کد خبر: ۳۹۹۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

به دنبال دریافت گزارشی مبنی بر شکار دو گرگ و تلاش شکارچیان برای دریافت کله گرگی از دامداران، نیروهای محیط زیست گرمه با همراهی مامورین پاسگاه انتظامی عازم روستای مربوطه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرمه در این باره گفت: متخلفین با مشاهده مامورین سوار یک موتورسیکلت شده و اقدام به فرار نمودند.

صفر زاده اظهار داشت: مامورین در جریان تعقیب و گریز طولانی موتورسیکلت متخلفین را متوقف و هر دو نفر را دستگیر نمودند.

در بازرسی از متخلفین سر بریده شده دو گرگ خاکستری، یک بزغاله اهلی که از دامداران بابت کله گرگی دریافت شده بود، دو دوربین شکاری، دو عدد فشنگو یک قمه کشف و ضبط شد.

متخلفین دستگیر شده از شکارچیان سابقه دار می باشند که دارای چندین پرونده تخلف صید و شکار در استان های شمال شرق کشور هستند.

متهمین پس از تشکیل پرونده تخلف جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک گرگ معادل چهل میلیون ریال تعیین شده است. بنابراین متهمین می بایست مبلغ هشتاد میلیون ریال به حساب دولت واریز نمایند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

«کله گرگی» سنت ناپسندی است که در برخی از روستاهای کشور رواج دارد.

در این رسم قدیمی و ناپسند اگر کسی گرگ یا حیوان درنده مشابهی را کشته و کله بریده شده آن را در آبادی بچرخاند از اهالی روستا به ویژه دامداران بابت کشتن این حیوان، پول یا بره گوسفند هدیه می گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
2
4
کاش محیط زیست به دامدارانی که از گله های گرگ خسارت میبینن خسارت پرداخت میکرد تا دامدار مجبور به کشتن گرگ نباشه.
دامدار از دست گرگ به کجا پناه ببره . اگه بکشه باید خسارت بده . اگه نکشه خودش خسارت میبینه....
دکتر حامد سیفی
|
Sweden
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
0
1
در پاسخ به دوست ناشتاس کره زمین و جهان تنها به انسان تعلق ندارد. گرگها در بسیاری از کشورها زیست گاههشان رابه دلیل تصاحب و دخالت انسان از دست داده و در حال انقراض هستند. مشکل عمده دیگر بی برنامگی و سردرگمی مسئولان و متولیان در مورد سگ های آزاد بی سرپرست است که در سالهای احیر بنا به برحی گمانهاو نیز شواهد علمی اختلاط این دو گونه است که یکی از دلایل نزدیکی گرگها به مناطق مسکونی است. به هر جال برابر فانون به آگاهی این دوست عزیز می رساند که گله داران و صدمه دیدگان حیات وحش با پیگیری می توانند خسارت وارده از حیات وحش را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کنند :
«محدوده مسووليت سازمان حفاظت محيط زيست به شرحي است كه در ماده 9 اصلاحي قانون شكار و صيد مصوب 25/9/1375 ذكر شده است، چنانچه دام­هاي دامداران در حدود ماده مرقوم، توسط حيوانات وحشي تلف شده باشند، جبران خسارت به عهده سازمان مذكور است، تعيين مصاديق ماده 9 در هر پرونده با توجه به شرايط موجود به عهده مرجع قضائي است، همچنين در فرض سوال (ورود حيوانات وحشي به مزارع صاحبان اراضي زراعي و محصولات كشاورزي) مطابق حكم مقنن در ماده 9 ياد شده اقدام و جبران خسارات مزبور از محل وجوه حاصل از اجراي قانون شكار و صيد كه برابر ماده 30 اين قانون به حساب خاصي واريز مي‌شود، پرداخت مي‌گردد.

پيش­بيني قانونگذار در ماده 30 قانون اصلاح موادي از قانون شكار و صيد و اصلاحيه بعدي آن مصوب 25/9/1375 مشعر بر تامين خسارت زيان‌ديدگان از وجوه حاصل از اجراي اين قانون مانع ازآن نيست كه هرگاه سازمان محيط زيست مدعي شود كه از اجراي اين قانون هيچ درآمدي حاصل نشده است، نتوان جبران خسارت نمود بلكه با رعايت مقررات قانون نحوه پرداخت محكوم‌به دولت و عدم تامين و توقيف اموال دولتي مصوب 15/8/1365 موظف به جبران جسارت می باشد».
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
0
0
بنظرم دولت بیشتر دنبال حمایت از درنده ها و حیوانات وحشی هست ، نه حمایت از حیوانات اهلی
نظر شما
ادامه