کد خبر: ۳۸۰۱۹
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
نگاه شما:
تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که استفاده از مسواک و خمیردندان فاقد اثر یا دارای اثری چنان ضعیف بر مینای دندان است که فواید آن بسیار بسیار بیشتر از ضررهای احتمالی است ...
 

نقدی بر اظهارات دکتر روازاده درباره مزایای مسواک نزدن با توجیه عدم پوسیدگی دندان در حیوانات وحشی

دکتر علی کریمی گودرزی

متخصص فیزیولوژی، عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

کلینیسین حیوانات خانگی

 

جناب حکیم! دکتر! روازاده در جمع بسیجیان و نمازگزاران مسجد یحیی افاضاتی مبنی بر مضر بودن مسواک زدن دندان ها فرمودند و بعنوان استدلال! عدم خرابی دندان حیوانات وحشی در مقابل پوسیدگی دندان حیوانات خانگی را مطرح کردند!! رفرانس و مرجع سخنان ایشان هم شخصی بود که از ایشان به عنوان «سید بزرگوار جرجانی و شاگرد ابوعلی سینا» یاد می کردند!! (برای مشاهده ویدئوی این سخنرانی، کلیک نمایید)

از آنجائیکه به عنوان یک دامپزشک عضو هیات علمی دانشگاه و همچنین یک کلینیسین حیوانات خانگی بخشی از شغل بنده به درمان مشکلات دهانی و دندانی حیوانات خانگی مربوط می شود، لازم دیدم دستکم به این بخش از فرمایشات گهربار این حکیم گرانقدر! که تلاش وافری در تحمیق عوام و نشر اوهام خود دارند پاسخ دهم.

صرفنظر از مشکلات دندانی که برای برخی گونه های حیات وحش اتفاق می افتد، باید گفت مقایسه ی وضعیت دندان های انسان با حیوانات وحشی بدلایل مختلف از جمله رژیم غذایی متفاوت، قیاسی مع الفارق است.

جناب حکیم احتمالا باید می دانستند که دلیل اصلی پوسیدگی دندانها و مشکلات لثه در انسان بواسطه ی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و مواد قندی است که یک لایه ی نازک زیستی (بیوفیلم) روی سطح دندان تشکیل می دهد. اگر این لایه حاوی میکروارگانیزم هایی باشد که اسید تولید می کنند، بتدریج پوسیدگی – یا برای فهم بهتر ایشان! – کرم خوردگی دندان ها اتفاق می افتد. مسواک زدن دندان ها چنانکه همه می دانند به برداشتن مکانیکی این لایه ی زیستی منجر می شود و در نتیجه این فرایند را متوقف کرده یا به تاخیر می اندازد.

تحقیقات مختلف نشان می دهند که استفاده از مسواک و خمیردندان فاقد اثر یا دارای اثری چنان ضعیف بر مینای دندان است که فواید آن بسیار بسیار بیشتر از ضررهای احتمالی است. بنده در اینجا تنها به دو مقاله ی چاپ شده در سایت های معتبری چون pubmed و scielo اشاره می کنم (برای مشاهده متن این مقالات، بر روی عنوان آنها کلیک نمایید):

1. Can tooth brushing damage your health? Effects on oral and dental tissues

2. Influence of toothbrushing on enamel softening and abrasive wear of eroded bovine enamel: an in situ study

این در حالیست که حیوانات وحشی در رژیم غذایی خود از این نوع کربوهیدرات ها و مواد قندی استفاده نمی کنند و بنابراین به چنین مشکلاتی مبتلا نمی شوند. هر چند که ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اصولا به دو دلیل نمی توانیم در خصوص عدم پوسیدگی دندان های حیوانات وحشی نظر قطعی بدهیم:

یکی اینکه امکان معاینه ی دقیق، متناوب و متعدد دندان های این جانوران وجود ندارد و بنابراین عدم مشاهده ی پوسیدگی دندان در آنها دلیل بر نبودن بیماری دندانی نخواهد بود.

دوم اینکه جانوران حیات وحش اغلب عمر کوتاه تری نسبت به انسان داشته و بسیاری از مشکلات دندانی فرصت بروز و ظهور را در این مدت کوتاه پیدا نمی کنند.

اما استدلال ایشان هم در نوع خود جالب است!

ایشان می فرمایند حیوانات وحشی که مسواک نمی زنند دندان های سالمی دارند! اما حیوانات خانگی دچار پوسیدگی دندان می شوند!

این دانشمند عالیقدر احتمالا نمی دانند که اکثریت حیوانات خانگی هم اجازه ی مسواک زدن را به صاحبان خود نمی دهند و اتفاقا حیواناتی دندان های سالمتری دارند که صاحبان آنها در امر مسواک زدن دندان ها جدیت بخرج می دهند. بنابراین اگر مسواک زدن باعث خرابی دندان ها میشد این دسته ی اخیر باید در مقایسه با اکثریت حیوانات خانگی بیشتر دچار پوسیدگی و مشکلات لثه و  می شدند.

جالب ترین و البته تاسف برانگیزترین بخش افاضات جناب حکیم دکتر روازاده فرمایش ایشان در خصوص بالازدن بخارات معده و نشستن آنها بر روی دندان ها بعنوان عامل پوسیدگی است که حرفه ی پزشکی و دندانپزشکی را به چالش می کشد!! پیشنهاد می کنم این دانشمند بزرگوار بجای سخنرانی در مساجد محل، این نظریات تحول برانگیز علمی را در مجامع و کنفرانس های مربوطه مطرح و افتخار دیگری برای دانش ایدئولوژیک زده ی این مرز و بوم فراهم آورند.

ایکاش در سیستم آموزشی کشور ما دروس مدونی وجود می داشت که به دانش آموزان و دانشجویان در تمام رشته ها تفاوت علم و شبه علم و همچنین ملاک های تشخیص منابع معتبر از روایات و نقل قول های بی اعتبار و بعضا منحرف کننده آموزش داده می شد تا کمتر شاهد سکوت یا حتی تشویق و تایید در برابر چنین اظهار نظرهایی باشیم. شوربختانه بدلیل پوشش ایدئولوژیک و عامه پسند این سخنان، نه تنها چنین افرادی مورد پیگرد قرار نمی گیرند، بلکه از سوی بخش هایی از جامعه که قدرت اجرایی نیز دارند مورد حمایت نیز قرار می گیرند که جای بسی تاسف است.

 
 
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
15
5
با سلام .البته که دکتر گودرزی که شاگردی ایشان برای این حقیر سعادتی است.اما ای کاش کمی در انتقاد جنبه ادب را بیشتر رعایت می نمودن. لفظ جناب حکیم دکتر. وتاکید بر این کلمه در متن کمی باعث تعجب است.البته اگر جانب حق رعایت شود دکتر روازاده نیز متاسفانه نظریات غیر علمی زیادی رو مطرح کرده اند. که باعث ناراحتی های در جوامع علمی شده است که بحق است.
پاسخ ها
بینام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
دوست عزیز طرف ..........ه.خودش میدونه که .......... که میگه به ضرر مردمه.ولی بخاطر مطرح شدن جهت نفع مادی داره صحبتهای عوام پسند و ساده انگارانه میزنه.

لطفا گول اینطور آدمها رو نخورید و فقط مطالب رو از اساتید آکادمیک دانشگاهی بپذیرید.
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
9
9
اصلا روازاده نباید نقد شود اونهم نقد علمی که در اینصورت وی وجهه علمی پیدا می کند.نقد علمی برای یک نظریه علمی است نه برای جفنگیات.هر چقدر بیشتر به جفنگیات وی پرداخته شود بیشتر مطرح می شود و جاهلان بیشتر محصولاتش را می خرند.
بجای نقد علمی جهت رد یا تایید نظریه مثلا علمی وی بهتر است وزارت بهداشت از وی بعنوان کلاهبردار شکایت کند اما اینکار را نمی کنند چون این جماعت با وجهه مذهبی و یا قدسی پا به عرصه تیغ زنی مردم گام می گذارند.کافیست به مبلغان طب اسلامی،انرژی درمانی،نبات درمانی و غیره دقت شود.جهل مردم از علوم انسانی و مذهبی است که این جماعت شیاد تئوریسینهای علوم تجربی شده اند.هر کس با یک شیوه کلاهبرداری می کند اما تکنیک روازاده جالب است.انگار علوم مدرن منحصر به صهیونیست هاست و آنها هم شبانه روز دارند تلاش می کنند ژن آریایی ها را به ژنبزغاله تبدیل کنند و دندانهاشان را فاسد کنند و کلا همه را عقیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
اتفاقاً اگر یک سری به سایت آقای روازاده بزنید متوجه میشید که نظرش در مورد مسواک چی هست و همچنین خواهی فهمید که علم یعنی چی و مدرک های امروزی یعنی چی؟
شما خبر دارید که به نام بهداشت چه خمیردندون ها و دهان شویه هایی رو بعضی ها به خورد ما دادن؟
اتفاقاً من آقای روازاده رو یکی از عمی ترین افراد در رشته پزشکی می دونم . هرچند انسانه و ممکن هست یک جایی بهش نقد و یا اشکالی وارد باشه. اما دمش گرم حسابی داره با اعصاب بعضی ها بازی می کنه. بابا خسته شدیم از دست دکترهایی که دو تا کتاب می خونن و مدرک می گیرن و بعد تجارت راه میندازن. این حرف ها رو من هم بلدم تکرار کنم.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
6
20
احسنت دکتر
بنظرم همچین اشخاصی مثل جناب روازاده باید به مناظره کشیده بشن.چون اکثر افراد ناآگاه که طرفدار طب سنتی هستند به ایشون گرایش زیادی دارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
افرین
دکتر عباس فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
2
7
باین آقای دکتر پزشک علاوه بر توضیحات کامل اقای دکتر گودرزی بفرماید در زمان ابوعلی سینا هم ایرانی ها علاوه براینکه بانمک بعد از غذا خوردن دهان ودندانشان را تمیز میکردند بامسواک های مخصوص ان زمان که بمانند چوب جارو وکوچک بود مسواک میزدند معمولا با نمک وباین وسیله دهان ودندان خودرا از پوسیدگی محافظت میکردند شاید دربین اعراب که با دست غذا میخورند این کار رسم نبوده است چون تمدن بهداشت از ایران بجهان رفته است ایرانیها در 2500سال بیش باقاشق غذا میخوردند اثار ان درکتیبه های موجود وجود دارد
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
ببین دکتر روازاده چی گفته بعد اینجا حرف از ایرانیان و مسواک و تغذیه بزن. دکتر روازاده گفته این مسواک ها ضرر داره نه کلا مسواک ها بله خمیردندانهای وزارت بهداشت کلا ضرر دارند و نباید قبل از خواب مسواک زد هر کس میگه قبل از خواب باید مسواک زد حرف مفت میزنه
.....پزشک
|
United States of America
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
6
7
گفته های این ..... به اصطلاح پزشک آنقدر سخیفه که نیاز به هیچ نقد علمی و پاسخگویی ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
دقیقا! نقد علمی برای مطلبی است که در چهارچوب های علم و به صورت مکتوب منتشر شده باشه نه صحبت های یک شخص در بین یک جمع.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
5
4
اصولا پاسخ نوشتن برای چنین صحبت هایی اونهم به صورت مکتوب و درج در رسانه ها به همراه ارجاعات علمی، کار بیهوده ای هست چونکه الان طرف خیال برش میداره که حتما خبریه که اینهمه پاسخ به صحبت های ایشان داده میشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
7
4
تا خر هست خر سوار هم هست
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
3
6
با سلام به اين همكار محترم عرض مي كنم .............. بهتر است سخنان خود را مانند يك فرد تحصيل كرده بيان كنيم نه يك فرد عادي ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
6
13
هر چيه ايشون پزشكه و شما دامپزشك
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
7
3
اینها با این مزخرفات خودشونو مطرج میکنن تا معروف بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
8
4
یک دوست متخصص مغز و اعصاب می شناسم که می گفت بعضی از امتحانات دوره دکترای عمومی پزشکی ایشان را بنده بجای دکتر روازاده می رفتم سر جلسه امتحان می دادم.
زارع زاده(دامپزشک)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
8
24
آقای دکتر لحن شما برای نقد دکتر روازاده جالب نیست و یک دامپزشک نمیتواند یک پزشک طب سنتی را نقد کند زیرا حیطه کاری این دو بسیار متفاوت میباشد.
دکتر روازاده شاید یک ساعت در مورد سبک زندگی اسلامی و طب سنتی سخنرانی کرده و شما فقط کلیپی یک دقیقه ای رو سند حرفاتون قرار دادید. در صورتی که میبایست ابتدا کل سخنرانی رو گوش کنید و بعد دست به قلم شوید. حرفای دکتر کلیاتش درست بود. اون مثالی که زد سریع رد شد و توضیح نداد و یه ابهامی ایجاد شد.
این کار درستی نیست که عجولانه و با اطلاعات کم از یک شخص دیگر، اون رو مورد قضاوت قرار بدیم.
دندانپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
5
7
عرض ادب واحترام به همکاردامپزشک متخصصم دکترکریمی
قبل ازهرچیز، تعصب به جای شما درمقابل ارتشاح ونشر مطلبی که باهدف تبلیغاتی ازجانب یک فرد خودشیفته مطرح شده و احتمالا باعث اغفال عده ای از مردم بیسواد شده، باعث مباهات است. بنده نه بعنوان یک دندانپزشک متخصص بلکه بعنوان یک شهروند هشیار، ازشمانهایت سپاس رادارم.
اماتوضیحا، عرض کردم که رشته ی دندانپزشکی درحیوانات ازجمله حیوانات خانگی و حیات وحش وهمچنین اسب بعنوان یک تخصص مطرح بوده ودامپزشکان طی دوره های تخصصی دراین مقوله بسیار، زبده واردعمل می شوند و بین دندانپزشکی انسان ودام به لحاظ تکنیکی وجوه مشترک فراوانی وجود دارد. بعبارتی بنده، نظراین همکارعزیزمان راصایب وقابل احترام می دانم.
دستمریزادجناب دکتر
من ا... توفیق
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
3
10
با سلام واحترام به استحضار مي رساند اين جانب دامپزشك با سابقه نزديك به 30سال مي باشم.دوستان عزيز،نظرات اشتباه ممكن است از هر قشري از جامعه از جمله پزشكان دامپزشكان معلمان، روحانيون و....صورت پذيرد اولا شايسته است نقد هر موضوعي توسط تمامي اقشار محترم جامعه ،خاصه توسط اقشار تحصيل كرده وفرهيخته جامعه ، براساس منطق و دركمال ادب واحترام صورت پذيرد ثانيا" داستاني از خودم را براي شما عزيزان بازگو مي نمايم و با كمال احترام به كليه افرادي كه جهت سلامت روحي و جسمي جامعه در هر لباسي مي كوشند اعلام مي دارم هدفم تبليغ و رد يا قبول كسي يا چيزي نيست وشايد اين موضوع براي همگان ودر هر موقع صدق ننمايد،بلكه بياييم به طب سنتي ايراني ،اسلامي با تامل وتعمق بيشتري نگاه كنيم .جهت ضيق وقت از اعلام جزئيات اجتناب مي نمايم ولي تمام مدارك و مستندات موجود مي باشد. به استحضار مي رسانم چندي پيش به علت مشكل شديد داخلي به آقاي دكتر....فوق تخصص ......در يكي از بهترين بيمارستانهاي تهران مراجعه كردم وپس ازمعاينات مختلف باليني و انجام آزمايشات مختلف و سونوگرافي و.....ايشان اعلام داشتند كه جهت درمان هر چه سريعتر بايد در بيمارستان بستري شده و تحت عمل مربوطه قرار بگيرم (ريسك وعوارض بعداز عمل +هزينه بالاي بيمارستان)پس از آن با مشورت يكي از دوستان از يك محصول گياهي در طب سنتي مربوط به آقاي حكيم ....به قيمت 10000تومان استفاده كردم حال عمومي ام بهبود يافت وسپس تمام آزمايشات مربوطه را مجددا" انجام ونتايج را نزد همان دكتر قبلي بردم و ايشان با تعجب به نتايج نگاه كردند وگفتند ديگرنبازي به بستري و انجام عمل در بيمارستان نمي باشدو....لذا رد يا قبول نظرات حكماي طب سنتي ،اسلامي نيز بايد براساس مسائل علمي و تجربي وبرپايه احترام استوار باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Philippines |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
متاسفانه دکترای طب نوین دانسته یا ندانسته ابتدا با هزینه های گزاف و بالا کمر مریض رو می شکنند سپس خود مریض رو روانه زندگی بعد می کنند و کسی هم پاسخگو نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
9
8
سلام ،نقد رو خوندم ولي به نظرم نبايد ادمها نظرشون رو به بقيه تحميل كنند ، خوب اقاي دكتر روازاده و حيوانات وحشي دوست ندارن مسواك بزنن
ناشناس
|
India
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
7
3
از یک دامپزشک با ۳۰ سال سابقه بعید است که بخاطر اینکه با یک داروی ۱۰ تومنی احساس کرده خوب شده موضوع طب روازاده ها را علمی بداند.تبدیل یک نظریه به علم یک شیوه شناخت تعریف شده استاندارد دارد.یا شما مشکل نداشتید یا پزشکتان تفکر روازاده را داشته که اخیرا بدور از اخلاق مداری مریض را سرکیسه می کنند.
ما هم یک رفیق داشتیم که یک دارو جهت افزایش قوه بائ از عطاری گرفته بود اما تو آزمایش اعتیاد مثبت در اومده بود که خود کارشناس آزمایشگاه مونده بود که این ترکیب چی هست که اصلا قابل تفکیک با سایر مخدرات نیست.
در کل همه چیز تو ایران بخاطر پول بهم ریخته است
پاسخ ها
حق گوی واقعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
متاسفانه چنان ایمانی به یافته های علمی دارید که فراموش کردید که اسمشون "یافته ها" هست و فردا چیز دیگری یافت و نظرات امروز ممکن هست کامل نقض بشه. طب کلاسیک یا رایج امروزی مبنای علم خودش رو استقرا و حرکت از جزء به کل گذاشته و طب سنتی مبنای خودش رو کل به جزء. چقدر دست و پا میزنید دوستان گرفتار در توهم "علم" که با تخریب چهره طب سنتی از پاسخگویی و راستی آزمایی طب سنتی فرار کنید. روزگار درحال چرخش هست و روز به روز چهره ی غیرقابل دفاع طب شما بیش از پیش بر همگان آشکارتر میشه. شخص شما و سایر پزشکان محترم مورد رو انسان های بدی نمیدونیم ولی این صفت نگاه "عاقل اندر سفیه" شما مایه شرمساری ماست که این چنین به "یافته های" بسیار ناقص پزشکی ایمان دارید. امروز که این پیام رو میذارم، آبان 1399 هست و ناتوانی علمی شما دوستان که چه عرض کنم، ناتوانی سلاطین طب مدرن در مواجهه با ویروس کرونا و فهم و درمانش بر همگان آشکار شده و به همین مقدار هر روز توانایی طب سنتی در درمان چنین ویروس به قول شما "هولناک" درحال اثبات شدن هست. به راحتی آب خوردن مراجعین به طب سنتی در حال درمان هستند و مراجعین به طب عزیز تر از جان شما در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ! و چقدر جالبه که با تماما مقاومتی که وزارت بهداشت از خودش نشون داده در برابر تسلیم شدن مقابل قدرت درمانگری طب سنتی برای ویروس کرونا، بالاخره بعد از حدود 9 ماه و این همه مردم بیگناهی که از بین رفتن، کم کم داره حقیقت رو می پذیره و مجوز تولید داروهای طب سنتی رو صادر میکنه. امان از این همه کج فکری و کج فهمی و لجاجت و غرور شما دوستان و نکته طنز و خنده تلخش اینجاست که شما دوست داران طب سنتی رو گمراهان و بی سواد ها خطاب میکنید. بچرخ ای روزگار و آشکار کن رمز و رازهای هستی رو....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
3
8
کاش در سخنان خود ادب را رعایت می کردید
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
4
10
ادب مرد به ز دولت اوست دوست و همکار گرامی بنده از نقد شما بیشتر ازاینکه دلیل علمی بر رد یک موضوع برداشت کنم توهین و رد یک تفکر باایدئولوژی دینی و باستانی را متوجه شدم دوست عزیز اولا موضوع کلی جنابعالی مبنی براینکه مسواک نزدن رو ایشون تشویق کرده درست نیست بلکه تاکید برروشهای سنتی مسواک زدن مثل استفاده از چوب مسواک علاوه بر سایر روشها وکاهش استفاده از خمیر دندان داره دوم اینکه ایشون هم مثل من وشما تحصیلکرده دانشگاه است وپزشک میباشد واز توی عطاری حکیم نشده پس علی رغم تفاوت دیدگاه طب سنتی وطب جدید بایست به نظرات هم احترام بگذاریم وبجای نقدمغرضانه به نقد عالمانه بپردازیم
مسیح صدیق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
3
2
برای درست اندیشیدن، درست گفتن و درست رفتار کردن نیاز به تلاش و پرداخت هزینه ای هستیم که همیشه این کار را انجام نمی دهیم.
"تفسیر نامعین از اوضاع نا مشخص" کاری است که در اکثر "دور همی ها" اتفاق می‌افتد.
عدم احترام و توجه به نظر کارشناسانه و علمی و حتی نظر درست، دلایل متعددی دارد که احتمالا آسیب دیدن ما در زمینه های مختلف از عدم آشنایی مان نسبت به این علل است.
شاید تنها پرداختن به همین چند جمله ابتدایی سلسله بحث ها و ساعت های طولانی نقدو بررسی را بطلبد که در این مجال نمی گنجد.
به عنوان یک پزشک و متخصص طب سنتی ایران (طب ایرانی) چند سوال و چند تجربه خودم را مطرح میکنم، قضاوت با شما.
در خصوص آقای دکتر حسین روازاده (استاد حکیم دکتر روازاده) شاید توجه به چگونگی اخذ مدرک پزشکی و تخصص ایشان در طب سنتی-اسلامی شروع خوبی برای درک برخی از بیانات و ادعاهای ایشان باشد. بر دوستانی که بر پزشک بودن و متخصص طب سنتی بودن ایشان تاکید زیادی دارند لازم است که سابقه تحصیل ایشان را دقیق و شفاف عنوان کنند. اینکه ایشان چگونه سر از ایتالیا در آورده اند، در کدام دانشگاه پزشکی را شروع کرده اند، آیا از آن دانشگاه فارغ التحصیل شده اند و بعد از ایران نیز مدرک گرفته اند، یا اینکه نیمه کاره اینجا ادامه داده اند، اینکه تحصیلات آکادمیک یا مطالعات عمیق ایشان در رشته طب سنتی از کجاست و ...
در خصوص بیانات ایشان در خصوص مسایل بهداشتی و پزشکی باید ابراز نمایم که، موارد کمی وجود ندارد که یا کاملا غلط و بی اساس هستند، ویا کج فهمی و غلط انگاری دارند. به عنوان مثال در کتاب مخزن الادویه واضحا و دقیقا به این نکته که نمک مناسب برای خوردن، نمکی است که از سنگ نمک تصفیه شده به دست می‌آید و نمک دریا بدترین نوع نمک است اشاره شده است (این کتاب از منابع اصلی مفردات دارویی است؛ ذیل واژه ملح یا نمک). همچنین ظروف مسی اگر قلع اندود نشده باشند، تنها برای نوشیدن آب خنک قابلیت استفاده دارند. و ظروف مسی قلع اندود نیز برای پختن برنج یا برخی غذاهایی که ترش نباشند و واکنش زیادی با قلع و مس ندارند، مناسبند. تمامی حکمای قدیم به سمی بودن تمامی انواع فلزات از جمله مس، آهن، جیوه، نقره، طلا و ... وقتی که درحالت خالص هستند، واقف بوده اند و به همین خاطر چه در داروها و یا به عنوان مواد مصرفی، برای رفع ضرر آنها تدابیری بیان کرده اند. همین‌گونه است بیانات ایشان در خصوص عدم تزریق واکسن، عدم مصرف نمک ید دار، عدم مصرف چای و ... اخیرا هم گویا صحبتی در خصوص عدم مسواک کردن هنگام خوابیدن داشته اند که آن هم فاقد پشتوانه سنتی یا مدرن است...
آیا تمامی بیانات ایشان اشتباه است؟! آیا ایشان موفق به درمان بیمارانی خاص نبوده اند؟! آیا داروهای عرضه شده از سوی ایشان هیچ سودی ندارد؟!
اگر بخواهم بسیار خلاصه به پرسشهایی از این قبیل پاسخ دهم باید بگویم که نه تنها ایشان، بلکه تمامی انسانها و حتی موجودات زنده، تا درجاتی قادر به حفظ و برگرداندن سلامتی خود ویا دیگران هستند. به این معنی که طب فردی، طب بومی، طب عامیانه، طب روحانی، انرژی درمانی، دستان شفا بخش و انواع و اقسام واژگانی از این دست وجود دارند که گویای این مطلب هستند که موجودات زنده بنابر غریزه، تجربه و حتی قیاس توانایی بروز یا انجام رفتار یا کارهای درمانی را دارند. یکی از نکات مهم: "میزان یا درصد پاسخ گیری یا تاثیر" رفتارهای طبی است. خلاصه این میشود که با یک دعا، یا نذر، یا ملاقات یک شخص یا مکان، خوردن گیاه یا ترکیب گیاهی یا شیمیایی خاص و ... میتوان سالم شد، اما اینکه این رفتار تا چه حد و با چه توانی و در چه مواردی قابلیت اثرگذاری دارد و تا چه حدی ما قابل به شناخت مکانیسم اثر آن هستیم، و یا تا چه میزان قابلیت اندازه گیری، تکرار پذیری و یا تعلیم و تعلم و پیش بینی دارد و یا از این قبیل سوالات، به این رفتارها، وجهه یا جنبه علمی یا درست می بخشد. و اصلا فلسفه اصلی پیدایش دانشمندان و علوم مختلف نیز همین است تا رفتارهای موثرتر، صحیح تر و با درصد خطای کمتر را مشخص کنند و مکانیسم اثرها را معین نمایند.
نمونه های بسیاری از معجزات پزشکی وجود دارند که توسط افراد غیر پزشک یا رفتارهای غیر معمول و توصیه شده در پزشکی اتفاق افتاده اند، همچنین نقص های بسیاری در زمینه های مختلف پزشکی مدرن یا سنتی وجود دارد که منجر به آسیب های جانی-مالی بسیاری برای مردم شده اند، اما آیا باید دانشگاه ها، بیمارستانها، مراکز بهداشتی، طبابت و ... را تعطیل کرد و مثلا تنها به زیارت رفت؟! یا تنها به مراقبه پرداخت؟
لطفا به سوالات زیر توجه کنید.
آیا اگر طبهای سنتی، دینی، بومی، و ... قادر به درمان و پاسخ گویی به تمامی مسایل بهداشتی-درمانی جامعه بودند، طب مدرن به دنیا می آمد؟
آیا اگر طب مدرن قادر به درمان یا پاسخ گویی به تمامی مسایل بهداشتی-درمانی جامعه بود، نیازی به بازگشت یا بازبینی مکاتب مختلف طبی قدیم یا طب های مکمل-جایگزین بود؟
آیا نیاز به بازبینی و اصلاح رفتارهای بهداشتی، تشخیصی، درمانی نداریم؟ و آیا این امر جز از راه تحقیق، مطالعه، نظریه پردازی، تجربه و گذر زمان محقق می‌شود؟ و آیا تا رسیدن به مقصد یا مکتب ایده آل نباید از دست آوردهای درست و ارزشمند خود (چه سنتی و چه مدرن) استفاده کنیم؟ آیا تا آن زمان راهی جز پیروی از روش علمی درست و تبعیت از علوم موجود (با نقص های نهان در آنها) داریم؟
در آخر من نیز چند تجربه از مشاهدات خود از درمانهای آقای دکتر روازاده را بیان می کنم:
-مرا بر بالین بیمار خانمی با سرطان پستان (در شهر تنکابن) که از آقای دکتر نوعی خاص از نمک را که گویا از انگلیس می‌آورند و با قیمت 4 میلیون تومان به ازای حدود یک استکان نمک خریده بودند، بردند. ایشان بیان کردند که وقتی به آقای دکتر گفتم با خوردن نمک بهبود نیافته ام و بلکه بدتر هم شده ام، آقای دکتر روازاده توصیه به مصرف یک دوره دیگر از این نمک کرده اند.
-دیگر بیماری از اقوام که با مشکلاتی از قبیل تیروید کم کار، درد مفاصل و چاقی نزد آقای دکتر رفته بود و با چند بسته نا مشخص و نامعلوم به عنوان پاکسازی و ... و باقیمت حدود 150 هزار تومان برگشته بود. که نتیجه ای از درمان نگرفته بود و از بنده در خصوص اثربخشی آنها می پرسید!
- موارد متعدد بیمار با بسته ها، قوطی ها و شربت هایی که نه تاریخ تولید و مصرف، نه موارد خطر و احتیاط و نه حتی اطلاعات مربوط به نوع و میزان مواد موثر آنها بوده است، دیده ام که بیان کرده اند اینها داروهای دکتر روازاده اند.
- افرادی را دیده ام که از واکسیناسیون اطفالشان به خاطر بیانات آقای دکتر روازاده امتناع کرده اند.
اگر از هر 100 بیماری که خدمت آقای دکتر می رسند 30 یا 40 نفر درجاتی از بهبودی را تجربه کنند و یا خوب شوند، شاهد تعداد بسیاری از تشویق ها و تبلیغ ها خواهیم بود، زیرا اصولا این عزیزان از اقدامات معمول سرخورده شده اند. ولی تکلیف مابقی مراجعین چه می شود؟ و همچنین اگر برخی توصیه های ایشان (خوردن نمک دریا، نخوردن نمک ید دار، واکسن نزدن، استفاده از ظروف مسی، شبها مسواک نزنیم و ...) را گسترش دهیم، جامعه با چه مواجه خواهد شد؟
در پایان بدانید که مسئولیت اول و اصلی در خصوص رفتارهای منجر به سلامت یا بیماری خود و خانواده تان برگردن خودتان است. در خصوص اعتماد و استفاده از توصیه های بهداشتی-درمانی حساس و هوشیار باشید و خردمندانه رفتار کنید.
چند سایت معتبر در خصوص طب ایرانی:
- http://iitm.behdasht.gov.ir
- http://www.tim.ir/
- http://www.itma.ir/
- http://www.tandorostan.org
- http://www.baharnaranj.org/
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
2
4
همین مسواک و خمیر دندونای لعنتیه مردم همه دندوناشون خرابه...این خودش معلومه خمیر شیمیایی مسواک پلاستیکی ...نمیدونم چرا بعضی پزشکا بدشون میاد انگار ب اوناچیز میگیم...والللاااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
7
با سلام اولا خود دكتر هاى امروزى هم قبول دارند كه بيش از دو وعده مسواك با خميردندان شيميايى سرطان زا است...
در ضمن مطلبى كه از ابن سينا در مورد مسواك هست، شام را نزديك خواب نخوريد ولى اگر نزديك خواب شام خورديد،از ان جايى كه معده شما در حال هضم غذاست كمى از بخار أسيد معده شما به دهان مى رسد و باعث پوسيدگى مى شود پس مى گويند با گلاب و عسل دندان را پو شش دهيد والسلام...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
2
7
با سلام
من تعجب میکنم از دوستانی که با یک فیلم دو یسه دقیقه ای اینقدر خونشون بجوش میاد و غیرتی میشن
اول اینکه کسی نگفت مسواک نزنین گفتند با مسواک پلاستیکی نزنین
دوماینکه اونو ر دنیا مردم از مضرات فلوراید اگاه شدند ولی ما داریم درباره مزایای اون مینویسیم
شرکتهای مسواک سازی و خمیر دندون سازی اجازه تبلیغات علیه محصولات رو نمیدهند .یه تحقیق کوچیک تو اینترنت اینو روشن میکنه
پس اینقدر ادای روشنفکرها رو در نیارید لطفا
در ضمن خوندن 10 الی 20 تاکتاب و دلخوش بودن به مدرک دکترا برای اظهار نظر اونهم با اینقدر توهین به دیگران کار جالبی نیست
یکم فرق حکیم با دکترو رو بدونیم بد نیست
انقلابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
3
4
اخوی جان امسال شما که نمی توانید سخنان گوهر بار جناب آقای دکتر حسین روا زاده را قبول کنید به این دلیل است که هم تحصیل علم و هم تدریس شما غربی است و غربی هم فکر می کنید.
اگر دوستان اساتید به خود زحمت بومی سازی مطالب را بدهند ، خودشان فرمایشات این استاد طب اسلامی ایرانی رادک خواهند کرد.
آقای دکتر گودرزی رفته او چند مورد مقاله سفارشی را ما می خواند و به خود جرأت نقد بزرگواران را میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
امثال یاامسال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
1
6
هههه عاشقتونم
یه مشت دکی اومدن اول کامنتای اوکی دادن کسی هم جرات نداشت ضدش رو بگه همه اومدن که اره دکتر روازاده ادم بدست ما خوبیم و اینا یکی مردونگی کرد و ضد دامپزشکه گفت و از استاد روازاده تعریف کرد بقیه هم شاخ شدن و جرات کردن و همشون از دکتر روازاده تعریف کردن
من پزشک نیستم ولی پزشک زاده هستم . دکتر ها کلا با طب سنتی مخالف هستن چون حقیقت هست و نونشون رو اجر میکنه
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
1
پدر من مسواک نزده توی عمرش الان که هفتاد سالشه چندتا دندون نداره بقیش هم نصفه هست جنس دندونای ما هم صدفی هست که بهتره
نسرین صدری.
|
France
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
4
6
شما صلاحیت نقد سخنان حکیم دکتر روازاده رو ندارید چون ذهن شما سالهاست که با خواندن کتابها ونشریات شرطی شده وفقط درحد کتاب ودانشگاه هستید شماروچه به تشخیص علم ازحکمت پیشنهاد میکنم به جهل مرکب خود ادامه دهید وحکمای عزیز مارو زیر سوال نبرید لطفا
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
5
با سلام ...آقای دامپزشک ایکاش یکم باادب بیشتری انتقاد میکردید ....آقای روازاده واقعا برخی از حرف ها و نظرياتش از دید علمی شک دار بوده و مورد قبول نیست ک این جای بحث داره ولی کار خیلی مثبت ایشون اینه ک به عنوان یک پزشک میدونه پزشکی در ايران یک غول مافیایی هست و بیشتر در خدمت پول و کاسبی ....متاسفانه پزشکی و طبابت پول محور در ایران باعث شده یک عده از طریق پزشکی به تجارت فک کنند ن به طبابت که این آسیب تو پزشکی مدرن خ خ بیشتر از طب سنتي هست ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
3
متاسفانه علم پزشکی امروز شده منبع درآمد و تولید ثروت نه درمان و علاج بیمار و بیماری. یه تحقیق ساده مشخص میکنه که چه کمپانیهایی و شرکت هایی به اسم دارو و درمان بیماری های گوناگون پولها به جیب زده و هیچ معالجه ای صورت نگرفته و چه بسا مقالات و تحقیقاتی با ثروتهای هنگفت در جهت منافعشان خریداری نشده است...
مورد دیگری هم که هست این علوم تجربی و آزمایشگاهی است و چه بسا فردا این دارو و درمانی که برای فلان مورد صورت میگیرد رد شود و مشخص گردد که سود چندانی نداشته و بلکه ضرر هم داشته مثل مصرف آنتی بیوتیکها و....
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
1
2
غالب مشکلات دندان به خاطر مشکلات معده هست روزی 3 بار هم مسواک بزنید ولی معده مشکل داشته باشه دندان ها میپوسند.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
6
جناب آقای دکتر گودرزی عزیز:با این قسمت از فرمایشات جنابعالی که مبنی بر پوسیدگی دندان ها بدلیل رژیم غذایی سرشار از مواد قندی و کربوهیدرات موافقم ولی کلیات متن مسطوره جنابعالی مبنی بر پیگرد قانونی این مرجع عالیقدر طب سنتی ایران یا بهتر است بگویم پدر طب سنتی ایران اصلا موافق نیستم زیرا مردم چشم،گوش وعقل دارند تجربه میکنند می‌بینند طب کلاسیک که شما کارشناسش هستید چه بلایی سر مردم آورده‌اید فعالیت های طبی بزرگانی چون پروفسور خیراندیش ودکتر روازاده در دهه اخیر ودخالت ها ونظریاتشون در تغذیه روش درمان به سبک سنت از هر لحاظ به نفع مردم هست اینکه میگن قرص و مواد شیمیایی نخورید اینکه میگن خمیردندان های حاوی سم فلوراید سورفاکتانت ومسبب مسمومیت وعامل اصلی پوسیدگی دندان هست غلط است؟البته ایشان تقصیری ندارند ایشان یک نظریه طبی علمی سنتی نسبت به همه اعضای جامعه قائل می‌شوند درحالی که طب نوین با تضعیف سیستم ایمنی و تضعیف پیکربندی جامعه در چند دهه اخیر مسبب نابودی چند نسل شده اند افشاگری های بزرگواران در زمینه تغذیه ونظافت ومحقق بودن آنها مبنی براینکه عدم نظارت پزشکان و کارشناسان به روش صحیح و بهتره بگم به سبک تجاری بر تغذیه مردم سبب بیماری های دهان و دندان میشود ن مسواک زدن اگر بدن واستخوان هوایی قوی مردم داشته باشند که این هم نیازمند مصرف غذاهای سالم و مفید است با انگشت سبابه وفقط یک بار در روز هم مسواک زدن کفایت میکند.من سپاس خودم رو به مراجع عالیقدر طب سنتی دکتر روازاده وخیر اندیش میرسانم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
2
5
با سلام ، آقای دامپزشک شما صلاحیت نقد حکما رو ندارید و افکارتون درحد همان بیمارهایی که درمان میکنید هست پس نقدهاتون رو برای همون حیواناتی که در مان میکنید مطرح کنید.توجه داشتید که اهانت چقدر میتونه زننده باشه پس در افکارتون کمی تامل و تعقل داشته باشید
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
1
5
دکتر جان شما فهم و نظرت اندازه مدرکته اینو یادت باشه بعدشم هر وقت دکترا تونستند بیاند زخم دیابتی را خوب کنند اون موقع اسم خودشون را بزارند دکتر تو طب سنتی راحت پای فرد دیابتی را از قطع کردن نجات میدند شما و طب شما خیییلی عقبید یکم تعقل کن بعد اظهار نظر کن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
1
5
با سلام.
تعصب از کل متن مشخصه. اوج استدلال اینجاست که دو تا لینک مقاله گذاشتن که بله مسواک بی ضرره و ما علمی حرف میزنیم. چند تا لینک مقاله از ژورنالهای معتبر! بیارم براتون که مسواک مضره؟ اینم علمیه، نیست؟ ملاکهای پوزیتیویستی علم غربی نهایتش همین میشه دیگه. فقط یک نمونه از شاهکارهای پزشکی علمی شما بگم. اگزمای شدید نوزاد 3 ماهه رو این پزشکی علمی جدید شما! با این همه هزینه ای که کردیم بدتر و بدتر کرد. قسم یاد میکنم (که اگه ایمان داشته باشید متوجه بشین) یک ضماد اگزمای دکتر روازاده با 10 هزار تومن ظرف 3 روز، به طور کامل حالش رو خوب و اگزما رو رفع کرد شکر خدا. این روش درمان رو من از کامنت هموطنان خودمون در یک سایت که بعضی تا بیش از 20 سال درگیر اگزما بودند به دست آوردم. هر لحظه دعاگوی ایشان هستم. اگر تعصب رو کنار بذارید و سرچی ساده در اینترنت داشته باشید خواهید دید که چقدر در مورد شیوه های درمانی طب سنتی، تحقیقات پزشکی جدید که ظاهرا امثال شما خیلی شیفته و تسلیم آن هستید صورت گرفته و کارایی اون ثابت شده. البته که سودجویانی در هر کسوت وجود دارند، ولی پزشکی جدید ظاهرا دکان دار ماهرتری است که مقلد صرف غرب و البته سازمان بهداشت جهانی است. در ضمن، کمی در مورد واکسن ها هم تحقیق کنید که چقدر علمی هستند! حتی یک مورد واکسن به فرزندانم نزدم و نخواهم زد و خداروشکر نه تنها مشکلی ندارند بلکه باهوشتر و قوی تر از همسن و سالان خود هستند. تجربیات دیگران بویژه دکتر روازاده، دکتر منتظر و بسیاری از دلسوزان واقعی من رو در این مورد واکسن، راهنمایی کرد. نمونه ها الی ماشاءالله زیاده از دسته گلهای پزشکی مدرن. قرص اسید فولیک دوران بارداری (مقایسه کنید دوز و دوره مصرف سالهای قبل رو با این سالهای اخیر، چقدر تفاوت!)، قطره آهن (به طور ظاهری، فقط دندونای سیاه بچه خودتون و دیگران رو ببینید)، استامینوفن، کورتن، آنتی بیوتیک و ...
چه علمی است که هر روز نظرش رو عوض میکنه، بله پوزیتویسیت و تجربه گرای صرفه (آزمون و خطا روی انسان به عنوان موش آزمایشگاهی نتیجه اش همین است).
بی تعصب عمل کنیم جناب دکتر و لااقل به اندازه مدرکتان ادب رو رعایت بفرمایید.
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
0
4
من 30 سالم هست و از زمانی کودکی هر شب ها مسواک زدم و نخ دندان استفاده کردم و نصف عمرم رو داخل دندان پزشکی برا عصب کشی. پر. روکش ... گذروندم و فایده نداشت
اما الان دوسال هست که بجای خمیردندان از نمک دهانشویه استفاده میکنم و بجای اینکه شب ها مسواک بزنم صبح که از خواب بیدار میشم مسواک میزنم و روغن هنزل به لثه و دندان هام میزنم و نکاتی که طب سنتی و حکیم روازاده گفتن رو اجرا میکنم خدایی راضی هستم و این دو سال دندان هام مشکل دار نشدن
اگر خمیردندان خوب بود که الان آنقدر دندان پزشکی هامون شلوغ نبود
خانواده و فامیل از طب سنتی خیلی راضی و سلامت هستیم
خدا قوت به همه استادان طب سنتی ایرانی اسلامی
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
1
جناب دکتر به جای قبول کردن بی چون و چرای نظریات طبی غربی به بومی سازی علم بپردازید گدای غرب بودن خوب نیست این قدر خودی ها رو تحقیر نکنید
پاسخ ها
نيلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
طب سنتي حتي از طب مدرن هم بهتره اما به شرطي که توسط متحصص ارائه بشه.دکتر روا زاده خيلي وقتا ....... ميگه
علی صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
3
1
من به عنوان یک دانش آموز ادبیات از نقد علمی شما لذت بردم. سپاس از شما که مقابل این جاهلان ایستادگی میکنید
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
0
2
البته بی انصافی است اگه نگیم ۹۰ درصد دکترهای الان که مخصوصا از دانشگاههای شهریه ایی فارغ التحصیل میشن یا از دانشگاههای درپیتی کشورهای دیگه فقط مثل مکانیکها فقط قصد تجارت دارن و چیزی بارشون نیست. و مردم شدن موش آزمایشگاهی اونها..اون ۱۰ درصد بقیه هم یاانکان ملاقاتشان آرزوست یا ویزیتهای نجومی دارن... پس اگه دکتر طب سنتی واقعی رجوع کنیم باز خیلی بهتر و کم ضررتر از دکترهای بی سواد کاسب این زمانه است..چرا طب سنتی رو رد می کنید مگه طب بوعلی الان در دنیا الگوی بهترین طبیبهای دنیا نیست؟ پس الکی رد نکنید دکتر سنتی خوب و با سواد تربیت کنید و بخاطر منافع شخصی و عدم آگاهی طب سنتی را که امروز در کشورهای پیشرفته پیشتاز درمانهای ناعلاج هست بیخود رد نکنید. مثلا طب سوزنی در چین چه بیماریهایی که از طب امروزی بر نمی یاد درمان میکنه... در زمانهای دور طب بو علی سینا چه بیماریهای ناعلاجی رو درمان می کرده... پس بیخود جبهه نگیرید روش رو درست کنید
زهرا
|
Bulgaria
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
2
سلام اگه صحبتهای دکتر روازاده راکامل گوش می‌کردید متوجه میشدکه ایشان،گفتند ازچوب مسواک که پیامبر عظیم الشان استفاده کنید،درضمن ایشان پودرشویا جهت دندان ،معرفی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
2
من بیمار ام اسی بودم که به برکت تجویز طب سنتی هیج مشکلی ندارم و اگر میخواستم به حرف متخصصین مغز و اعصاب گوش کنم الان روی ویلچر بودم
ضمن اینکه الان کاملا سالم و فعال هستم وخودم مدرک دکتری تخصصی مدیریت دارم و مدرس دانشگاه هستم و حداقل فکر می کنم در گروه عوام نباشم لذا بی انصافی است که طب سنتی را زیر سوال ببریم
مهین
|
Spain
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
1
0
روازاده رو آورده بودن پادگان صحبت میکرد میگفت چای مضر است به این دلیل که گاوها اصلا لب به علف چای نمیزنند بعد از جلسه بهش گفتم یه سطل چای شیرین بذار جلو گاو اگه نخورد

حرفاش همه اش چرت و پرت نیست بیشترش چرت و پرت و خزعبلات و چزنده
احمق تر از تعزیه خونا اونایی که بهشون میگن التماس دعا
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
2
من به طب سنتی کاری ندارم
طب مدرن جواب منو بده
چرا وقتی با بهترین مسواک ها و خمیردندان ها مسواک می‌زنیم و نخ دندان میکنیم ولی بازم هرروز مطب دندانپزشکی ها شلوغ تر میشه؟
برید بپرسید مسواک نمیزنن؟ بهداشت رعایت نمیکنن؟؟
شما هزارتا مقاله هم بیاری، وقتی با چشم داریم میبینیم این مسواک و خمیردندان جلوی پوسیدگی دندونامونو نگرفت....‌‌
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
0
0
البته این آقای به ظاهر دکتر! که امثالش هم خیلی زیاد هست، از اساس سخنرانی رو درست گوش نداده یا نفهمیده وگرنه میفهمید که علت خرابی دندان حیوانات اهلی نه از مسواک است که از تغذیه و نوع رژیم غذایی دست ساز بشر است نسبت به تغذیه سلامت حیوانات وحشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
0
1
سلام.در خصوص نظریه جناب آقای دکتر علی گودرزی.جناب خدمت شما عرض کنم.وقتی حضرت عالی میتونید درمورد طب سنتی اضهار نظر کنید که حداقل خیلی کم در مورد طب سنتی اطلاعاتی داشته باشید.در طب سنتی مزاج شناسی حیوانات وخیلی چیزها در طبیعت به طب سنتی کمک میکنه.مثلا ..خیلی حکما میگن بیماریهای مادرزادی میشه که در رحم مادر شکل نگرفته در رحم طبیعت شکل بگیره..و طب سنتی خیلی به طبیعت وحیوانات نزدیک بوده وهست والهاماتی نیز از طبیعت داره.وشما عزیز بررگوار با کلمات وزین سعی نکنید بگوید حیوانات مواد قندی نمیخورند.من بارها دیدم به اسب هویج .سیب میدهند ایا اینا مواد قندی ندارند.خوب است در مورد هر چیزی که مورد نقد البته تهاجم قرار میدهیم کمی ازاطلاعات داشته باشیم.در امان خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
1
این حرف واقعا خیلی عجیبه . اول که در اسلام بسیار به مسواک سفارش شده طوری که حضرت محمد ص میفرمایند تا جاییکه که فکر کردم واجب خواهد شد! از حضرت امام رضا ع در رسال ذهبیه نقل شده که بعد از خوردن غذا و خوراکی های شیرین حتما مسواک بزنید تا دندانها پوسیده نشود. کلی احادیث معتیر در مورد مسواک زدن قبل از اقامه نماز و تلاوت قران داریم. ولی اقای روا زاده که متن سخنرانی ایشان را چند سال یش شنیدم فقط گفته بودند که فلوراید نزنید. و به جای ان با نمک بشویید . و مسواک هم از چوب درخت اراک باشد. این چوب حالت ریشه مانند دارد و خاصیت پاک کنندگی دارد. اقای دکتر محترم ، شما که میفرمایید ایشان در مسجد سخنرانی های بی پایه و اساس را ارائه کنند، یعنی از نظر شما فقط یه سری افراد نادان در مسجد حضور دارند؟ امثال بنده که مقید به خواندن نماز در سر موقع هستیم و هرجا باشیم به نزدیک ترین مسجد میرویم ،عقل و شعور نداریم؟یا قدرت تشخیص چرندیات نداریم؟ اصلا بفرض که ما نماز خوان ها یک سری افراد نادان ( به قول شما) ، نباید اگاه بشویم؟
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
1
طب سنتی و سبک تغذیه آن بر پایه مزاج و...کاملا علمی است و همین داده ها پایه پزشکی نوین است . و بیشتر توصیه بر پیشگیری از بیماری را دارد که باید تقویت شود. کسانی که مقرزانه انرا تخریب میکنند هر ازگاهی نکته ای جنجالی در میان سخنان حکما پیدا میکنند تا مطرح شوند ..همان لایه باکتری که روی دندان را میپوشاند در صورت ضخامت یابی و تجذیه یکباره نه تنها اسید تولید نمیکند بلکه بدلیل phقلیایی در گذر زمان مانع از تخریب مینای دندان به ویژه در لبه های لثه که محل اختفای مواد غذایی هست میشود . لذا اگر دغدغه زردی دندان و زشتی انرا ندارید آسوده باشید . فقط دندانهای پیشین که رویت دارند را مسواک بزنید بس است . بروید حالتان را بکنید مغز را به چیزهای مهمتری اختصاص بدهید. پوزه زنی راه نیاندازید. ار جدل بپرهیزید وقتی به اندازه کافی تسلط بر موضوع ندارید و مجهز نیستید.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
1
1
باسلام، شک نکنیداگرامثال روازاده وتبریزیان و...دریک کشوردیگه این مهملات رامیبافتند بلافاصله باتشخیص جنون به تیمارستان ویا به اتهام شیادی وکلاهبرداری به دادگاه فرستاده می شدن.البته توایران هم اینارو چندباری به دادگاه کشانده وحتی ممنوع الکار هم کردن ولی انگارحامیانی دارندکه منافعشون توی ادامه کاراین ...........انشاله که وزارت بهداشت وقوه قضائیه بخاطرحفظ سلامت مردم وحفظ حرمت دین واسلام بااین معضلات برخوردقانونی ودرخوری داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
خاموش دارید میسوزید ،اگر بها ندارن اطبا چرا دارین میسوزین جون جاتون وپولتون تنگ شده ،خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
2
علم جدید تجارت بر مبنای مادگرای بر درمان وکسب در آمد ولی طب سنتی بر پیشگیری ودکتر جدید بر منافع شخصی ناخوشیند
علی سلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
1
2
من از راهنماییهای حکیم استفاده کرده ام به پزشکان مشاوره میدم اگر حرف گوش کنن...
فقط یک سئوال...چرا بعد چندی رانیتدین سرطانزا شد
....................
قاااااسم سليماني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
1
بسم الله الرحمن الرحيم
اتفاقا گروهي غرب گراي مريض وجاهل يامغرض و هر چه از غرب بيايد را علمي كارشناسي آخرين وپيشرفته ترين علوم بشري ميدانند وغرب پرستي با پوست وخون وگوشت ايشان عجين گشته با دشمن خوني (أشد الناس عدا ة للذين آمنو اليهود ) را دوست ورفيق شفيق ميپندارند ومي انگارند وبدون مطالعه متون طب اسلامي وسيره معصومين صلوات الله وسلامه عليهم ومطالعه طب كهن ونابغه هاي طب سنتي ايران واسلام با بي شرمي وبي ادبي درحالي كه مدرك باصطلاح دانشگاهي را يدك ميكشند دو كلاس سواد قراني ندارند كه مثلا أمر به معروف ونهي از منكر از نظر خودشان (ما تهمت سوء نيت كه نميزنيم)وچگونه بايد سخن بگويند با مومنان جبهه اسلام افاضات ميفرمايند وپوز خند ولبخند تمدن پوسيده وفرهنگ منحط غرب را به افكار مسلمين ومومنين تزريق ميكنند قبل از اينكه شما در فكر تحميق خودي ها باشيد در اين فكر باشيد كه جامعه جهاني توسط شيطان وشيطان صفتان وصهيون وفراماسونها ويهود شيطاني قاتل أنبياء و١٣معصوم معصوم آفرين دارد تحميق ميشود قرنها وبازي داده ميشود وداريم بازي ميخوريم خوابيده را ميشود بيدار كرد أما به خواب زده را نه مسلما قبول اين فاجعه برأي شما عزيزان سخت است مگر آنكه در دشمن شناسي خود تحقيق فرماييد ودر قران احاديث وتاريخ دشمن شناسي عميق بفرماييد مخصوصا يهود وصهيونيزم و فرامايونري وشيطانپرستان وايادي اين دشمن ذاتي مومنين ومسلمين وحتي بشريت را بيش از پيش بشناسيد ما اين بي ادبي هاي كودكانه جنابعالي به نيروهاي انقلابي وخيرخواه ورا هم به تربيت غربي دانشگاهها وغرب زدگي علمي وفكري ومتون آموزشي ودوري از وحي الهي قرآن عزيز وسيره پيامبر أعظم واكرم واسلام عزيز واهل بيت معدنهاي علم الهي ميدانيم وضمن تشكر از دلسوزي بي ادبانه شما ؛شما را به دشمن شناسي عميق ودقيق وقديمي وجديد ديرينه ونهادينه ابليس وابليسيان وانديشه ها وپروتكلهاي شيطاني آنها تشويق ميكنيم اين قاتلان وجانيان تاريخ وفرعون صفتان جاني وقارون صفتان پول پرست وكمپاني هاي ثروتساز وبيماري ساز وداروهاي بيماري آور واكسن ها وووهزاران داروي خبيث ديگر خون وپول وسلامتي وجان ودين وروح وإيمان مومنين ومسلمين وبشريت را به باد داده اند وخونخوار ند وزر اندوز وجهل مركب ساز وملل را قرنهاست كه بازي ميدهند
با طب وتغذيه هم با محصولات ترا ريخته با جراحي ها وقصابي ها ودستورات خلاف اسلام ناب محمدي ودور كردن مسلمين وبشريت از تعاليم انسان ساز وسالم ساز وعافيتك بخش وتضمين سلامت وسعادت بشر نبي مكرم اسلام محمد مصطفي صلي الله عليه وآله وسلم همه جهان را تحميق كردند مارا بازي دادند وخود خبر نداريم به ساز أن خبيثان ميرقصيم وخود بيخبريم
بيدارشويد عزيزان من قران شناس شويد دشمن شناسي شويد اسلام ناب محمدي را بشناسيد دين نهائي وهمه جانبه متضمن سعادته دنيا وآخرت را بشناسيد شيطان ودشمنان شيطاني يهود شيطاني يعني صهيونيزم وفراماسونهاي قليل كه ميلياردها نفر را دارند بازي ميدهن بشناسيد بس از بازي خوردن بس است غفلت از أوامر اسلام ناب محمدي بس است دوري از حقائق نهفته در دستورات ساده اسلامي كافي است دوري از قران وأحاديث وسيره معصومين صلوات الله وسلامه عليهم باز گرديد به اسلام وآنچه خدا برأي شما انتخاب كرده تاكي قريب انتخابهاي جاهلانه وپراشتباه نفساني واغواهاي شيطاني را ميخوريد دشمن شناسي شويد وهم نعمتهاي حقيقي الهي يعني قران وعترت را بشناسيد از كوچكترين وشخصي ترين دستور پيامبر مكرم تا بزرگترين دستورات اجتماعي حضرت را با جان ودل بپذيريد قران وسيره وسخنان معصومين فرا زماني وفرامكاني ودشمن شناسانه وآزاد كننده ما از شيطان وشيطان صفتان ونفس ودنيا وپستي علمي وعملي و سبب عزت وسعادت وسلامت دنيا وآخرت ماست
بازگرديد به اسلام والا بدانيد ويقين بدانيد از دشمن به شما خيري نميرسد وأنها مسلط به حقائق اسلام وقران هستند وبه همين خاطر معصومين ما را شهيد كردن وتعاليم ايشان را هم وارونه حلوه دادند وشهيد كردند غذا وآب ونان ونمك وگوشت ومرغ وميوه وتغذيه شما ودام شما وگياهان شما را سمي وآلوده كردند وداروهاي پر از عوارض خود را به خورد شما ميدهند خود روز به روز پولدارتر واز انواع علوم نهفته در قران وأحاديث وسيره معصومين استفده هاي مادي ومعنوي ميبرند وتفاله وجزغاله وزباله تمدن منحط وفرهنگ وطب وتغذيه ووووورا ومنحرف شده علوم الهي را به خورد شما ميدهند وخود مثلا از طب النبي وطب الرضا وطب الصادق ما وحجامت وچوب مسواك ووهزاران واجب ومستحب ومكروه بهره هاي علمي مادي ومعنوي ميبرند برعكس والوده اش را به خورد ما داده اند حالا لازم شما مثلا نمك نخور چون صهيونيزم ملعون ميداند نمك اول وآخر غذا كه حضرت محمد صلوات الله وسلامه عليه ١٤٠٠سال قبل فرمودن حداقل هفتاد بيماري ميبرد خودشان نمك دريا وطبيعي مصرف ميكنند فشارشان بألا نميرود أما برأي ما نمك تصفيه پوك پوچ بيخاصيت سمي مضر دادند كه فشار خون بألا بره بعد بگويند نخور تا مسلمات از أمر رسول وپيامبر خود برگردد وبدبين به اسلام شود واويلا از جهل مركب وغفلت از داشته هاي خود اسلام عزيز واويلا از دشمن نشناسي
خدايت را بشناس
دينت اسلام ناب محمدي را بشناس
نعمت هارا بشناس مخصوصا مخصوصا نعمت حقيقي يعني قران وعترت را عميق ودقيق بشناس
دشمنت را عميق ودقيق بشناس تمام زواياي دشمني قديم وجديد تاريخي ومعاصر أن را بشناس
علي اي حال مراجع وعلما وفقها وعرفاي ما بازي اين كثافتها نجاستهاي زمين يعني يهود صهيوني رو فلا ماسوني را نخوردن هم عمرها ونشاط سلامت صد سأله دارند هم سعادته اخروي وهمنشيني با أنبياء ومعصومين
ما بازي خوردگان مدافعان غرب وشرق ودور مانده از تعاليم قران وعترت با كه محشور ميشويم ؟اينقدر سنگ دشمن را به سينه نزنيد وقلب مومنين نرنجانيد دلسوزي هم آدابي دارد اول آداب اسلام وقران را مطالعه بفرماييد
مرگ بر آمريكا مرگ بر اسرا ئيل مرگ بر انگليس مرگ بر فرانسه وتمام دولتهاي خبيث شيطاني واستكباري واستثماري واستعماري خذلهم الله
ان شاء الله اين مقاله يشف صدور المؤمنين
ومن الله التوفيق ونتوكل عليه وانما يتقبل الله من المتقين
والسلام علي من التبع الهدي
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
0
0
دم دکتر روازاده گرم که دکون شما پزشکای مدرکی و خود شیفته و بی اساس غرب گرا رو جمع میکنه شما دکترای غرب پرست نونتون تو بیماریه مردمه
نظر شما
ادامه