کد خبر: ۴۱۲۳۰
 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به گیلان ضمن بازدید از چند مرکز عرضه فراورده های خام دامی و رستوران در شهر رشت، عملکرد اکیپ های دامپزشکی در اجرای طرح ویژه نوروزی را مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گیلان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» ضمن گفتگوی صمیمی با خریداران نظر آنها را در رابطه با عملکرد این واحدها درخصوص عرضه بهداشتی محصولات جویا شد.

وی در این بازدید از عملکرد دامپزشکی استان در مقابله و مهار آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه بوجاق قدردانی کرد و افزود: این مهم با همکاری نهادها و دستگاههای ذیربط امکان پذیر شد، به طوري كه سال گذشته این بیماری خسارات زیادی توسط تحت تیپ H5N8 به صنعت طیور کشور وارد کرد و در سال گذشته بیش از 35 میلیون قطعه طیور را به کام مرگ برد و البته طی روزهای گذشته گزارش جدیدی از بیماری نداشتیم. تعداد 618 کانون در 22 استان در سال گذشته داشتیم.

وی یادآور شد: این بیماری تحت کنترل دستگاههای متولی خصوصاً دامپزشکی است و امسال هم با همراهی تولید کنندگان و همه دستگاههای عضو ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و رسانه ها امیدواریم شاهد این باشیم که رخدادی در کشور نداشته باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در یک جمله ساده رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و قرنطینه دامپزشکی الزامی است و رعایت این موارد قطع به یقین توسط تمام اجزاء تشکیل دهنده صنعت بزرگ طیور باعث می شود نگران بروز بیماری به شکل اپیدمی نباشیم.

رفیعی پور مهمترین موضوع را چنین عنوان کرد: همه ساله طرح تشدید نظارت بهداشتی، بصورت هماهنگ در کشور اعمال می شود و در کشور بیش از 2 میلیون بازدید و بازرسی از مراکز عرضه فراورده های خام دامی شامل شیر، گوشت قرمز و مرغ، تخم مرغ، ماهی و عسل انجام شده است و طی این مدت بیش از یک میلیون کیلو گرم فراوده غیر قابل مصرف جمع آوری و معدوم شده است؛ در گیلان هم حدود 5 تن مواد فاسد و غیر قابل مصرف انسانی از چرخه مصرف حذف شده است.

وی تصریح کرد: این فعالیت ها نشان دهنده این است که دامپزشکی در تمام 365 روز سال با تلاش شبانه روزی و در ایام خاص با نظارت بر فراورده های خام دامی، سعی در کنترل مطلوب بیماری های مشترک انسانی دارد.

 
 
نظر شما
ادامه