کد خبر: ۳۶۶۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، یازدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

شیوع سل گاوی در جزیره اسکای اسکاتلند

در پی شیوع بیماری توبرکلوزیس گاوی در جزیره «اسکای»، تمامی گاو‌های مبتلا معدوم شدند. این بیماری از طریق تماس با حیوان بیمار، مصرف گوشت و محصولات لبنی غیر پاستوریزه آلوده، به انسان منتقل می‌شود. اگرچه خطرات کمی داشته و قابل درمان است، اما جهت جلوگیری از انتشار بیماری، حیوانات آلوده بایستی معدوم شوند.

این بیماری ابتدا در گورکن‌های کامبریا (در شمال غرب انگلستان) مشاهده شد و سپس در اسکاتلند منتشر گردید. گاو‌های آلوده همگی حذف شدند و آزمایشات تکمیلی جهت تشخیص سایر دام‌های بیمار در دست انجام می‌باشد.

این همه‌گیری تاثیرات ویرانگری بر صنعت دامپروری اسکاتلند خواهد داشت. منبع ایجاد این عفونت تحت بررسی است.

منبع: STV News

 

 

شیوع پاروو ویروس در سگ‌های آمریکا

بیماری پاروو ویروس در سگ‌ها بسیار کشنده و مرگبار می‌باشد. این بیماری بسیار مسری باعث ایجاد مشکلات گوارشی شده و به سرعت باعث مرگ حیوان خواهد شد.

دامپزشکان می‌گویند: نگهداری سگ‌ها در منزل جهت پیشگیری از ابتلای حیوانات کافی نیست. واکسیناسیون منظم و کنترل دوره‌ای سلامت سگ‌ها می‌تواند مانع از ابتلا به این بیماری شود. حتی اگر حیوانات سالم در تماس مستقیم با حیوانات آلوده باشند.

منبع: WSBT 22

 

 

بیماری در گوزن‌های کنتاکی

بیماری زبان آبی و یا بیماری هموراژیک  اپی زئوتیک در گوز‌ن‌های دم سفید در چندین منطقه در شرق کنتاکی مشاهده شده است. طی مطالعات صورت گرفته بر بیماری‌های حیات وحش در جورجیا، حضور این بیماری هفته گذشته تایید شد.

بیماری فوق قابل انتقال به حیوانات خانگی و انسان نمی‌باشد. با این حال توصیه می‌شود که شکارچیان از خوردن گوشت شکار گوزن خودداری نمایند.

بیماری ویروسی بلوتانگ از طریق گزش پشه‌ها ایجاد می‌شود و بیش از ۶۰ سال است که در ایالات متحده حضور دارد. مسئولین حیات‌وحش کنتاکی از شکارچیان در خواست نمودند که در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک در گوزن‌ها سریعا اطلاع رسانی نمایند.

منبع: wymt

 

 

نخستین شیوع آنفلوانزای پرندگان در فیلیپین/حذف ۲۰۰ هزار قطعه پرنده

به دنبال تایید نخستین شیوع آنفلوانزای پرندگان در فیلیپین، «مانوئل پینول» وزیر کشاورزی این کشور اظهار داشت: ۲۰۰ هزار قطعه مرغ، بلدرچین، اردک بایستی معدوم شوند.

این همه‌گیری از مزرعه‌ای واقع در پامپانگا در شمال پایتخت مانیل آغاز شده است و سپس در ۵ مزرعه همسایه منتشر گردید. هیچ مورد ابتلای انسانی هنوز مشاهده نشده است. اگرچه مقامات بهداشتی درحال بررسی سلامت کارکنان این مزارع هستند.

پینول اعلام داشت: ما محدوده قرنطینه‌ای را به شعاع یک کیلومتر از مکان آلوده در نظر گرفته و تمام پرندگان این منطقه حفاظت شده، اعم از اردک، بلدرچین و مرغ‌ها را که حدود ۲۰۰ هزار قطعه برآورد شده است، معدوم  و دفن نمودیم.

سویه H5N1 آنفلوانزای پرندگان در این همه‌گیری رد شد و نمونه‌ها جهت آزمایشات تکمیلی به استرالیا ارسال گردید. احتمال دارد ویروس فوق، از طریق پرندگان مهاجر و یا اردک‌های قاچاق از چین وارد شده باشند.

منبع: Reuters

 

 

هشدار بیماری ویروسی کشنده در خرگوش‌‌های اهلی انگلستان

ویروس VHD2 در عرض چند ساعت قادر به کشتن خرگوش‌های اهلی و وحشی می‌باشد. این بیماری به طور ناگهانی و بدون وجود هیچگونه علامتی حیوان را از پای در می‌آورد. ویروس فوق عامل ایجاد بیماری خونریزی‌دهنده و بسیار مسری است که باعث خونریزی شدید داخلی و از دست دادن حجم زیادی از خون خرگوش خواهد شد.

این بیماری از طریق تماس با حیوان بیمار به خرگوش‌ها و در صورت تماس افراد با حیوان بیمار و یا کنه‌های آلوده، به انسان منتقل می‌شود. سالهاست که حضور ویروس فوق در انگلستان تایید شده و با تجویز واکسن ترکیبی، خرگوش‌ها در مقابل این بیماری ایمن می‌شدند، اما در طول چند سال اخیر سویه جدید این ویروس تحت عنوان VHD2  تشخیص داده شد و در سال گذشته واکسن جدیدی بر علیه آن در سراسر انگلستان توزیع گردید و البته بسیاری از صاحبان حیوانات از آن بی اطلاع هستند. در پی شیوه و تشخیص این بیماری در شهر فلیکستو انگلستان، دامپزشکان به صاحبان حیوانات توصیه تجویز واکسن جدید را در خرگوش‌های خانگی نمودند.

رئیس انجمن دامپزشکی بریتانیا اعلام کرد: هم اکنون چهار نوع واکسن موثر علیه VHD2 در اروپا مجوز دارند و یا درآستانه گرفتن مجوز می‌باشند. تحقیقات حاصل از همکاری با فرانسه و ایتالیا نشان می دهد که این بیماری تا پنج سال آینده در این کشور غالب خواهد شد.

منبع: East Anglian Daily Times

 

 

آنفلوانزای پرندگان در آفریقای جنوبی: 16 مورد همه‌گیری از ماه ژوئن تاکنون

از ماه ژوئن سال جاری، ۱۶ همه گیری مختلف در منطقه «ام پومالانگا» و «گوتنگ»  واقع در آفریقای جنوبی رخ داده است. در هفته اخیر دپارتمان کشاورزی وسترن کپ، حضور آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI )، سویه H5N8 را نیز در دو مزرعه شتر مرغ در منطقه «هیدلبرگ» تایید نمود.

سویه H5N8  این بیماری ویروسی تنفسی، در آفریقای جنوبی، صنعت طیور زیمبابوه را به شدت تحت تاثیر قرار داده، بطوریکه هزاران پرنده در این صنعت تلف و معدوم شده اند. در حال حاضر هیچ نوع واکسنی جهت این پیشگیری از ابتلای پرندگان با این سویه از آنفلوانزا موجود نیست و تنها راه پیشگیری معدوم نمودن پرندگان مبتلا می‌باشد. خوشبختانه این سویه قابل انتقال به انسان نمی باشد.

منبع:Sowetan Live

 

 

شیوع بیماری تنفسی در سگ های ایالت مونتانا در آمریکا

دپارتمان دام و دامپزشکان محلی در حال بررسی شیوع بیماری حاد تنفسی در سگ های ایالت مونتانا می باشند. بر طبق گزارش دامپزشکان مواردی از شیوع بیماری با علایم سرفه، تنگی نفس و تب، در چندین منطقه از این ایالت مشاهده شده است.

این علایم، مشابه بیماری كنل كاف  (Kennel Cough) یاسرفه سگدانی است، اما واکسیناسیون بر علیه این بیماری باعث ایجاد ایمنی در سگ‌ها نشده است. بیماری فوق در مراحل حاد در حیوان ایجاد پنومونی می‌نماید. تعداد کمی از سگ‌های بیمار تلف شدند. به نظر می‌رسد سگ‌های جوان بسیار حساس‌تر می باشند.

دامپزشکان مشکوک به بیماری آنفلوانزای سگ ها می باشند، اما جهت تایید این بیماری نیاز به آزمایشات تکمیلی است. به همین منظور دپارتمان دامپزشکی به صاحبان حیوانات توصیه می‌کند تماس سگها‌ی خود را با سایر حیوانات خانگی محدود نما‌یند.

منبع: kulr8.com

 

 

نقش پروتئین‌های مهاری در تومور‌های پستانی سگ‌

طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شده است که پروتئین‌های مهاری SET نقش بسیار مهمی در پیشرفت و گسترش تومور‌های پستانی سگ‌ها دارند. این تحقیق در نیچر ساینتیفیک نیز منتشر شده است.

تومور‌های پستانی در سگ‌ها شایع‌ترین نوع سرطان در سگ‌های ماده بوده و یک مدل بسیار مشابه در زمینه سرطان‌های سینه در انسان می‌باشد. نخستین اقدام درمانی در این بیماری جراحی است و در صورت متاستاز به سایر ارگان‌ها، شیمی‌درمانی و یا پرتو درمانی توصیه می‌گردد.

SET  باعث مهار پروتئین PP2A  که خود باعث مهار تومور می‌شود،خواهد شد و در نتیجه تومور به رشد خود ادامه داده و در بدن پخش می‌شود. در تحقیق حاضر نمونه تومور 13 سگ ماده جهت تعیین نقش SET مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شد. از یافته‌های اخیر در رابطه با SET می‌توان جهت تولید دارو‌های مناسب جهت درمان سرطان سینه در انسان و سگ بهره برد.

منبع:American Veterinarian

 

 

خود‌درمانی آمریکایی‌ها با داروهای دامپزشکی

برخی از افراد در آمریکا با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مورد مصرف در درمان حیواناتی نظیر ماهی‌ها، بدون مراجعه به پزشک، خود‌درمانی می‌نمایند.

جالب است که بدانید در درمان بیماری‌های ماهی، از آنتی‌بیوتیک‌های مشابه انسانی نظیر آموکسی‌سیلین، سیپروفلوکسازین و پنی‌سیلین وحتی در دوز‌هایی مشابه آنچه برای انسان تجویز می‌شود، استفاده می‌گردد. این دارو‌ها در تنگ ها و آکواریوم‌های ماهیان اضافه شده و از طریق پوست بدنشان جذب می‌گردد.

در آمریکا افرادی که بیمه درمانی ندارند جهت مراجعه به پزشک بایستی صد‌ها دلار هزینه کنند، لذا افراد، به راحتی با خرید آنتی‌بیوتیک‌های ماهی، به صورت اینترنتی و یا از فروشگاه‌ها، خود‌درمانی می‌کنند. به عنوان مثال با هزینه ای در حدود 29.95 دلار می‌توانند ۳۰ عدد کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی ماکس‌فیش (آموکسی سیلین) را تهیه کنند.

این آنتی‌بیوتیک‌ها به هیچ‌عنوان مناسب مصارف انسانی نیستند، زیرا به لحاظ فنی هیچکدام از این آنتی‌بوتیک‌های آبزیان مورد تایید FDA‌ نمی‌باشد.

منبع: Smithsonian

 

 

چین: سومین مورد ابتلای انسانی به سویه H9N2  آنفلوانزای پرندگان

سازمان بهداشت جهانی از ابتلای سه مورد انسانی به سویه H9N2 آنفلوانزای پرندگان در سال جاری در چین گزارش داد. دو مورد نخست در ماه فوریه، مربوط به کودکی ۱۱ ماهه و یک مرد ۳۲ ساله بود که دارای علایمی متوسط از بیماری فوق بودند.

مورد سوم کودکی دو ساله می‌باشد از استان گوانگدونگ، که با بروز علایم آنفلوانزا در نهم ماه ژوئن در بیمارستان بستری گردید. این دختر در تماس با پرندگان بوده است. وضعیت سلامتی وی رو به بهبود است. تاکنون موردی از ابتلای انسان به انسان این سویه از آنفلوانزای گزارش نشده است و هر سه مورد گزارش شده در اثر تماس انسان با پرندگان بوده است.

منبع: The Siver Times

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
0
0
سلام عشایر درکشور ما از داروهای ایورمکتین جهت ازبین بردن شپش سر ،پمادهای فنیل بوتازوندامی و دامکرو . لوامیزول واکسی استفاده می کنند
نظر شما
ادامه