کد خبر: ۳۳۲۳

حکیم مهر -  رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل در پی درج گزارشی درباره فروش پرندگان و اظهارات غیرمسئولانه یک پرورش‎دهنده، جوابیه‎ای به هفته‎نامه محلی آوای مردم به شرح ذیل ارسال نموده است که در اینجا ضمن تقدیر از حساسیت صنفی شورای نظام دامپزشکی اردبیل بازخوانی می‎گردد :

 

مدیرمسئول محترم هفته‎نامه آوای مردم

برادر بزرگوار جناب حاج آقا ضرغام

با سلام و احترام

با عنایت به گزارش منتشره در صفحه آخر شماره 279 آن نشریه با عنوان "گزارشی از نمایشگاه و فروشگاه پرندگان و حیوانات خانگی" که در فرازهایی موجب وهن دامپزشکان و نیز ایرادات علمی متعدد بود، در اجرای ماده 2 قانون سازمان نظام دامپزشکی کشور، مصوب سال 1376 مجلس محترم شورای اسلامی، مقتضی است دستور فرمایید بر اساس قانون مطبوعات، جوابیه ارسالی پیوست این شورا به نمایندگی از دامپزشکان استان در نخستین شماره آتی آن نشریه در همان صفحات اول و آخر و با همان شرایط چاپ گردد.

دکتر صادق صالحی

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان اردبیل

 

متن جوابیه :

 

بدون تردید تشخیص قطعی بیماریها و امراض حیوانات منجمله پرندگان در حیطه دکتران دامپزشک می‎باشد. این امر در جهان چنان جزو بدیهیات است که بدیهی‌ترش به ذهن نمی‎رسد. با توجه به این امر و به انگیزه تنویر افکار عمومی حاشیه‎ای کوتاه به گزارش مندرج در شماره 279 آن نشریه محترم که از زبان یک پرورش‎دهنده درج شده می‎پردازیم.

در آستانه هزاره سوم میلادی و در عصر شکوفایی علم و دانش بر اصحاب قلم است تا در نوشته‎جات و انعکاس اخبار به مردم مسیری در پیش گیرند و پیش پای مردم فرانهند تا از حوزه تخصص و تبحر صاحبان علم و دانش دفاع نموده و همگان ترغیب شوند تا جهت رتق و فتق مشکلات عارض از مراجع علمی بهره جویند.

حتی مجرب‎ترین پرورش‎دهندگان و علاقه‎مندان پرندگان نیز عاجز از اظهار نظر در خصوص ابتدایی‎ترین مباحث بیولوژی سلولی - مولکولی و فیزیولوژی دستگاههای مختلف پرندگان، آناتومی، بافت شناسی، آسیب شناسی، اپیدمیولوژی، داروشناسی،زهر شناسی، مسمومیت شناسی، علوم تشخیص آزمایشگاهی، انگل شناسی ، سبب شناسی بیماریها و صدها فهرست دیگر علمی و هزاران هزار مقاله و مقوله مرتبط می‎باشند که از حوصله این مقال خارج است و پرداختن به هر کدام از این مؤلفه ها دهها جلد کتاب و طی دوره های آموزشی خاص و گرد خاک خوردن مراکز آموزشی را می‎طلبد و تنها مرجع تعلیم و تربیت اصولی این امور دانشگاهها می‎باشند و تنها مؤسسات آموزشی هستند که عندالنهایه صلاحیت عالمان این امر را تشخیص و مبادرت به اعطای گواهی مربوطه می‎نمایند.

نشریات محترم می‎بایست دقت نظر نمایند و چنان دقتی که نعوذ بالله اظهارات یک فرد عامی را که به تأسی تجارب و علایق شخصی خود مبادرت به امر پرورش پرنده نموده ملاک ارزیابی سواد و علوم دامپزشکان ننمایند، مگر اینکه گزارشگر محترم یا گزارش نویس، روش شناسی جدیدی کشف نموده باشند که در ورای وزارتخانه‎های عریض و طویل علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان‏های علمی و آموزشی جهانی در پرنده فروشی خیابان حافظ اردبیل با روش‎های بدیع، دانش خود را به کمال معرفی نموده و دامپزشکان را به خلاف آن متهم نمایند.

مع الوصف دامپزشکان، سربازان گمنان عرصه بهداشت و سلامت جامعه ، درج چنین گزارشات غیرکارشناسی را خطای قلم محسوب داشته و گرنه استناد قانونی و هزاران برهان عقلی و نقلی و دفاع از شأن و حرمت و حوزه عملکرد و طرح دعوی و شکایت بر اساس ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی را بر خود محفوظ می‎دانند.

 

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه