کد خبر: ۳۸۹۲۹

 
در زمستان باید توجه ویژه‌ای به سلامت سگ ها و حیوانات خود داشته باشید.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دکتر کرتی دوا»، متخصص دامپزشک و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه Guru Angad Dev هندوستان، می‌گوید: در فصل زمستان حیوان خود را به مدت طولانی در خارج از منزل تنها نگذارید. بهتر است که پیاده روی با سگتان را به ساعات اواخر صبح و یا اوایل بعد از ظهر، زمانیکه درجه هوا کمی گرمتر شده است، موکول نمایید و از پیاده روی در اوایل صبح و اواخر عصر خودداری نمایید.

 

پوشش گرم

برخی از سگها دارای پوشش ضخیمی در بدن خود هستند که آنها را در مقابل سرما حفظ می‌نماید. اما اکثر سگها نیازمند به استفاده از کاور و پوششی گرم برای گرم نگه داشتن بدنشان در زمستان دارند.

 

منابع گرمایشی

وی افزود: محل خوابیدن سگ خود را در نطقه گرمی از منزل قرار دهید و از مکانهای بدون فرش و موکت اجتناب نمایید. معمولا سگها در زمستان، در جستجوی گرمترین نقطه منزل هستند و علاقه به نزدیک شدن به منابع گرمایشی دارند و باید دقت نمود حیوان دچار سوختگی نشود. پس بایستی تمام بخاری‌های قابل حمل و منابع سوخت را دور از دسترس حیوان قرار داد.

 

حفظ کالری بدن

در فصل زمستان انرژی بیشتری برای حفظ دمای بدن حیوانات مورد نیاز است. پس اگر سگ ما زمان طولانی در هوای سرد بیرون پیاده روی می‌کند، نیازمند به مصرف کالری بیشتری می‌باشد. اما درصورتیکه بیشتر اوقات حیوان در منزل سپری می‌شود، دقت کنیم زیاده از حد غذا به او ندهیم تا دچار اضافه وزن نشود.

 

حفظ پنجه‌های حیوان

دکتر دوا گفت: به پنجه‌های حیوان در ماه‌های سرد سال خیلی دقت کنید و مراقب هرگونه زخم، ترک و بریدگی باشید. این نکته پر اهمیت است که پنجه‌ها همیشه خشک و تمیز باشند. استفاده از برخی روغن‌ها، پاها را نرم کرده و از ایجاد ترک‌ خوردگی احتمالی حفظ می‌کند.

 

مصرف کافی آب

توجه به این نکته ضروری است که سگها به همان اندازه که در تابستان تشنه می‌شوند، در زمستان نیز نیازمند مصرف آب هستند، پس هیشه آب کافی و تازه در اختیار حیوان خود قرار دهید.

 

کوتاه کردن موها

در صورتیکه موهای حیوان خود را کوتاه می‌نمایید به سرمای هوا دقت داشته باشید و در صورت نیاز از یک ژاکت و یا کت مخصوص حیوان، جهت گرم نگه داشتن سگتان استفاده نمایید. هرگز در زمستان موهای حیوان را کامل کوتاه نکنید. پس از حمام حیوان را کامل خشک کنید، بویژه قبل از خروج از منزل به این نکته دقت نمایید. در صورتیکه در اثر برف و باران بدنش مرطوب شد سریعا با حوله بدنش را خشک کنید.

 

ترکیبات ضد یخ سمی

در زمستان معمولا در خیابان‌ها و راه‌ها ضد یخ تعویض شده ماشین‌ها موجود است. این ماده برای سگ‌ها به شدت سمی است. این ترکیب دارای طعم شیرینی است و سگ‌ها به سرعت آن را لیس می زنند و یا می‌نوشند. این ترکیب سمی، حتی در مقادیر کم نیز برای سگ‌ها کشنده است. توجه کنید در حین پیاده‌روی، حیوانات را دور از گاراژها و مکان‌هایی که این ترکیبات شیمیایی موجود است، نگه دارید.

 

آرتروز در زمستان

همانند انسانها، سگها نیز در زمستان به ابتلای بیماری حساس‌تر هستند. آب و هوای سرد اغلب آرتروز سگهای مبتلا را وخیم‌تر می‌کند. پس بسیار ضروری است که تمرینات ورزشی حیوانات دچار آرتریت را حفظ نموده و بدن آنها را گرم نگه داشته و در صورت مشاهده علایم بیماری به دامپزشک مراجعه نمایید.

منبع: dailypost

نظر شما
ادامه