کد خبر: ۴۹۶۳۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: اقدامات دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های دامی آغاز شد و واکسیناسیون دام ها ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر زینب محمدخانی» بیان کرد: با توجه به اینکه پس از وقوع سیل احتمال شیوع بیماری‌هایی زیادی مانند لمپی اسکین، مشمشه، هاری، شاربن وجود دارد با وجود تمهیدات لازم استان درگیر بیماری شد.

وی با بیان اینکه پوشش دهی واکسیناسیون قوی در استان انجام شد، اظهار داشت: به‌محض اینکه به مناطق دسترسی پیدا کردیم نیروها را برای واکسیناسیون اعزام می کنیم.

وی بیان کرد: باید سطح آگاهی مردم و دامپروران افزایش یابد تا شیوع بیماری‌ها و سایر مشکلات مربوطه نیز کاهش یابد.

وی با تأکید بر اینکه آرامش فکری جامعه را نباید از بین ببریم، افزود: تاکنون تمام بیماری‌های دامی در حد توان کنترل‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان به اولین گزارش بیماری هاری که در شهرستان دورود صورت گرفته اشاره کرد و گفت: بلافاصله تیم‌های دامپزشکی به محل اعزام ‌شده و طی نمونه‌برداری‌ها و ارسال آن به آزمایشگاه تهران متوجه شدیم که نوع بیماری مثبت است.

محمدخانی با اشاره به اینکه سریعاً موضوع بیماری را به فرمانداری، محیط‌زیست و دستگاه‌های مربوطه گزارش کردیم، عنوان کرد: اقدامات دامپزشکی برای موضوع جلوگیری از شیوع بیماری آغاز شد و سگ‌های بخش توت در منطقه گورکش شهرستان دورود را واکسیناسیون کردیم.

وی ادامه داد: شعاع کانون بیماری منطقه را نیز واکسیناسیون کردیم و علاوه بر آن ضدعفونی و سم‌پاشی نیز انجام دادیم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در گزارش‌هایی دیگر در یکی از مناطق ۵ رأس گاو به همراه چند سگ تلف‌شده بودند.

محمدخانی همچنین اظهار داشت: واکسیناسیون حیوانات وحشی که دسترسی به آن‌ها وجود ندارد از طریق سازمان محیط‌زیست به‌صورت خوراکی انجام می‌شود اما گویا این نوع خوراکی‌ها در کشور وجود ندارند.

وی با بیان اینکه فعلاً بیماری هاری را مهار کرده‌ایم، اظهار داشت: یکی دیگر از بیماری‌ها لمپی اسکین است که درگیر آن هستیم که شیوع پیداکرده است اما دامپزشکی هر آنچه واکسیناسیون نیاز بوده انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان بیان داشت: به‌محض اینکه یک دام آلوده می‌شود و به دلیل اینکه شیوه دام‌پروری در لرستان سنتی است احتمال شیوع بیماری بیشتر می‌شود.

محمدخانی گفت: بیماری لمپی اسکین هم تقریباً در کنترل است و طرح واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

وی همچنین اضافه کرد: بیماری مشمشه در خرم‌آباد سبب تلف شدن ۳ رأس اسب شده بود که تست آن‌ها مثبت بود و دفن بهداشتی آن‌ها انجام شد.

محمدخانی افزود: مردم نسبت به گوشت‌های قصابی‌ها که ممهور به مهر و برچسب دامپزشکی هستند، نگرانی نداشته باشند چراکه این گوشت‌ها توسط دامپزشکی موردبررسی کامل بهداشتی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تاکید کرد: که مردم گوشت را از قصابی‌ها خریداری کنند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
دغدغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
4
سلام خدمت مدیر کل محترم دامپزشکی استان چند نکته در خصوص خدمات شما در کنترل بیماریهای پس از سیل نکته اول در کدام مرجع علمی ارتباط بین هاری و مشمشه با سیل مشخص و اثبات شده که شما به این راحتی به عنوان بیماری پس از سیل از آن یاد می کنید .نکته دوم سم پاشی در مناطقی که هاری شیوع پیدا کرده است چه اثری در کنترل هاری دارد. نکته سوم در بهمن و اسفند که همه جای کشور مشغول واکسیناسیون لمپی اسکین بودن شما کجا بودید که الان کل استان درگیر لمپی شده است لطف بفرمائید نسبت به احضار نظر کارشناسان خبره در مجموعه استان ...... گوش بدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
2
اینکه گفته شود واکسیناسیون هاری در سگهای روستا انجام گرفته متعاقب بیماری،ایا واکسیناسیون هاری قبل بروز بیماری جهت پیشگیری در سگهای منطقه انجام شده و اخرین سابقه واکسیناسیون چه تاریخی میباشد؟نقش سم پاشی در کنترل بیماری هاری نیز چه میباشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
3
بیماری هاری نه airborn است و نه از طریق تماس مستقیم انتقال پیدا میکند و در واقع یک بیماری مسری نیست که با ضد عفونی کنترل بشه فقط دام تلف شده بنحو مقتضی باید دفن بهداشتی بشه و در عمق مناسب بدور از دسترس گوشتخواران. ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
خانم دکتر عزیز لطفا روی صحبت هاتون بررسی علمی داشته باشید.وقت بیشتری برای مشاوره با کارشناسان خبره بزارید ...................
نظر شما
ادامه