کد خبر: ۳۶۱۰۳


در جلسه کمیته استانی بیماری‌های مشترک مصوب شد تا از این پس، توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های مشترک با همکاری اداره کل دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر محمد رشتی باف»، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در این زمینه اظهار داشت: مورد فوق از جمله مصوباتی بود که تمامی اعضا در مورد آن اتفاق نظر داشتند.

وی ضمن اشاره به نزدیک بودن مراسم حج و عید قربان، از شهروندان خواست تا به جهت پیش‌گیری از بیماری مشترک و مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از ذبح دام در معابر عمومی پرهیز نمایند.

رشتی باف یادآور شد که آموزش‌های لازم به گروه‌های هدف در حیطه کاری دامپزشکی داده شده و رشته‌های شغلی نظیر؛ دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و حتی پرسنل نیروی انتظامی در برخی شهرستان‌ها با مخاطرات بیماری و راه‌های پیش‌گیری از آن آشنا شده‌اند و همچنان تاکید بر گسترش آموزش‌ها با محوریت رسانه‌های ارتباتط جمعی و رسانه‌های اجتماعی است.

وی افزود: عمده افراد درگیر با بیماری در استان به سبب کشتار غیرمجاز دام و مصرف جگر خام به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر سید کاظم فرهمند، قائم مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت رسانه‌های جمعی در انتقال‌یافته‌ها و تغییر نگرش آحاد جامعه در زمینه پیشگیری از بیماری، خواستار گسترش آموزش‌ها در فضای مجازی شد.

وی اظهار داشت: نهادهای مسئول در زمینه سلامت بایستی اطلاعات را به طور کامل به مردم انتقال دهند و از ارائه اطلاعات به صورت ناقص که سبب ابهام در موضوع می‌شود و یا ارائه اطلاعات غیرواقعی که سبب تشویش اذهان عمومی می‌شود پرهیز کنند.

وی یادآور شد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نه تنها سلامت جامعه انسانی را تهدید می‌کند بلکه تهدیدی جدی برای صنعت دامپروری و اقتصاد مبتنی بر پرورش دام می‌باشد و بایستی تمامی اقشار مرتبط نسبت به رعایت توصیه‌های پیشگیرانه اقدام کنند.

تامین اعتبارات لازم برای سمپاشی اماکن دامی، استمداد از دستگاه قضایی برای جلوگیری از انتشار آگهی‌های ذبح دام در جراید و فضای مجازی، انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی مرتبط با کشتار غیرمجاز دام از طریق سازمان تبلیغات اسلامی به مخاطبان، برگزاری فصلی جلسه کمیته استانی بیماری‌های مشترک از جمله مصوبات این جلسه بود که در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.


نظر شما
ادامه