود به اشتباه بجای مدفوع تایپ شده بود که اصلاح گردید. ضمن آنکه به نظر غالب فقها همانطور که فرموده اید مدفوع انسان و حیوانات حرام گوشت که خون جهنده دارند نجس است و مدفوع مرغ و گوسفند و گاو نجس نمی باشد. حکیم مهر

باسلام
به استحضار می رسانم ادرار و مدفوع حیواناتی که دو شرط زیر را با هم داشته باشند نجس می باشد:
1- خون جهنده داشته باشند
2- حرام گوشت باشند
لذا مطلبی که نوشته شده کود نجس می باشد اشتباه است لطفا اصلاح بفرمایید باتشکر
mohsen
|
-
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۱
1
1
نگهداری هر حيوانی با انجام كارهای بهداشتی و پزشكی مشكلی ندارد.
نظر شما
ادامه