کد خبر: ۳۶۶۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر


با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی، جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل استانداری خراسان رضوی، «سید جواد حسینی» در این جلسه که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان و با محوریت عرضه شیر خام و فرآورده‌های لبنی، ارائه طرح سلامت روانی و اجتماعی و بررسی سند امنیت غذا و تغذیه برگزار شد، گفت: نتیجه تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، به‌طور متوسط ۲۰ درصد از سهم لبنیات مصرفی مردم از شیرهای فله‌ای و به اصطلاح محلی تهیه می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: تولید روزانه شیر خام استان۲۲۰۰ تن است که از این مقدار،۴۰۰ تن به خارج استان صادرات و۱۲۰۰ تن در کارخانه‌های لبنی استان فرآوری و۶۰۰ تن بقیه درقالب لبنیات سنتی عرضه می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که نه سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد و نه وزارت بهداشت هیچ‌کدام به صورت کامل بر تولید و توزیع لبنیات سنتی نظارتی ندارند و سلامت آن‌ها نیز مورد تایید این مراجع نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن شیر خام در استان تولید می‌شود، افزود: از این مقدار،۴۰۰ تن به خارج استان صادرات و۱۲۰۰ تن در کارخانه‌های لبنی استان فرآوری و۶۰۰ تن بقیه در قالب لبنیات سنتی و از طریق ۱۶۰ کارگاه سنتی و ۶۰۰ مغازه لبنیاتی که ۴۰۰ واحد آن فاقد مجوز هستند، توزیع می‌شود.

وی گفت: معمولا شیرهای مورد استفاده واحدهای سنتی فاقد شناسنامه هستند و نظارت و تهیه استاندارد برای شیر خام سنتی و فراورده های لبنی ضروری به نظر می‌رسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تدوین استاندارد اجباری جهت شیر خام در دستور کار اداره کل استاندارد با هماهنگی علوم پزشکی استان قرار گیرد و با توجه به اهمیت موضوع از طریق شورای عالی سلامت کشور نیز بحث استاندارد اجباری شیر پیگیری گردد.

حسینی با بیان اینکه متولی نظارت بر تولید و توزیع شیر سنتی نیز باید مشخص گردد، افزود: دفتر بازرسی و نظارت استانداری با هماهنگی دادگستری استان و با نگاه به ظرفیت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی، متولی این موضوع را مشخص نمایند.

وی خواستار مجزا شدن اتحادیه واحدهای سنتی عرضه شیر شد و گفت: استانداردهای فعالیت این واحدهای صنفی نیز باید تدوین شود و همچنین اداره کل دامپزشکی استان طرح چگونگی تولید و عرضه شیر خام را جهت تصویب به کارگروه سلامت ارائه نماید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: کمیته بررسی ارتقای کیفی شیرخام با مسئولیت دفتر اجتماعی استانداری و عضویت دفتر اقتصاد و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شود تا از طریق این کمیته بتوان بر فرآیند ارتقای کیفی فرآورده‌های لبنی نظارت داشت.

حسینی تصریح کرد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت نیز برخورد با واحد‌های لبنی غیرمجاز را در دستور کار خود قرار داده و گزارش فعالیت خود را به کارگروه ارائه نماید.

وی در ادامه با اشاره به طرح سلامت روانی و اجتماعی که به صورت پایلوت در شهرستان قوچان اجرا شده، گفت: آسیب‌های روانی از جمله بیماری‌های غیر واگیرداری است موجب درگیر شدن همه اعضای خانواده می‌شود.

حسینی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع شعار سال ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی ، افسردگی و آگاهی عموم مردم از افسردگی، علائم افسردگی و عوارض افسردگی اعلام شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: اجرای آزمایشی استقرار نظام پیگیری خدمات روانی و اجتماعی که توسط شبکه بهداشت قوچان پیگیری می‌شود از جمله طرح‌های بسیار خوب در زمینه ارتقای سلامت روانی و اجتماعی است.

وی خواستار فراگیر شدن این طرح در همه شهرستان‌های استان شد و افزود: دستگاه‌های موثر در این طرح باید نهایت سعی و همت خود را در راستای اجرایی شدن آن در تمام استان بکار گیرند.

حسینی در ادامه با اشاره به سند کشوری امنیت غذا و تغذیه گفت: امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت محسوب می‌شوند.ناامنی غذایی و تغذیه‌ای علاوه بر تاثیر جسمی تبعات اجتماعی و روانی نیز دارد.

وی افزود: بیماری هایی که در اثر تغذیه ناکافی ایجاد می‌شوند نظیر کمبود ریز مغذی‌ها و همچنین بیماری‌هایی که در نتیجه تغذیه بیش از حد ایجاد می‌شوند نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، چاقی، دیابت،سنگ‌های صفراوی، پوسیدگی دندان و بعضی بیماری‌های گوارشی نیازمند توجه ویژه به تغذیه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن سند امنیت غذا و تغذیه در استان خراسان رضوی، تفاهم‌نامه با ۱۵ دستگاه مرتبط امضاء شده است که این دستگاه‌ها باید در اجرایی شدن سند گام‌های جدی بردارند.

حسینیدر ادامه گفت: ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اجرای سند مورد توجه قرار گیرد و در هر جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی یک دستگاه مرتبط گزارش فعالیت‌های خود را ارائه نماید.

وی با بیان اینکه ۵۲.۷ درصد سالمندان، ۶۸.۱ درصد میانسالان و ۳۷.۴ درصد جوانان استان مشکل اضافه وزن دارند، افزود: ارتقای سلامت تغذیه‌ای از آغاز زندگی، ارتقای کیفیت خدمات تغذیه‌ای از کودکی تا میانسالی، توجه به مباحث تغذیه‌ای حاشیه نشیان و شناسایی غذاهای سالم بومی استان نیز باید بطور ویژه پیگیری گردد.

منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
0
0
وای خدای من.!!کاملا واضح است ک شیرخام هم مث تمام فراورده های خامی زیر نظر دامپزشکی ست.حالا تازه میخان کمیته تشکیل بدن ببینن متولیش کی هست!!!یه متخصص دراین زمینه چن تا نمونه رندوم بگیره تا ببینین چ افتضاحی هست این عرضه شیر خام فله.گرچه میدونین و اغماض میکنین.تا کی مردم باید چوب سهل انگاری شما رو بخورن.توپ بازی راه انداختین هی وزارت بهداشت میندازه زمین دامپزشکی .این زمین اون.این وسط ملت !!!
نظر شما
ادامه