کد خبر: ۳۱۴۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
 
 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه گوشت قرمز و فرآورده‌های حاصل از آن به سبب داشتن پروتئین، مواد معدنی و اسید آمینه‌های ضروری، نقش مهمی در تأمین نیازهای تغذیه‌ای جوامع بشری دارد، اظهار کرد: اما تولید و عرضه گوشت در شرایط غیر بهداشتی تهدید علیه بهداشت عمومی و سبب شیوع انواع بیماری‌ها شده و عواقب بسیار خطرناکی را به‌همراه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محسن اعرابی» افزود: افرادی که خارج از کشتارگاه نسبت به کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت اقدام می‌کنند؛ در حقیقت با عرضه غیر بهداشتی آن موجبات شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را فراهم می‌آورند.

کشتار غیر مجاز دام مغایر با اصول شهرنشینی است

وی تصریح کرد: در برخی نقاط و حاشیه شهرها کشتار غیر مجاز دام تبدیل به یک معضل بهداشتی شده که علاوه بر تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و ایجاد مخاطرات بهداشتی، از چند جنبه دیگر نیز قابل بحث و بررسی است؛ نخست اینکه کشتار دام در خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی و شهری و منازل، اقدام غیرفرهنگی است که نشان‌دهنده رعایت نکردن اصول و مبانی نوین شهرنشینی است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: علاوه بر این، از جنبه روانشناسی نیز ذبح دام در معابر عمومی و منازل در برابر چشم اطفال و کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنها می‌گذارد که با دیدن صحنه‌های کشتار دام که بعضاً با خشونت نیز صورت می‌گیرد، آثار زیان‌بار روانی در کودکان ایجاد می‌کند و در دراز مدت سبب ایجاد رفتارهای خشونت‌بار در این افراد می‌شود.

وی بیان کرد: کشتار دام و آویزان بودن لاشه و همچنین ریختن خون‌آبه و فضولات حاصل از کشتار دام‌ها، چهره زشت و نازیبایی به آن می‌دهد که بارها نارضایتی ساکنان شهرها و ... از این مناطق را به‌دنبال داشته است.

کشتار دام در خارج از کشتارگاه خلاف قانون بوده و پیگرد قضایی دارد

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با تأکید بر اینکه رها کردن فضولات و امعا و احشاء حاصل از ذبح دام در محیط زیست و نبود وجود سیستم فاضلاب و چاه دفن فضولات، علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، سبب تجمع حیوانات ولگرد، حشرات و جوندگان شده که نقش مهمی در شیوع و انتقال انواع بیماری‌های عفونی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران متذکر شد: از نظر قانونی نیز کشتار دام در خارج از کشتارگاه، خلاف قانون بوده و به استناد ماده 688 قانون مجازات‌های اسلامی و مواد 4 و 12 قانون سازمان دامپزشکی کشور قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

آشنایی با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

اعرابی با تأکید بر ضرورت آشنایی مردم با مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام حاصل از کشتار غیر مجاز گفت: بیش از 800 نوع عامل بیماری‌زا مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده ازجمله گوشت، قابل انتقال به انسان است.

وی ادامه داد: بیماری‌های خطرناکی مانند بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری‌های نوظهور مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌های انگلی مانند کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل‌های پوستی و جلدی و انواع قارچ‌ها ازجمله مهم‌ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند، لذا با توجه به وجود این بیماری‌ها، لزوم بازرسی بهداشتی دقیق و کامل دام‌های کشتاری و لاشه دام کشتارشده در کشتارگاه‌ها ضروری است.

روش های بازرسی بهداشتی در کشتارگاه‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ذکر این نکته که در کشتارگاه‌های دامی به دو طریق بازرسی بهداشتی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از آنها شامل بازرسی پیش از کشتار و دیگری بازرسی پس از کشتار دام است و با توجه به اینکه برخی از بیماری‌ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت‌ها صرفاً در دام زنده قابل تشخیص هستند، لذا باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند و چنانچه علائمی از این بیماری‌ها را داشته باشند، از چرخه کشتار حذف شوند.

وی ادامه داد: دام‌هایی که دارای سابقه مصرف دارو باشند، به دلیل وجود باقی‌مانده‌های دارویی در لاشه، تا زمان گذراندن دوره پرهیز از مصرف دارو (withdrawal time) اجازه کشتار و مصرف ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به مرحله دوم بازرسی کشتارگاهی یعنی بازرسی بهداشتی لاشه دام پس از کشتار، تصریح کرد: دامی که در بازرسی قبل از کشتار بدون علائم بیماری بوده و سالم تشخیص داده شود، وارد چرخه کشتار شده و به صورت شرعی و حلال زیر نظر ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه ذبح می شود و بلافاصله پس از ذبح دام، بازرسی کامل ازجمله بازرسی سر، کبد، ریه و سایر اندام‌ها بر روی لاشه صورت می‌گیرد، غده‌های لنفاوی پیش‌کتفی و پیش‌رانی که معمولاً در بیشتر بیماری‌ها دارای علائم تشخیصی هستند نیز مورد بازرسی و معاینه قرار می‌گیرند.

اعرابی افزود: کبد و ریه از جمله اندام‌هایی هستند که به‌واسطه وجود عوامل بیماری‌زای خطرناک ازجمله عوامل انگلی مانند فاسیولاها، دیکروسلیوم و کیست هیداتیک مورد بازرسی قرار گرفته و در بازرسی از این اندام‌ها، در صورتی‌که ضایعه یا عامل بیماری تشخیص داده شود، آن عضو یا اندام توسط کارشناس دامپزشکی از چرخه کشتار حذف و معدوم می شود.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران بیان کرد: پس از اینکه مراحل بازرسی لاشه و اندام‌ها در کشتارگاه به صورت کامل انجام شد، کارشناس دامپزشکی نسبت به زدن مهر و برچسب سلامت بر روی لاشه دام اقدام کرده و پس از آن اجازه خروج گوشت از کشتارگاه و عرضه آن را صادر می‌کند.

خودتان قضاوت کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: این در حالی است که کشتار در منازل و معابر عمومی که به صورت غیر مجاز و خارج از کشتارگاه صورت می‌گیرد، دام‌ها بدون هیچ نظارت و بازرسی کشتار و عرضه می‌شود که در این بین مخاطره عرضه دام‌های بیمار و آلوده به عوامل عفونی و انگلی وجود دارد که علاوه بر آن با عرضه و مصرف گوشت، لاشه دام‌های دارای سابقه مصرف دارو با توجه به اینکه زمان پرهیز از مصرف دارو در آنها نگذشته باشد، لاشه این دام‌ها حاوی باقی‌مانده‌های دارویی بوده که مصرف چنین گوشت‌هایی زمینه ایجاد سرطان‌ها و بیماری‌های لاعلاج را فراهم می سازد.

وی در پایان گفت: با مصرف گوشت بهداشتی از فروشگاه‌ها و مراکزی که گوشت توزیعی آنها ممهور به مهر دامپزشکی و برچسب سلامت است، سلامت خود، خانواده و جامعه را حفظ کنیم.

اکنون با در نظر گرفتن خطرات مصرف گوشت دام‌هایی که در مراکز غیر مجاز تولید و عرضه می‌شود و مقایسه آن با گوشت تولیدی و استحصال‌شده در کشتارگاه‌های دام، می‌توانید درباره انتخاب نوع گوشت مصرفی و توجه به سلامت خانواده خود قضاوت کنید.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
0
شاید دامپزشک هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
0
بیش از 800 نوع عامل بیماری‌زا مشترک بین انسان و دام وجود دارد .؟! لطفا حکیم مهر لیست آنها رابیاورد با منبع معتبر .؟!
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
0
0
آنقدر اظهار نظرهای نادرست درباره موضوعات مربوط به دامپزشکی بین پزشکان و حتی برخی دامپزشکان زیاد شده است که وقتی کسی درباره ساده ترین موضوع بهداشتی صحبت درستی میکنه، دچار شعف میشویم!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
0
0
با سلام برابر اعلام مراجع بین المللی ازجمله WHO دقیقا ۷۶۴ یا ۷۶۳ بیماری مشترک بین انسان و دام هست که همکاران می توانند در وبگاه این سازمان ها نام انها را استخراج کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
0
"با توجه به اینکه برخی از بیماری‌ها مانند هاری، کزاز، بروسلوز و انواع مسمومیت‌ها صرفاً در دام زنده قابل تشخیص هستند، لذا باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند و چنانچه علائمی از این بیماری‌ها را داشته باشند، از چرخه کشتار حذف شوند.
" بروسلوز؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
0
0
"بیش از 800 نوع عامل بیماری‌زا مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده‌های خام دامی آلوده ازجمله گوشت، قابل انتقال به انسان است."

جمله بسیار غلطی است لطفا کارشناسان دامپزشکی پاسخ دهند.
نظر شما
ادامه