کد خبر: ۳۸۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر


بر طبق مطالعه‌ای که در مجله رفتارشناسی دامپزشکی Journal of veterinary Behavior به چاپ رسیده است، ناهنجاری رفتاری گاز گرفتن آخور و جویدن چوب و نرده در اسب ها مشابه اختلالات عصبی و روانی در انسان، همانند اسکیزوفرنی و اوتیسم می‌باشد.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، طی تحقیقی که با همکاری «دکتر آرش امیدی» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و «دکتر متیو پارکر» از دانشگاه پورتسموث انگلستان صورت گرفته است، برای نخستین بار نقش املاح معدنی در رفتار گاز گرفتن چوب و آخور در اسبها و خرخر و ناله کردنشان مورد بررسی قرار گرفت.

پارکر گفت: کمبود سلنیوم در انسان، باعث ایجاد رفتارهای عصبی و حتی ایجاد شرایط نابهنجار روانی می‌شود. اما تاکنون هیچ تحقیقی راجع به تاثیر کمبود املاح معدنی در عادت جویدن چوب و خرخر در اسبها صورت نگرفته است.

وی افزود: این رفتار اسبها یک اختلال اجباری محسوب می‌شود که امکان دارد باعث دلسردی صاحب دام شود. همچنین دندانهای حیوان دچار آسیب جدی شده که منجر به ایجاد کولیک در اسب خواهد شد. صاحبان اسبها و دامپزشکان تلاش زیادی در جهت رفع این مشکل به انجام رساندند اما هیچکدام اثر بخش نبود.

 

وی در ادامه گفت: البته هنوز برای قضاوت تاثیر سلنیوم در درمان این مشکل، کمی زود است و نیاز به تحقیقات بیشتری می‌باشد، اما حیوانات مورد آزمایش ما که دارای این نابهنجاری بودند، کمبود ملح سلنیوم داشتند.

البته وی تاکید نمود که در تجویز میزان دوز لازم سلنیوم در اسب باید دقت کافی نمود، زیرا در اثر مصرف بیش از حد این عنصر، اسب دچار مسمومیت خواهد شد. دوز توصیه شده روزانه در رژیم غذایی اسبها 0.1 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن حیوان می‌باشد و بیش از ml/kg 2 سمی است.

محققین با انجام آزمایش خون در اسبهای دچار این مشکل و همچنین اسبهای سالم و سنجش میزان 9 عنصر در زمان رفتار گازگرفتن آخورر و پس از آن، این مطالعه را ادامه دادند. این املاح مورد آزمایش شامل سلنیوم، منیزیوم، روی، سدیم، پتاسیم، مس، کلسیوم، فسفر و منیزیم بود.

همچنین آنزیمها، گلوکز، اندورفین‌ها و چندین هورمون شامل کورتیزول، که هورمون استرس نامیده می‌شود نیز اندازه‌گیری شد.

در فاز بعدی این تحقیق، دکتر پارکر و تیم تحقیقاتی وی تاثیر مصرف مکمل‌ها را در بهبود این نابهنجاری رفتاری اسبها بررسی خواهند نمود، بویژه تاثیر سلنیوم و همچنین سایر آنتی‌اکسیدان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

منبع:Vet Times 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
6
درود بر پروفسور امیدی که مایه افتخار جامعه دامپزشکی ایران هستند.
نظر شما
ادامه