حکیم مهر - در حالی که سازمان دامپزشکی کشور از انتشار بخشنامه مهم معاون اول رئیس جمهور در توقف اعزام ناظرین بهداشتی دولتی خودداری نموده و ظاهراً کوهنوری اعضای سازمان و مسابقات فوتبال و تنیس روی میز برای آن سازمان از اینگونه مباحث مهمتر است و ترجیح مسئولین سازمان دامپزشکی این است که به این دست مطالب در سایت رسمی این سازمان نپردازند ، وبلاگ ناظرین بهداشتی ایرانی مستقر در برزیل بیانیه دکتر جعفر عطارباشی سرپرست ناظرین دولتی (دامپزشکی) ایران را هنگام خداحافظی با برزیل و اتمام مأموریت به شرح ذیل منتشر کرد :
نفر چهارم از چپ : دکتر جعفر عطارباشی
بسمه تعالی
کسی که صبحگاهان برخیزد درحالیکه به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد ، مسلمان نیست!
به مصداق رجوع به حدیث شریف فوق از کلام گهربار پیامبر اعظم (ص) ، اینجانب به عنوان سرپرست ناظرین بهداشتی برزیل بهمراه سایر همکاران صدیق و سختکوش دامپزشکی مدت قریب به 6 ماه است که تصدی این مسئولیت خطیر را بعهده دارم ، از نزدیک شاهد مصادیق متعددی از تخلفات بهداشتی محرز در کشتارگاههای برزیل طرفهای قرارداد شرکتهای واردکننده ایرانی بودهام که با مقاومت متعهدانه مفتون اقتدار و شرافتمندانه مبتنی بر وجدان کاری همکاران صدیق خود بعنوان ناظرین بهداشتی نقشهها و اهداف سوء ایشان خنثی و نقش برآب گردیده است. نهایتاً ماحصل این زحمات و تلاشهای بی ادعا و مشحون ایثار و درایت در مدیریت امور، تهیه و تولید و تأمین گوشت قرمز و مرغ سالم و بهداشتی منطبق با اصول استانداردهای غذایی بینالمللی بعنوان اصلیترین مواد اولیه غذایی و پروتئینی شاخص و به تعبیری لقمهای حلال و سالم و بهداشتی سفرههای معنوی و با برکت و مملو عزت مردم شریفمان بوده که خدای را بر این توفیق شاکریم و ساجد و زهی عز و شرف بر این حضور مخلصانه یاران در وادی خدمترسانی در سنگر نخست حراست از ساحت سلامت عزیزترین مردمانی که از جان و مال خویش در حفظ گنجینه عظیم نظام و انقلاب و ناموس وطنی خویش در هیچ مقطعی فرونگذاشتند که همین توان و مجال خدمت، موهبتی است الهی و پاک که به جان بر آن فخر فروشم.
به حتم واقفید، اخیراً نغمههایی ناخوشایند و غیرکارشناسی از سر تعجیل در فهم آتیه امر و از سوی عدهای افراد ظاهربین مطرح میشود و جای گله اینکه روند تصمیمگیری برخی مسئولین بالواقع دلسوز و دردآشنای نظام مقدس ایران اسلامی نیز تحتالشعاع آن قرار گرفته و بر این کلام خام رأی تأیید میزنند.
مخلص موضوع، تغییر رویه نظارت بهداشتی بر واردات گوشت و متوقف نمودن اعزام ناظرین بهداشتی بخش دولتی (با ادای احترام کامل به جایگاه رفیع و خاصه همکاران و تلاشگران محترم بخش خصوصی و ارج نهادن به ماهیت حرفهای این بزرگواران) میباشد که در این میان برخی با تعبیر ناصحیح و غیرحرفهای از ساختار کلی مبحث اصل 44 قانون اساسی به این مقوله حاکمیتی که منحصراً متولی آن در شاکله و نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سازمان دامپزشکی میباشد برحصول این مقوله به عمد در راستای دستیازی به برخی منافع نامتعارف دامن زده میزنند.
به شرط وظیفه بنده به چند نمونه از مصادیق تخلفات فعلی و روزمره که علیرغم حضور ناظرین بهداشتی ایران صورت گرفته و با برخورد قاطعانه همکاران ما ختم به اصلاح رویه غلط میگردد میپردازم و صد البته رجاء واثق دارید در صورت عدم حضور ناظر بهداشتی در فرآیند تولید، این قصور در عمل و انجام دقیق وظیفه ذاتی تشدید گردیده و صورت عادی و در عین حال فرجام نامطلوب به خود میگیرد، حال با این تفاسیر، تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل.
1 - در کشتارگاهها علیالقاعده و طبق ضوابط صرفاً فقط گوساله نر جوان حداکثر با سن 36 ماهه باید برای ایران کشتار شود. حال آنکه به دفعات گاوهای با سن بیش از سن مجاز و حتی گاو ماده بصورت زیرکانه و از روی نیت سوء وارد چرخه کشتار میکنند که این عمل مغایر با قراردادهای مصوب فیمابین بوده و با هوشیاری ناظرین بهداشتی به دفعات کشف و حذف گردیده است. (گاو ماده و گاو با سن زیاد از کیفیت گوشت پایینتری برخوردار است)
2 - کشتار دام واکسینه شده پس از گذشت یکماه از تاریخ واکسیناسیون مجاز است (بعلت اثرات و فعل و انفعالات متعاقب واکسیناسیون در داخل بافتهای بدن) و این در حالیست که بدفعات شاهد عرضه و کشتار دام با شرایط واکسیناسیون در 3 تا 4 روز قبل از کشتار بودهایم و قصد عرضه برای ایران داشتهاند که چشمان بیدار و هوشیار ناظرین بهداشتی مانع از اهداف آنها گردیده است.
3 - در موارد متعددی گوشتهای تولیدی فاقد شرایط برودتی و کیفیتی بوده (بدلیل نقایص سردخانه نگهداری) که با بازرسیهای مستدام ناظرین بهداشتی گوشتهای مزبور از چرخه ارسال به ایران خارج گردیده است.
4 - در مواردی شاهد دیفراست (خارج شدن گوشت از حالت انجماد که در واقع از کیفیت گوشت کاسته شده و زمینه بروز فساد و آلودگی ثانویه فراهم میشود) بودهایم که قصد انجماد مجدد و عرضه برای ایران داشتهاند و حتی این کار را در روزهای تعطیل و در غیاب ناظرین بهداشتی انجام میدادند که با هوشیاری ناظر بهداشتی موارد شناسایی و حذف گردیده است.
البته شاید فرصت و مجال بازگویی تمامی موارد در این زمان کوتاه نباشد ولی لازمست بر طریق اصول و تکریم دانش و تجربه، تصمیمگیرندگان شتابزده عمل نکنند بلکه با بهرهمندی از تجربیات و تشریک مساعی اساتید و افراد با تجربه و صاحبنظر در این زمینه به یک تصمیم منتج به نتیجه مطلوب تحصیل نمایند و حداقل یک بازدید میدانی از این فرآیند داشته باشند سپس جمعبندی و نتیجهگیری و اتخاذ تصمیم نمایند.
در مجموع با توجه به اینکه بخش کنترل کیفیت و سیف (دامپزشکی برزیل) نگاهی انتفاعی و در جهت نیل به صادرات حداکثری در جهت منافع ملی کشور متبوع و تثبیت خود در مسابقه رقابت اقتصادی صادرات تلاش میکنند تبعاً محصولات فاقد شرایط بهداشتی را حاضر نیستند حذف کنند بلکه به هر شکل ممکن با بزک کردن آن محصول ، سعی بر عرضه در مسیر صادرات دارند. لذا تجربه چندین ساله ما را بر این باور داشته که این رویه اصلاً و به هیچوجه قابل اعتماد نیست.
حذف ناظرین بهداشتی در کشتارگاهها لطمه شدیدی به بهداشت و سلامت جامعه وارد میکند چون احتمال وارد نمودن گوشت آلوده را چند برابر میکند و گوشت فاقد شرایط بهداشتی خود میتواند منشاء و موجب سلب سلامتی و خدای ناکرده ببار آوردن هزینههای سنگین دارو و درمان و بیمارستانی گردیده ، نهایتاً به خطر افتادن سلامت جامعه و سرانجام به امنیت ملی کشور عزیزمان آسیب وارد میسازد.
لازم به ذکر است کسانیکه این طرح را مطرح نمودهاند ایران را مشابه کشورهای اروپایی در نظر گرفتهاند. حال آنکه عمدتاً شرایط کشور ما با اروپا بسیار متفاوت است و اصلاً شرایط اروپایی در این مقوله و در وضعیت فعلی قابل پیادهسازی نیست.
در شرایط کشور ما کنترل نظارت بهداشتی از حلقه اول زنجیره تولید تا حلقه آخر باید مداوم و مستمر باشد تا اطمینان از سلامت فرآورده با حضور این فیلترهای مطمئن و کارکشته محقق گردد. در غیراینصورت اطمینانی به سلامت فرآورده نخواهد بود.
از طرفی سایر کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان که ناظر ندارند به ناظرین ایران اعتماد و اکتفا مینمایند و عمدتاً با کشتارگاههایی که برای ایران تولید دارند همزمان قرارداد منعقد مینمایند!
به هر حال نکاتی که عرض شد از سوی یک عضو ناچیز دامپزشکی با تجربه حداقل 15 سال فقط در زمینه گوشت و بستهبندی و امور کشتارگاهها و نظارت بر بهداشت عمومی و تدریس مباحث مذکور و مرتبط با فرآوردههای خام دامی در دانشگاههای دولتی و غیردولتی بوده و این موضوع جدید را زنگ خطر و هشدار و تهدید علیه بهداشت عمومی و امنیت ملی میدانم.
دکتر جعفر عطارباشی
25 آبان 1389
گفتنی است دکتر عطارباشی مسئولیت خود را اخیراً به دکتر آذرنوش واگذار نموده است.
من نامه نشات گرفته از ............ آقای دکتر عطار باشی را خواندم و بسیار متاثر شدم ابتدا از بعد حقوقی به اصل موضوع می پردازم و سپس از بعد فنی :
آقای دکتر عطار باشی اتهامی سنگین را بر قوه مجریه وارد کرده است ، آقای دکتر باید بدانند که که بعنوان کارشناس مسئول دامپزشکی استان خراسان رضوی در مقامی نیستند که بی پروا چنین مطالبی را بیان کنند آنهم بصورت کتبی و در اینترنت ، شما باید بدانید که کار دولت بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از مجربترین کارشناسان بین المللی انجام گرفته است کار آقای دکتر عطار باشی عین توهین مشددبه رییس جمهور است توهین مشدّد یعنی اینکه در پارهای اوقات جرم توهین به اعتبار شخصیت و مقام و منصب طرف توهین و یا وسیلۀ ارتکاب آن با عکس العمل شدید قانونگذار مواجه میشود. عمدهترین توهینهای مشدد در حال حاضر عبارتند از:
1- توهین به رئیس جمهور و سایر مقامات مملکتی و رسمی و نمایندگان سیاسی شورهای خارجی.
2- توهین از طریق مطبوعات.
شرایط اختصاصی توهین به رئیس جمهور و سایر مقامات کشوری:
الف- انجام عمل مادی وهنآور؛ اعم از کتبی و شفاهی
ب- طرف توهین باید صاحب سمت یا مقام مملکتی، رسمی و دولتی باشد؛
ج- توهین باید در حال انجام وظیفه یا به سبب آن باشد.
لذا آقای دکتر عطار باشی بایستی توانایی پاسخگوی مطالب خود که عین توهین مشدد می باشد را داشته باشد
و اما از حیث فنی آقای دکتر عطار باشی واقعا به شرح وظایف خود اعتقاد دارید؟ ، اولا انتخاب شما ............................... شما ............... بوده است ، آیا صلاحیت تایید کشتار گاه را شما مشخص می کنید؟ شما باید بدانید که کشتارگاه بر اساس اصولی تایید و مجاز به تولید گوشت قرمز می شوند که شما به هیچ وجه با آن اشنا نیستید ، اگر بودید شرح وظیفه ای بنام بررسی صلاحیت کشتارگاه را نمی آوردید ، شما مگر مسئول تنظیم بازار این مملکت هستید که برای خودتان و دیگران در این زمینه تعیین تکلیف می کنید ، نظارت بهداشتی که بر اساس حضور جنابعالی نبایستی صورت پذیرد اصولا شما سه محور check، checker و check of checker را در دامپزشکی نمی دانید بخاطر همین ......... ............ و نامطمئن ترین روشها که همانا باعث ....... نیروهای سازمان می شود نیز بوجود آمده است ، آیا با روش اروپایی ها آشنا هستید؟ آیا با روش استرالیایی ها آشنا هستید؟ آیا بروش کدکس الیمانتاریوس آشنا هستید آیا با پرونده هایی که قبلا برای ........................... به وجود آمده آشنا هستید ؟ آیا اگر شما آنجا نبودید و براساس پروتکلهای بازرسی بین المللی کار انجام می شد اینهمه لطمات بر این مملکت وارد می شد ، شما بدلیل عدم شناختان از بازرسی های بین المللی مطالب را بیان نموده اید که خود را ......... و بایستی پاسخگوی مطالب خود باشید، من مطئن هستم که حرفهای شما نشات گرفته از ضعف شناخت شما به سیستم حاکم بر بازرسی های بین المللی می باشد و اگر با اصولی همانند VOI و OIC و IR آشنا بودید حداقل به هیات دولت توهین نمی کردید ، من اگر بجای ........... باشم بی درنگ و بدون هیچ چون و چرایی بخاطر توهین نیرویش به هیات دولت استعفا میدادم