کد خبر: ۳۲۹۴۴
افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
 

دانشمندان اعلام کردند شکار بی‌رویه فیل‌ها و بریدن عاج آنها موجب بروز تحولی در ژنتیک این حیوانات غول‌پیکر شده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان هشدار دادند ژنتیک فیل‌های آفریقایی در حال دگرگونی است و این روزها شاهد تولد تعداد بیشتری از بچه فیل‌های بدون عاج هستیم. شکار بی‌رویه فیل‌ها برای بریدن عاج آنها و فروش در بازار سیاه، موجب شده است این حیوان غول‌پیکر با دگردیسی مواجه شود.

در برخی مناطق آفریقا، هم‌اکنون 98 درصد از فیل‌های ماده عاج ندارند. عاج این فیل‌ها بوسیله شکارچیان بریده شده است. در این مناطق پیش از این فقط 2 تا 6 درصد بچه فیل بدون عاج متولد می‌شد؛ اما با تحولات زیستی بوجود آمده آمار تولد این بچه‌ فیل‌ها افزایش یافته است.

در یک دهه گذشته یک سوم از فیل‌های آفریقایی به دلیل سودای دلالان عاج، قتل عام شدند. فقط در سال‌های 2007 تا 2014 حدود 144 هزار فیل برای استفاده از عاج‌هایشان کشته شدند. حتی در برخی مناطق آفریقا، فیل‌ها در معرض انقراض قرار گرفتند.

آن دسته از فیل‌هایی که خوش‌شانس بودند و زنده ماندند نیز عاج‌هایشان بریده شد و در معرض دگردیسی و از دست دادن کامل عاج در نسل‌های بعدی قرار گرفتند. این موضوع برای فیل‌های آسیایی اتفاق افتاد و سالهاست که بچه فیل‌هایی بدون عاج در آسیا متولد می‌شوند .

«جویس پول» رئیس مرکز خیریه "صدای فیل‌ها" اظهار داشت: در مدت 30 سال تحقیق درباره فیل‌ها و زندگی در میان آنها دریافته است در گله‌هایی که شاهد بیشترین تعداد کشتار و قطع عاج بوده‌اند، بچه فیل‌هایی بدون عاج متولد می‌شوند. در پارک ملی موزامبیک بین سال‌های 1977 و 1992 همزمان با جنگ داخلی این کشور، حدود 90 درصد از فیل‌ها قتل‌عام شدند. تقریبا بالغ بر نیمی از فیل‌های ماده بالای 35 سال در آن سال‌ها فاقد عاج بودند. حتی زمانیکه جنگ داخلی پایان یافت و دیگر فیل‌ها قتل‌عام نشدند، 30 درصد از ماده فیل‌های متولد شده عاج نداشتند.

تحقیقات نشان می‌دهد احتمال تولد بچه فیل‌های فاقد عاج از مادری که او نیز عاج‌هایش را از دست داده، بیشتر است. بدترین آمار مربوط به پارک ملی فیل‌ها در آفریقای جنوبی است. در این پارک 98 درصد از فیل‌های ماده عاج ندارند.

جالب آنکه عاج‌های باقی مانده برای فیل‌های آفریقایی، کوچکتر از عاج فیل‌های نسل قبل است .

افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
 افزایش تولد بچه فیل‌های آفریقایی بدون عاج
 
برچسب ها: فیل، عاج فیل،
نظر شما
ادامه