کد خبر: ۴۰۵۷۸



مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در جلسه هم‌اندیشی و نشست توجیهی نیروهای بسیج سازندگی با موضوع همکاری در روش‌های اجرایی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان گفت: نیروهای بسیج سازندگی، بازوان و نیروی کمکی دامپزشکی در بحران‌ها هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر احمدی شریعتی» در این نشست گفت: در نیمه دوم سال معمولا با بحران‌هایی در حوزه دام و طیور برخورد می‌کنیم اما این سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، به دلیل احتمال اشتراک با انسان از حساسیت زیادی برخوردار است.

شریعتی افزود: سویه اخیری که در بوجاق گیلان مشاهده شد نگرانی بهداشت و درمان و دامپزشکی را افزایش داد و بایستی عنوان کنیم آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نگرانی یک استان یا فقط کشور ما نیست بلکه مسئله‌ای جهانی است.

وی افزود:در حال حاضر، 17 استان درگیر این بیماری هستند که تا به حال 25 میلیون قطعه معدوم شده است و این یعنی حدود 30 درصد از مرغ تخم گذار کشور از بین رفته است.

وی اظهار داشت: آمار بالای مرغ‌های معدومی، فقط مرغداران را دچار مشکل نکرده است، این موضوعی ملی است که پیامدهایی چون بیکاری، افزایش قیمت تخم مرغ، قطع صادرات و.. را به دنبال دارد.

دکتر شریعتی اضافه کرد: دامپزشکی استان در جهت پیشگیری و جلوگیری از ورود این بیماری به داخل استان بیش از 30 هزار نمونه آزمایش انجام داده است و جلسات مشترکی را با استان‌های خراسان شمالی و جنوبی برگزار کرده ایم تا دامنه فعالیت‌ها و نظارت‌های قرنطینه را افزایش دهیم.

وی گفت: ما به استان‌های تهران، گیلان و البرز که درگیر این بیماری هستند تخم‌مرغ صادر می کنیم که اگر ما هم درگیر این بیماری شویم تبعات خیلی سنگینی برای اقتصاد کشور در پی دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان، ضمن ابراز نگرانی دامپزشکی در حوزه سلامت مردم و نگرانی در حوزه صنعت، تولید و اشتغال، گفت: یکی از برنامه‌هایی که برای پیشگیری از ورود آنفلوآنزا در حال انجام است استفاده از نیروهای بسیج سازندگی در کنار دامپزشکی است، بسیج با نیروهای پرتوان خود همیشه در تمام حوزه‌های عملیاتی کشور اعم از جنگ، بلایای طبیعی، بیماری‌ها و سازندگی همواره، یاری‌رسان مردم و نظام بوده است.

دکتر احمد شریعتی خاطرنشان کرد: هدف از این نشست، تشکیل گروه‌های واکنش سریع در استان با حضور نیروهای بسیج سازندگی است تا در موقع بروز احتمالی کانون بیماری، از گسترش آن جلوگیری به عمل آید چراکه مبارزه و پیشگیری از بیماری، با هم‌افزایی دستگاه‌ها و نیروهای مرتبط قابل انجام است.

شریعتی در قسمت دیگری از سخنان خود اعلام داشت: کشتارهای غیر مجاز به ویژه در روستاها، یکی از محورهای اصلی در گسترش بیماری‌ها است که بسیج می‌تواند با حضور خود در بین مردم در روستاها و اماکن پر خطر، همگام با همکاران ما از شیوع این بیماری در استان جلوگیری به عمل آورد و در این زمینه، ائمه جماعات مساجد در روستاها نیز می‌توانند موارد را متذکر شوند.

دکتر شریعتی در انتها خاطر نشان کرد: اشتغال در حوزه دام و طیور بعد از نفت بسیار با اهمیت است و سرمایه موجود در بخش دام و طیور کشور، دومین سرمایه ملی است.

وی گفت: استان خراسان رضوی سالانه 100 میلیون قطعه مرغ گوشتی و 10 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار تولید داشته و در حال حاضر نیز بیش از 7 میلیون راس گوسفند و بز و 500 هزار راس گاو و گوساله سرمایه دامی استان را شکل می‌دهد.

یادآور می شود: این نشست با حضور اعضای ستاد استانی پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد استان خراسان رضوی، فرماندهی بسیج سازندگی سپاه امام رضا علیه السلام و بیش از 100 نفر از نیروهای بسیج سازندگی در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.













نظر شما
ادامه