کد خبر: ۳۵۴۶۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مازندران گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری وارداتی است و از طریق دامهای وارداتی در کشتارگاه های کشور شیوع پیدا کرده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر شمسعلی هادی زاده معلم» با بیان اینکه "بیماری تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو" یک بیماری  مشترک انسان و دام بوده و ناقل آن کنه‌ای است که در قسمت‌های تاریک و گرم بدن حیوانات نشخوارکننده جای گرفته است، اظهار کرد: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان براثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی و استفاده نکردن از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه معتقد است بیماری مذکور یک بیماری وارداتی است که از طریق دام‌هایی که به کشور وارد می‌شود و در کشتارگاه‌های کشور ذبح می‌شود شیوع پیداکرده است.

رییس نظام دامپزشکی استان مازندران، با اشاره به عملکرد مناسب و رضایت‌بخش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: خوشبختانه به‌محض شیوع این بیماری در کشور این وزارتخانه هشدارهای لازم را به مردم داده است.

دکتر هادی زاده معلم، بابیان اینکه از مردم درخواست می‌کنیم کشتارهای بهداشتی را در خرید لاشه موردتوجه قرار دهند، افزود: مردم به تهیه و خرید لاشه‌ها از کشتارگاه‌هایی که توسط ناظرین دامپزشکی نظارت می‌شود و دارای لیبل است اقدام کنند.

وی، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر سیستم نظارت بر کشتارگاه‌های در سه مرحله بازدید دام قبل از کشتار، نظارت و بررسی در حین کشتار و نظارت و بررسی در بعد از کشتارگاه دقیق عمل کند در چنین مواقعی وزارت بهداشت نیاز نمی‌بیند که با حساسیت به ای بخش ورود پیدا کند.

رییس کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی مازندران، تصریح کرد: یکی از علل شیوع این بیماری این است که بازدید دام‌ها قبل از کشتار به‌درستی انجام‌نشده است درعین‌حال سازمان دامپزشکی کشور با نظارت بر این قسمت از کار خود می‌تواند زمینه آرامش مردم را از مصرف گوشت فراهم کند.

هادی زاده معلم، ضمن اعتقاد به وارداتی دانستن بیماری خونریزی دهنده تب کریمه- کنگو، افزود: مشکل عمده ما این است که متأسفانه قیمت دام‌های وارداتی و نهایتاً گوشتی که از این دام‌ها تهیه می‌شود پایین‌تر از بهای تمام‌شده گوشت‌های دامداری‌های کشور است که در چرخه کشتار و عرضه به مصرف‌کننده سود بیشتری نصیب عوامل این میان خواهد شد.

وی، افزود: متأسفانه افراد سودجو رغبت بیشتری به کشتار این دام‌ها و عرضه باقیمت پایین در مراکز عرضه به مردم‌دارند.

رییس نظام دامپزشکی مازندران، اظهار کرد: متأسفانه شاهد مراکزی از عرضه و فروش گوشت در برخی شهرهای استان هستیم که گوشت را باقیمت نازل‌تر از قصابی‌ها و مراکز عرضه به مردم می‌فروشند درحالی‌که اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی دقیق به مصرف‌کننده نمی‌شود که این گوشت مربوط به دام‌های وارداتی است.

هادی زاده معلم، افزود: مصرف‌کننده هم به دلیل بهای نازل آن و پندار اینکه این ارزانی نکته مثبتی است مبادرت به خرید می‌کند درحالی‌که مصرف‌کننده باید بداند محصولات را از فروشگاه‌های معتبر و مراکزی که ذبح با نظارت می‌شود تهیه کنند و از فروشگاه‌های زیر پله‌ای و غیرمجاز و دام‌هایی که اصالت آن مشخص نیست خریداری نکنند.

وی، بابیان اینکه متأسفانه در کشور ما ارزان فروختن جرم نیست، ادامه داد: هیچ‌وقت فکر نمی‌کنیم در ارزان‌فروشی یک کالا و محصول باید به عدم اصالت محصول و اصالت فروشنده شک کرد؛ اگر تولیدکننده مبادرت به فروش ارزان یک محصول می‌کند از کیفیت آن می‌زند لذا لازم است مطالعه و ریشه‌یابی شود که چرا ارزان و چه نسبتی با میزان کیفیت محصول دارد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
0
0
کمی به این جملات این رییس نظام دقت کنیم :

****
1)بیماری مذکور یک بیماری وارداتی است که از طریق دام‌هایی که به کشور وارد می‌شود و در کشتارگاه‌های کشور ذبح می‌شود شیوع پیداکرده است.
2)علل شیوع این بیماری این است که بازدید دام‌ها قبل از کشتار به‌درستی انجام‌نشده است
3)اگر سیستم نظارت بر کشتارگاه‌های در سه مرحله بازدید دام قبل از کشتار، نظارت و بررسی در حین کشتار و نظارت و بررسی در بعد از کشتارگاه دقیق عمل کند در چنین مواقعی وزارت بهداشت نیاز نمی‌بیند که با حساسیت به ای بخش ورود پیدا کند.

****
خوب ، جناب دکتر معلم،
واقعا، این بیماری ، یک بیماری وارداتی است؟؟
آن زمان که من و شما ، به دنیا نیامده بودیم ، نام این بیماری ، در ایران ، بیماری قصابان بوده است. پس این بیماری بوده ، با شروع فصل گرما ، بیماری شیوع پیدا کرده است
شیوع بیماری از چه راهی است :
از طریق گزش کنه یا مصرف گوشت آلوده.
تیم ناظرین دامپزشکی ، چه گناهی دارد؟؟؟وقتی مصرف کننده ، رعایت 24 ساعت ، ماندگاری در یخچال را انجام نمی دهد.مگر اینکه در هر خانه ، یک دامپزشک بگذاریم
:-)
در جاهایی که ذبح زیر نظر تیم دامپزشکی است ، 100% تیم دامپزشکی بر استفاده از دستکش در هنگام ذبح و در هنگام بررسی لاشه ، برای جلوگیری از گزش کنه و جلوگیری از لمس خون آلوده احتمالی، تاکید دارد.
حال اگر شخصی خودسرانه در گوشه ای ذبح می کند ، دامپزشکان چه کنند؟
وظیفه ادارات و سازمان دامپزشکی ،در زمینه بیماری تب کریمه کنگو، اطلاع رسانی است. نحوه اجرای آخر ، با مردم بزرگوار این سرزمین است که توصیه ها را گوش کنند و به سلامت خویش ، اهمیت دهند.

بیهوده و بنابر غرض ورزی های شخصی یا از روی ندانستن ، تیم های نظارت دامپزشکی را خراب نکنید.

ضمنا این بیماری ، یک بیماری مشترک انسان و دام است ، پس به همراهی وزارت بهداشت ، هم صد در صد ، نیاز است.
.
.
وقتی رییس نظام دامپزشکی ، اشتباه راهنمایی کند ، از مردم عادی ،که در این زمینه ، قدرت وشناخت علمی ندارند، چه انتظاری می توان داشت.

یاد آن مسابقه فوتبال ایران و زاپن در راهیابی به جام جهانی فرانسه افتادم : که عابدزاده فریاد می کشید ، مهاجم حریف را ول کن.بچسب به علی اکبراستاد اسدی.
استاد اسدی که در نهایت گل به خودی زد و به لطف داور ، آن گل آفساید اعلام شد.
.
.
.
حال باید دید کدام داور به داد دامپزشکان از دست استاد اسدی ها، میرسد.

رییس نظام دامپزشکی که همواره در جبهه مخالف دامپزشکان حضور دارد :
......................................
امروز هم که شنیده : وزیر بهداشت ، زمزمه الحاق دامپزشکی، به وزارت بهداشت را سر داده،دم از ضعف دامپزشکی و دلسوزی بهداشت میزند، تا رایحه خوش خدمت به آنها برساند.

یادمان باشد، کسی که حرمت اعضای خانواده خویش ( دامپزشکان) را حفظ نکندو به کذب ، حرمت اعضای خانواده خویش بشکند، همیشه در خانه دیگران، مهمان می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
0
این اقای دکتر چند اشتباه علمی کرده اند و یک مورد دقیق حق مطلب را بیان نموده اند ... اول اینکه بسیاری از بیماریها در بازرسی های قبل از کشتار قابل شناسایی نیستند و عده ای هم در حین بازرسی های بعد کشتار که از جمله این بیماری است . یکی دیگر از این بیماریها بروسلوز است که اگر ازمایشات لازم انحام نگردد در بازرسی های کستارگاهی قابلیت تشخیص ندارد و بهمین دلیل بیشترین مبتلایان به این بیماری نیز گروه های خاص در ارتباط مستقیم با دام هستند ....
اقداماتی که انحام می گردد بعنوان پیشگیری از این بیماریها در مناطق اندمی موضوع اصلی کنترل بیماری است که متاسفانه در کشور انحام نمیشود و اینجاست که لیلقت مسولین دامپزشکی ارزیابی میشود و زیر سوال میرود.
اما اینکه ایشان گفته اند دامهای وارداتی عامل بیماری نشدید بیماری است درست است ... چرا که اگر تصور کنیم ده پارتیکل ویروس بعنوان بیماری ادنی در کشور وحود دارد ..الزاما نباید با وارد کردن دام تعداد ان را به صد رساند که موجب تشدید بیمااری گردد ... و این قطعا درست است که سودجویی عواملی در این موصوع دخیل است که امسال بدلیل صدور مجوز واردات از کشورهای شرقی بوده و مسولیت مستقیم ان هم متوجه معاونت امور دام و سازمان دامپزشکی کشور می باشد ..وابستگان پشتیبانی امور دام ارزان وارد می کنند و گران به ریش مردم می بندند ... کل موضوع اینست .....
نظر شما
ادامه