کد خبر: ۳۳۵۲۳


نماینده اتحادیه دامداران استان لرستان، پیشنهاد داد که شیر مدارس از طریق تشکل‌های دامپروری توزیع شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان لرستان که در آخرین مراسم انتخاب برترین‌های کشاورزی، به‌عنوان اتحادیه نمونه کشوری معرفی شد، گفت: بهتر است دولت، توزیع شیر در مدارس کشور را به تشکل‌هایی واگذار کند که به‌طور مستقیم با دامداران در ارتباط هستند.

«یوسف بیرانوند» با اشاره به اینکه هم‌اکنون نه‌تنها دامداران لرستان، بلکه تولیدکنندگان شیرخام در کل کشور، در شرایط سختی از نظر مالی به سر می‌برند، افزود: دولت می‌تواند با این طرح، چرخه تولید را تا حدودی به چرخش درآورده و سود حاصل از آن را دوباره به خود تولیدکننده برگرداند.

وی معتقد است: وقتی شیر مدارس، از طرف تشکل‌های بخش خصوصی توزیع شود، هم اقتصاد دامداران به مرحله‌ای بالاتر ارتقا پیدا می‌کند و هم انتخاب نوع شیر از نظر کیفیت، با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت؛ زیرا در این صورت اتحادیه‌ها می‌توانند دامدارانی را برای این منظور انتخاب کنند که کیفیت شیر بالاتری داشته و آنچه که به دست دانش‌آموزان می‌رسد، بهترین محصول تولیدی خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری استان لرستان وضعیت کنونی دامداران را بسیار سخت دانست و تأکید کرد: به‌عنوان مثال، در استان لرستان که حجم وسیعی از جمعیت دامی را سنتی‌ها تشکیل می‌دهند، شیرخام با قیمت ۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم خریداری می‌شود. البته این نرخ در مورد دامداری‌‌های صنعتی به یک‌هزار و ۱۵۰ تومان می‌رسد که باز هم وضعیت مطلوبی نیست.

به گفته بیرانوند، با توجه به اینکه قیمت تمام شده تولید شیرخام، یک‌هزار و ۳۵۰ تومان در هر کیلوگرم تعیین شده است، دامداران صنعتی این منطقه به ازای فروش هر کیلوگرم از این محصول، حداقل ۲۰۰ تومان ضرر می‌کنند. این در شرایطی است که دامدار، گاهی نهاده خود را با چند برابر قیمت از دلال خریداری کرده و بیشتر آنها با جریمه‌های بانکی دست و پنجه نرم می‌کنند.


نظر شما
ادامه