کد خبر: ۳۹۳۳۵
 

آزمایشات انجام گرفته در پاییز 2017 بر روی نمونه‌های شیر در اسکاتلند حاکی از آن است که گردش ویروس اشمالنبرگ (schmallenberg) در جنوب آپلند، باعث شده که دامپزشکان به دامپروران هشدار دهند که در فصل زایش سال 2018 امکان دارد با تعداد زیادی از موارد ناقص‌الخلقه زایی در بره‌ها و گوساله‌ها مواجه شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دامپزشکان در پاییز 2017 نشانه‌هایی از ظهور ویروس اشمالنبرگ (SBV) که توسط حشره‌ای به نام "میج" (midge) منتقل می‌شود، را در دو منطقه از اسکاتلند ، شناسایی نمودند. بنابراین این ویروس می‌تواند بره‌ها و گوساله‌ها را در این مناطق، در دوران جنین دچار تغییر شکل نموده و ناقص‌الخلقه زایی ایجاد نماید.

این تحقیقات با همکاری سرویس خدمات دامپزشکی  کالج رورال و بخش سلامت حیوانات اسکاتلند، صورت پذیرفت. در این مطالعه، در فصل پاییز نمونه شیر 50 گله شیری از سراسر اسکاتلند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

شروع بیماری در سال 2011

برای نخستین بار، در سال 2011 این بیماری وارد کشور انگلستان شد. SBV توسط حشره ناقلی به نام «میج» در میان گله منتشر شده و گاوها و گوسفندان را درگیر می‌نماید.

شروع بیماری، همراه با بروز علایم عمومی است. این علایم شامل، کاهش اشتها، افزایش دمای بدن، کاهش تولید شیر و اسهال است. متاسفانه گاهی حتی موارد حاد بیماری نیز قابل تشخیص نمی‌باشد، بویژه اگر گاوها و گوسفندان در فضای باز و چمن، چرا نمایند.

در صورت آلودگی در مراحل اولیه بارداری گاوها و گوسفندان، بیماری به جنین منتقل شده و ایجاد اختلالاتی نظیر دفرمه‌شدن و بدشکلی اسکلت و در نتیجه ناقص‌الخلقه زایی بره‌ها و گوساله‌ها در هنگام تولد خواهد شد.

چنین مواردی نخستین بار در سال 2013 در جنوب اسکاتلند مشاهده گردید، اما پروفایل بیماری در فصول بعد کاهش یافت.

 

ناهنجاری جنینی

در سال 2017، شبکه نظارت دامپزشکی عامل ایجاد این بیماری را در دو منطقه جنوب اسکاتلند و شمال انگلستان شناسایی نمود.

نخستین موارد ابتلا در بره‌ها در اواسط ژانویه 2017 مشاهده شد و آخرین موارد درگیری نیز در اوایل ماه می همان سال تایید گردید. این اطلاعات نشاندهنده این موضوع است که عامل ایجاد عفونت فوق از اواسط سپتامبر تا اواسط دسامبر 2016 در سطح گله منشر شده است.

 

نظارت فعال

«جرج کالدو» مدیر شبکه نظارت دامپزشکی می‌گوید: هر فارم مطابق ویژگی‌های منحصر به فرد خود بایستی اقدامات احتیاطی راجع به کنترل انتشار ویروس و فعالیت حشره میج را جدی گرفته و نظارت فعال داشته باشد.

بنابراین، نتایج حاصل از مطالعه صورت گرفته بر نمونه‌های شیر به عنوان یک راهنما عمل کرده و نشان می‌دهد که در دو منطقه دامفریز و گالووی، انتقال فعال SBV در پاییز 2017 صورت پذیرفته و این امر خبر از آن می‌دهد که دامپزشکان این مناطق بایستی در فصل زایش امسال انتظار تولد بره‌ها و گوساله‌هایی با نقص‌های مادرزادی را داشته باشند.

اگرچه در مناطق دیگر از کشور بویژه شمال منطقه مرکزی بلت خطر ابتلا به بیماری پایین است، اما دامپروران بایستی هوشیار باشند و در رابطه با خطر ابتلای گله خود مرتبا با دامپزشک فارم در ارتباط باشند.

منبع: Vet Times

 
 
نظر شما
ادامه