کد خبر: ۳۸۵۷۷

 


با دانستن این موضوع که فصل شیوع آنفلوانزای پرندگان را پیش رو داریم، بایستی پرورش دهندگان طیور در نواحی وسیعی از نیکره زمین خود را جهت مقابله با این بیماری در گله ها آماده نمایند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، علایم هشدار وقوع آنفلوانزای پرندگان بیشتر و بیشتر می‌شود. از آنجا که مهاجرت پرندگان رو به انجام است، بایستی به شدت مراقب بود و پرورش دهندگان طیور اروپا باید گله خود را در برابر انواع مختلفی از سویه های آنفلوانزای پرندگان که در چند ماه آینده در پی این مهاجرت پاییزی پرندگان شایع خواهد شد، محافظت نمایند.

آنها باید مراقب سویه فوق حاد H5N8 آنفلوانزای پرندگان که در محیط به شدت پایدار می‌ماند، باشند. بویژه طیور شمال ایتالیا، پرندگان وحشی در ایتالیا، سوییس، انگلستان و آلمان بسیار مهم هستند.

استفاده از تجربیات حاصله از الگوهای ظهور بیماری در گذشته

کارشناسان APHA، سازمان سلامت دام و گیاه انگلستان، اینگونه هشدار دادند که بایستی به الگوی ظهور آنفلوانزای فوق حاد سویه H5N8 در سال 2014، زمانیکه این بیماری در پرندگان وحشی در ژاپن و کره جنوبی مشاهده گردید و سپس چند ماه بعد در اروپا و آمریکای شمالی دیده شد، دقت و توجه بسیار داشت.

آنها می‌گویند: اگر مهاجرت پرندگان وحشی، مطابق همان الگوی سال 2014 رخ دهد، بایستی انتظار ظهور دامنه وسیع و جدیدی از سویه فوق حاد H5N6 آنفلوانزای پرندگان، در مناطق گسترده مهاجرت پذیر پرندگان وحشی در ژاپن که در تابستان صورت گرفته، به همراه موج عفونت در پرندگان در جمهوری کره، را داشته باشیم.

 

امنیت زیستی، ابزاری ضروری اما ناکافی است

در این آشفتگی تهدیدات موجود و جدید، ضروری است که حفاظت ویژه‌ای برای گله ها مد نظر داشته باشیم. امنیت زیستی در گله بسیار مهم می‌باشد، بطوریکه اگر در مزرعه‌ای به این امر توجه کافی نشود، گله در معرض خطر بزرگی خواهد بود. کمیته بین‌المللی تخم مرغ ( (IEC و متخصصان جهانی آنفلوانزای پرندگان خواستار اجرای پروتکل‌های سخت‌گیرانه در مزارع هستند.

خطرات تهدید کننده سلامت انسانها

کمیسیون مستقل حقوق بشر، اقدامات  لازم، جهت آنفلوانزای پرندگان را تشدید نموده و کانال‌هایی را در سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ویروسH7N9  و ارتباط آن با سلامتی انسان گشوده است. البته اکثر سویه‌های این بیماری فقط باعث ابتلای پرندگان محلی و یا پرورشی خواهد شد، اما سویه ویروسH7N9  انسان را مبتلا نموده است.

با توجه به وجود این خطر و طرح‌های ریشه کنی پیشنهادی دولت‌ها، باز هم احتمال وقوع بدترین سناریو وجود دارد که برای مرغداران کابوس شب است.

منبع: Poultry World

نظر شما
ادامه