کد خبر: ۳۱۱۳۳
 

اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی درخصوص پیام مردمی مندرج در ستون «حرف مردم» روزنامه «خراسان شمالی» وابسته به مؤسسه مطبوعاتی خراسان با موضوع ممنوعیت عرضه شیر خام فله، جوابیه ای صادر کرد.

در این جوابیه آمده است: پیرو درج پیامی با این مضمون که «چرا دامپزشکی و بهداشت از فروش شیر فله ای جلوگیری می کنند و ...» در ستون "حرف مردم" روزنامه شماره 2210 مردادماه جاری، ضمن تقدیر از آن روزنامه وزین در انعکاس مطالبات مردمی، خاطرنشان می شود: شیر به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند نقش مهمی در سبد خانوار دارد، لیکن با توجه به فسادپذیری سریع آن و توانایی انتقال بیماری های مشترک از دام به انسان از طریق شیر آلوده، نظارت بر سلامت آن بسیار حائز اهمیت است؛ لذا مصرف انواع پاستوریزه و استریلیزه این فرآورده تأکید و توصیه می گردد.

طرح ساماندهی شیر خام و لبنیات محلی از جمله مصوبات سال 93 کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری خراسان شمالی است که اجرای آن با همکاری مشترک اداره کل دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان های جهادکشاورزی، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف پیش می رود. لذا طی مصوبات متعدد کارشناسی کمیته ساماندهی شیر خام مقرر گردید به منظور کنترل و نظارت بهداشتی بر شیر خام، تمام مراکز عرضه شیر و لبنیاتی ها بایستی شیرخام مورد نیاز خود را از مراکز جمع آوری شیرخام مجاز که واجد مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی مستقر در مرکز جمع آوری شیرخام هستند و آزمایش های مربوط به بررسی تقلبات شیر خام را انجام می دهند، تهیه نمایند. بنابراین با توجه به ممنوعیت عرضه و فروش شیرخام فله ای، به کلیه همشهریان عزیز توصیه می شود محصولات پاستوریزه و استریلیزه بسته بندی شده را که کمترین مخاطرات و آلودگی دارند، تهیه نمایند.
 
 
نظر شما
ادامه