حکیم مهر - طی روزهای اخیر انتشار یک فایل ویدئویی از یکی از شعبات فروشگاه زنجیره ای معروف «هایپراستار» در فضای مجازی خبرساز شده و در گروه ها و کانال های مختلف در حال دست به دست شدن است. در این ویدئو، فردی که به ظاهر یکی از کارکنان این فروشگاه است و این فیلم توسط وی تهیه شده است، ادعا می کند که پرسنل فروشگاه مذکور مجبور شده اند که مرغ های تاریخ گذشته را در بسته بندی جدید و تاریخ جعلی، به مردم عرضه کنند، در غیر اینصورت اخراج می شوند.
در این فیلم، وی تاریخ تصویربرداری را 23 بهمن ماه 95 ذکر می کند و با ذکر این ادعا که مسئولین این فروشگاه به ما دستور داده اند مرغ های کشتار روز 3 روز قبل را که در تاریخ 20 و 21 بهمن ماه تولید شده اند، پس از شستشو با آب فراوان و برطرف کردن بوی نامطبوع آن با بسته بندی تاریخ 23 بهمن ماه عوض نموده و با 10 درصد تخفیف به مردم عرضه نماییم، ادعا می کند که مسئولین فروشگاه کارکنان را تهدید کرده اند که در صورت امتناع از این کار، آنها را اخراج خواهند نمود.
در پی انتشار این فیلم، کانال تلگرام رسمی این فروشگاه به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت:
«بدینوسیله به اطلاع می رسانیم پیرو فیلم پخش شده از قسمت مواد غذایی تازه یکی از شعب فروشگاه های هایپر استار در شبکه های اجتماعی، لازم دانستیم به برخی سوالات و ابهامات موجود در این فیلم پاسخ دهیم.
1- شخصی که این فیلم را به دلایل شخصی منتشر کرده یکی از پرسنل فروشگاه هایپر استار بوده که بعد از اخراج شدن (به دليل رفتار غير اخلاقي شغلي و رعايت نكردن مقررات) اقدام به پخش اين فيلم نموده است.
2- فروشگاه هایپر استار زیر نظر مستقیم سازمان دامپزشکی کشور می باشد و پرسنل محترم این سازمان به طور 24 ساعته در محل فروشگاه حاضر می باشند.
3- با توجه به مقررات سازمان دامپزشکی هیچ عمل غیر قانونی در این فیلم حادث نشده و فقط غرض ورزی می باشد.
4- به اطلاع میرسانیم فرد مذکور از طرف این فروشگاه به دلیل نشر اکاذیب و تهمت (پخش فيلم غير واقعي و انتقام جويي به دليل اخراج) تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.»
علاوه بر متن فوق، مسئولین این فروشگاه به ارائه توضیحاتی نیز در روزنامه «باختر امروز» پرداختند:
«۱) طبق قانون سازمان دامپزشکی مرغ تا ٧٢ ساعت پس از تاریخ تولید قابلیت عرضه در شبکه فروش دارد و پس از آن باید معدوم گردد.
٢) مرغ های درون فیلم تاریخ تولید ٢۱ بهمن را دارد. یعنی تا پایان وقت ٢٣ بهمن قابلیت عرضه دارد و فاسد نیست.
٣) در تمام شعب هایپراستار تیم دامپزشکی و بهداشت محیط مستقر است و پایان وقت قانونی اقدام به نابودی مرغ و گوشت و ماهی با وایتکس و رنگ و اسید میکنند.
۴) اسناد نابودی نیز هر روز ثبت و بایگانی میشود.
۵) و اما فرد تصویربردار؛ ایشان از پرسنل همان بخش بوده که به دلیل دزدی از فروشگاه پرونده استخدامیش مورد بازبینی قرار گرفت و متوجه حکم اخراجش شد و به تلافی این کار اقدام به تهیه گزارش خلاف واقع کرد که پرونده ایشان در شعب انتظامی و قضایی در دست رسیدگی می باشد.»
به دنبال انتشار این فیلم، حکیم مهر جزئیات ماجرا را از رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران جویا شد.
فیلم منتشر شده جعلی است
دکتر بابایی می گوید: «اندکی دانش در زمینه دامپزشکی کافی است تا بتوان به موارد مشکوک این ویدئو پی برد. اولین سوال این است که این فرد چطور این صحنه را فیلمبرداری کرده که در محل فیلمبرداری، هیچ کس به غیر از خود او حضور ندارد. این یک شبهه است، چراکه در اغلب کارگاه های ما، تعداد کارگران در واحدها زیاد است. از طرفی در این ویدئو، تاریخ انقضای محصولات مشخص نیست. چیدمان مرغ ها هم مشکوک است.»
این واحد فروشگاهی در سال جاری 8 بار مورد بازدید قرار گرفته است
وی با تاکید بر اینکه این واحد فروشگاهی در سال جاری 8 بار از سوی ناظران اداره کل دامپزشکی استان تهران مورد بازدید قرار گرفته و گزارش های آن نیز موجود است، تصریح می کند: «در هیچ یک از این بازدیدها، هیچ مورد مشکوکی دیده نشده است. کمااینکه کارشناسان ما به ویژه در بحث تاریخ تولید و تاریخ انقضا دقت بالایی دارند.»
بابایی با بیان اینکه برخی مباحث از سوی مسئولان فروشگاه مبنی بر بروز درگیری میان فرد پخش کننده کلیپ و مدیریت فروشگاه مطرح شده بود، ادامه می دهد: «یک مورد را نیز نباید فراموش کرد که وقتی یک شرکت از سازمان دامپزشکی مجوز می گیرد، هیچ گاه اعتبار خود را به خاطر یک حجم کم مرغ زیر سوال نمی برد.»
فرد منتشر کننده این تصاویر، بسیار ناشیانه عمل کرده است
وی با طرح این سوال که چطور می شود یک انسان به این شکل از یک موقعیت فیلمبرداری و آن را پخش کند، اما قادر نیست قبل از این کار به واحد نظارت اداره دامپزشکی مراجعه و گزارش این تخلف را بدهد؟ خاطرنشان می کند: «فرد منتشر کننده این تصاویر، بسیار ناشیانه عمل کرده است. کمااینکه اصلا نیازی به این نبود که با این کار خود را از کار بیکار کند. لذا از مردم درخواست داریم که در موارد مشابه به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل مراجعه کنند و هیچ نیازی نیست که موقعیت شغلی خود را به خطر بیندازند.»
هیچ ردی از تاریخ انقضاء مورد ادعا در تصاویر مشخص نیست
بابایی با تاکید بر اینکه نباید به دلیل مشکلات شخصی، این چنین افکار عمومی را متشنج کرد، ادامه می دهد: «بررسی های ما نشان می دهد که گفته های این فرد صحیح نیست. شاید اگر تاریخ انقضا را در ویدئو نشان می داد، می شد کمی شک کرد اما هیچ ردی از تاریخ مشخص نیست. ضمن اینکه به صورت شفاهی ادعا کنیم که فیلم در این تاریخ ضبط شده، به هیچ عنوان سندیت ندارد و خیلی راحت می توان این کار را کرد.»
وی ضمن اظهار بی اطلاعی از سرنوشت فرد منتشر کننده تصاویر، می گوید: «اگر مدیران هایپر استار این ماجرا را پیگیری کنند، به احتمال زیاد ایشان باید توضیح دهند که چرا برند یک مجموعه را به بازی گرفته اند؟»
رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران با بیان اینکه اداره کل با این دست موضوعات درگیری زیادی دارد، تصریح می کند: «بسیار پیش آمده که وقتی پایگاه خبری حکیم مهر را پیگیری می کنم، شاهد این موارد باشم و لذا باید فکری برای آن کرد.»
و یه جوری میفرمایند همه چی نظارت شده و مسئول بهداشتی حضور داره گویا مسئولین بهداشتی قدرت قانونی عرض اندام جلوی کارفرما رو دارند!