کد خبر: ۴۰۱۲۶
 

شیوع ویروس مرگبار «بیماری جنگل کیاسانور» در جنوب هند، تاکنون ۳۳۲ نفر مبتلا و ۱۹ قربانی داشته است. فشارخون پایین و حالت تهوع از نشانه‌های این بیماری است که از طریق نوعی کنه و حیوانات آلوده منتقل می‌شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرآنلاین، صدها نفر در هند به ویروس مرگبار «بیماری جنگل کیاسانور » (Kyasanur Forest disease) مبتلا شده‌اند. موج جدید این بیماری تاکنون بیش از ۳۳۲ نفر را در هند مبتلا کرده و ۱۹ نفر در منطقه «سیندودورگ » (Sindhudurg) جان خود را از دست داده‌اند.

این آمار بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مختلف در این منطقه به دست آمده و مربوط به ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۴) تا ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) می‌شوند. بااین‌حال، مقامات هندی هنوز اطلاعات مربوط به ماه ژانویه ۲۰۱۸ (دی ۱۳۹۶) را منتشر نکرده‌اند.

بر اساس اطلاعات «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها» واقع در ایالات‌متحده، این ویروس از طریق نوعی کنه یا تماس با حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

 علائم بیماری

دوره نهفتگی این بیماری بین ۳ تا ۸ روز طول می‌کشد و پس‌ازآن، علائم بیماری ناگهان بروز می‌کنند. این علائم شامل لرز، تب و سردرد هستند. همچنین تهوع، استفراغ، خونریزی و دردهای عضلانی شدید هم ممکن است ۳ روز پس از بروز علائم اولیه، آغاز شوند.

برخی از بیماران هم ممکن است با علائمی مانند فشارخون پایین (به طرز غیرعادی) و همچنین کاهش تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها روبه‌رو شوند.

به گفته  CDC ، بعضی از بیماران پس از یک یا دو هفته از این عفونت ویروس بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اما در ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران، موج دوم علائم ممکن است آغاز شوند.

این علائم ثانویه شامل تب، سردرد، رعشه، اختلال دید و مشکلات روانی هستند. درنهایت هم کمتر از پنج درصد از بیماران، جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

 پیشگیری از ابتلا به بیماری

به گزارش  CDC ، افرادی مانند شکارچیان، چوپانان، جنگلبانان و کشاورزان که به دلایل شغلی یا سرگرمی در محیط‌های باز ایالت کارناتاکا حضور پیدا می‌کنند، بیشتر در معرض کنه‌های آلوده و ابتلا به بیماری خواهند بود.

همین‌طور، فصل‌ها دراین‌بین اهمیت زیادی دارند، زیرا موارد ابتلا به این بیماری طی فصل خشک یعنی از نوامبر تا ژوئن (آذر تا خرداد) شاهد افزایش چشمگیری است.

تشخیص زودهنگام و درمان‌های حمایتی اهمیت بسیار زیادی در بهبودی بیمار دارند. این امر از آن جهت اهمیت دارد که هنوز درمانی قطعی برای این بیماری خطرناک پیدا نشده است.

به گردشگران توصیه‌شده تا از مواد ضدحشره و همین‌طور لباس‌های محافظ و مناسب در مناطقی که کنه‌ها حضور دارند، استفاده کنند .

آیا ایران در معرض خطر قرار دارد؟

بیماری جنگل کیاسانور فعلا به جنوب آسیا محدود باقی مانده است، زیرا فقط نوعی کنه جنگلی با نام علمی  Haemaphysalis spinigera آن را منتقل می‌کند. این کنه تاکنون فقط در هند، سریلانکا و ویتنام دیده شده است.

 

منبع: اکسپرس؛

ترجمه: سید معین عمرانی
 
نظر شما
ادامه