حکیم مهر - یادداشت وارده : روشها و ابزار جایگزین آزمایش روی حیوانات - دکتر رامک روشنایی مقدم
به نام آنکه هستی میبخشد
با توجه به پیشرفتها و نوآوریهای بسیاری که در زمینه آموزش پزشکی ایجاد شده اکثر دانشکدههای پزشکی مطرح جهان مانند ییل، استنفورد و هاروارد استفاده از حیوانات زنده در فیزیولوژی، فارماکولوژی و تمرینهای آموزش جراحی را با روشهای آموزشی مؤثر غیرحیوانی جایگزین کردهاند که شامل مشاهده جراحی بایپس قلب واقعی انسان، شبیهسازهای بیماران، استفاده از اجساد انسانها، برنامههای کامپیوتری پیچیده و سطح بالا و غیره میباشند.
بسیاری از دانشکدههای دامپزشکی نیز مانند دانشکده دامپزشکی لندن Royal Veterinary College و دانشکده دامپزشکی UC Davis کالیفرنیا از جایگزینهای آموزشی استفاده میکنند و به این طریق جان تعداد بیشماری حیوان را که در گذشته باید به خاطر تشریح یا آموزشهای دیگر کشته میشدند و یا طی جراحیهای غیرضروری رنج میکشیدند، نجات دادهاند، به طوری که در اکثر دانشکدههای معتبر جهان بیش از بیست سال است که روشهای سنتی را کنار گذاشته و از روشهای نوین استفاده میکنند.
در بسیاری از دانشکدههای دامپزشکی برای آموزش کالبدشناسی، جانورشناسی، فارماکولوژی، فیریولوژی و بعضی از جراحیها نظیر لاپاراسکوپی و سزارین استفاده از حیوان به طور کلی کنار گذاشته شده و به جای آن از نرم افزارها، شبیهسازها و مانکنها استفاده میشود.
در حقیقت Dry labs جایگزینWet labs شدهاند و کشتار حیوانات و تخریب وجدان دانشجو و استاد در کلاسهای عملی جای خود را به محیطی سالم در جهت آموزش و درمان بیماران داده است. میدانید که هدف اصلی علم دامپزشکی درمان بیماران و نه صدمه رساندن و کشتار حیوانات سالم است که این کار به روح و روان دامپزشک در آینده صدمه زیادی رسانده و حساسیت او را نسبت به رنج و درد بیمار از بین میبرد.
ابزارهای آموزشی غیرحیوانی علاوه بر آنکه انسانیتر هستند، از لحاظ اقتصادی هم به صرفهتر از آموزش سنتی وابسته به حیوان میباشند.
روش سنتی شامل تهیه و خریداری و دور ریختن مداوم لاشه حیوانات میباشد، اما با خریداری یک سری نرمافزار و مانکن، فقط یک بار هزینه برای محصولی پرداخت میشود که برای سالها بطور مکرر قابل استفاده است.
در ضمن کیفیت و دقت یادگیری نیز به میزان زیادی بالا میرود، دانشجو میتواند تشریح و آزمایشات دیگر را بارها تکرار کند تا اعتماد به نفس لازم را به دست آورد.
در مطالعهای روی دانشجویان سال اول زیستشناسی نشان داده شده که نتایج امتحانات دانشجویانی که از مدل مصنوعی Rat استفاده کردند، معادل نتایج امتحانات دانشویانی بود که خود حیوان را تشریح کرده بودند.
نتیجه مطالعه مشابهی هم نشان داده که اطلاعات زیستشناختی دانشجویانی که توسط کامپیوتر آموزش دیدند بطور قابل توجهی نسبت به گروهی که از آزمایشهای سنتی Hands on استفاده کردند، افزایش یافته است.
مطالعه روی دانشجویانی که آناتومی را از طرق بسیار سادهای مانند ساختن مجسمه گلی سیستمهای مختلف بدن یاد گرفتند، نشان داده که نمرات آنها بطور واضح بالاتر از همکلاسیهایشان بوده که حیوان را تشریح کرده بودند.
وب سایتهای متعددی اطلاعات کامل در مورد هزاران مواد و ابزارهای جایگزین را در اختیار متقاضیان قرار میدهند که آدرسهای زیر نمونههایی از این مراکز هستند:
Humane Society Veterinary Medical Association
interNICHE
Norwegian Inventory of Audiovisuals(NORINA)
تعدادی از سازمانهای حمایت کننده از حیوانات سیستم قرض دادن ابزارهای آموزشی را بوجود آوردهاند تا دانشجویات متحمل بار مالی برای خرید محصولات نشوند:
Ethical Science Education coalition
617 367 9143
Humane Society of United states
301 258 3041
National Anti-Vivisection Society
1 800 888- NAVS
از سوی پروفسور النادی استاد دانشکده دامپزشکی قاهره مصر هم چندین برنامه کامپیوتری در زمینه آموزش کامل آناتومی اسب و سیتی اسکن بز و... به کشور ایران اهدا شده است.
در بعضی دانشکدهها هم برنامه اهدای جسد اجرا میشود، یعنی درمانگاههای دامپزشکی اجساد حیواناتی را که به مرگ طبیعی از دنیا رفتهاند به دانشکدهها اهدا میکنند.
دانشجویانی که قرار است در انجام تشریح شرکت کنند یا مشاهدهگر آن باشند، میتوانند با اساتید خود در مورد راههای جایگزین صحبت کنند.
برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
منابع :
www.stopanimaltests.com
Jonothan Balcombe, Ph.D., The Use of Animals in Higher Education. Problems, Alternatives, and Recommendations, Washington, D.C.: Humane Society Press, 2000
Balcombe
خبر مرتبط :
مهمترین نکته در کالبدشناسی این نکته است که حیوان اصولا باید سالم باشد. زیراکه کالبدشناسی علم بررسی ساختارهای سالم بدن است بنابراین استفاده از حیواناتی مرده به دلیل بیماری، از آنجایی که هم خطر عوامل بیماری زا وجود دارد و هم این که دیگر ساختار ساختار طبیعی نیست و بر اثر بیماری تغییر کرده تعریفی ندارد. علاوه بر این اصولا در کشور ما حیواناتی برای تشریح در سالن های تشریح و آموزش انتخاب میشوند (سگ ها) که شهرداری قرار بوده آنها بکشد و حالا با شرایطی آسانتر و راحتر از مرگ با گلوله، یعنی با عمیق کردن بیهوشی کشته میشوند. علاوه براین خود روش های فیکس کردن حیوانات از درس های دوره تخصصی میباشند بنابر این نیاز به حیوان همچنان باقی است.
علاوه براین ها بسیاری از تحقیقات مربوط به کالبدشناسی مانند جهش های ساختاری موجود، روی لاشه های موجود در سالن کالبدشناسی که برای درس رسمی هستند انجام میشود و اگر قرار باشد برای آنها هم حیواناتی دیگر درنظر گرفته شود، هم هزینه ها بسیار زیاد میشود هم تعداد بیشتری حیوان نسبت به زمان حال کشته میشوند.
در پایان هم این نکته مهم است که شرایط کاری و تخصصی کشورها با هم بسیار متفاوت است، بنابراین نمیتوانیم بگوییم چون این روش ها در فلان کشور جواب داده اینجا هم عالی خواهد بود.
با تشکر از توجه شما