کد خبر: ۴۲۱۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: جمعیت دام سبک آلوده مهمترین عامل انتقال بیماری تب مالت به انسان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حسن قاسمی فرد» افزود: در حال حاضر تست‌های سرمی انجام شده، بیشتر برای شناسایی دام‌های سنگین که در مراکز صنعتی پرورش می‌یابند، انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت که از دام سبک به انسان منتقل می‌شود در مقایسه با تب مالتی که از جمعیت دام سگنن به انسان منتقل خواهد شد از شدت زیادتری برخوردار است.

قاسمی فرد در پاسخ به این سوال از آنجاییکه این بیماری بیشتر از دام سبک به انسان می‌شود تا دام سنگین، چرا رویه تغییر پیدا نمی‌کند و تست و خون گیری بیشتر در دام سبک انجام نمی‌شود تا دام سنگین؟ اظهار کرد: واکسیناسیون فراگیری که علبه بیماری تب مالت در جمعیت دام سبک انجام می‌شود در روش‌های آزمایشگاهی تشخیص این بیماری تداخل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تست و کشتار به منظور تشخیص بیماری تب مالت در جمعیت دام سبک و به صورت موردی در مکان‌هایی انجام می شود که دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند و در بقیه جمعیت دامی سبک واکسیناسیون فراگیر انجام می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: از سال گذشته طرحی انجام شده که بر اساس آن تمامی دام‌های سنگین ماده و ۱۰ درصد دام‌های نر که به کشتارگاه برای کشتار منتقل می‌شوند برای تشخیص این بیماری مورد خون‌گیری انجام شد که در فاز اول اجرای این طرح ۱۴۹ راس خون گیری شدند که ۱۱ یک مورد مثبت بود.

به گفته وی این طرح برای دام‌های سبک ماده بالاتر از دو سال نیز اجرایی شد که از ۶۴ راس خون گیری شد و دو راس دام سبک بیمار بودند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: اجرای این طرح طی چند فاز دیگر در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن طی سال گذشته به صورت پایلوت دو هزار و ۳۹۵ راس دام سنگین روستایی در شهرستان فاروج خون گیری شدند که از این تعداد ۱۱ مورد مثبت بودند.


 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
سلام
لطفا توضیح بفرمایید که تکلیف 11 موردی که مثبت شدند چه شد.آیا قبل ازکشتار این 11 مورد که مثبت بودند مشخص گردید؟
قاسمی فرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
سلام باتشکر از توجه شما به خبر ارسالی لازم به ذکر است مثبت گاوی یک مورد بوده که خبرنگار ایسنا به اشتباه 11 مورد درج نموده بود و اکنون این اشتباه در سایت ایسنا استان خراسان شمالی اصلاح شده است.
نظر شما
ادامه