کد خبر: ۳۵۴۷۴
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ما به کمک وزارت کشور و به ویژه استانداران و فرمانداران، در ارتقای سلامت کشتارگاه ها نیاز جدی داریم و باید در همه کشتارگاه ها اتاق سرد ایجاد شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما، «دکتر مهدی خلج» با حضور در استودیوی شبکه خبر سیما به فعال شدن شورای ساماندهی کشتارگاه ها در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: جلوگیری از فعالیت کشتارگاه های غیرمجاز و جلوگیری از کشتار غیرمجاز در بیرون فضای کشتارگاهی و بازسازی و احداث کشتارگاه های صنعتی، از مهمترین اهداف تشکیل این شوراست.

وی گفت: وقتی کشتارگاه صنعتی تاسیس می شود، باید کشتارگاه های سنتی بسته شود و تحقق این امر به همکاری و مساعدت استانداران بستگی دارد.

خلج افزود: هم اکنون 76 کشتارگاه صنعتی، 35 کشتارگاه غیرصنعتی و 260 کشتارگاه سنتی در کشور فعالیت می کنند که 13 میلیون دام سبک و یک میلیون و 400 هزار دام سنگین در آن کشتار می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ما تلاش کرده ایم تا به محض اینکه لاشه ای استحصال می شود 24 ساعت در شرایط یخچالی و در دمای صفر تا 4 درجه باقی بماند و اگر دام در حین کشتار دچار آلودگی ثانویه شد مشکل برطرف می شود.

وی افزود: ما از همه فرمانداران درخواست می کنیم به گونه ای مدیریت کنند تا از کشتار غیرمجاز جلوگیری شود.

خلج گفت: منشاء 60 درصد بیماری های انسان دام و فرآورده های دامی است و برای مبارزه با این بیماری های مشترک باید زنجیره ای به کمک سازمان دامپزشکی بیاید.

وی افزود: برای مثال بیماری تب کریمه کنگو از حدود 44 سال پیش در کشور شناسایی شده است و روند کنترل و پیشگیری آن صورت می گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال 89 حدود 154 مورد مبتلا به این بیماری وجود داشته اما در سال های اخیر تعداد مبتلایان به یک سوم و تعداد فوت شدگان به یک پنجم رسیده است و در این خصوص وزارت بهداشت اقدامات قابل توجهی انجام می شود.

 
 
نظر شما
ادامه