کد خبر: ۴۷۵۷

حکیم مهر - در حالیکه به تازگی دکتر ناصر کرمی سردبیر خبرگزاری محیط زیست در یادداشت خود به دامپزشکان توهین نموده و آنان را دکترهای فکل قشنگ خطاب کرده بود ، کامبیر بهرام سلطانی کارشناس محیط زیست نسبت به این یادداشت واکنش نشان داد.

البته وی نیز به اشتباه دامپزشکی و پزشکی حیات وحش را جدا از یکدیگر دانسته و تصور نموده که پزشکی حیات وحش شاخه‎ای جدا از دامپزشکی است در حالیکه تخصص پزشکی حیات وحش در امتداد دامپزشکی و یکی از تخصص‎های مهم این رشته محسوب می‎شود.

متن یادداشت کامبیز بهرام سلطانی بدین شرح است :

کامبیز بهرام سلطانی

جناب دکتر کرمی نقد شما نسبت به دامپزشکان،دور از انصاف و منطق علمی است.

آنچه هنوز در ایران مشخص نشده است و شما نیز دچار همین اشتباه فاحش شده اید، عبارت است از اینکه پزشکی حیات وحش، دانشی متفاوت از دامپزشکی است. نکته قابل توجه نیز همین جاست که ما در ایران حتی یک نفر پزشک حیات وحش نداریم .

پزشکی حیات وحش رشته ای کاملا" تخصصی است و حتا متخصص سوسمارها وارد زمینه کاری متخصصین مارها نمی شوند. در این بین حتی نمی توان از متخصص گربه سانان صحبت کرد، چه در اینجا نیز هر گونه ای متخصص خاص خود را دارد .

یک دامپزشک ممکن است مانند یک پزشک عمومی ، تشخیصی کلی بدهد، ولی نمی تواند کار پزشک متخصص را انجام دهد.

در ایران همان گونه که در مدیریت حیات وحش از کارشناسان جنگل، مرتع، آبخیزداری، جغرافیا و شیمی استفاده می شود، در سایر موارد نیز به همین ترتیب عمل می شود.

بارها گفته و نوشته شده است، در این سرزمین رشته محیط زیست به رسمیت شناخته نمی شود.

در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که زیر مجموعه های آن به رسمیت شناخته شوند.

به همین سبب انتقاد شما نسبت به دامپزشکان فاقد منطق علمی بوده و ظاهرا" تعامل زیاد با کارشناسان برجسته محیط زیست در ایران، شمارا نیز به مسیری سوق داده است که خود تمایلی برای ورود به آن نداشته اید.

من نه دامپزشک هستم و نه دامپزشک زاده، ولی حداقل تفاوت میان دامپزشکی و پزشکی حیات وحش را می دانم .

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه