کد خبر: ۵۰۶۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: این اداره کل با کمبود اعتبار برای تامین سم مواجه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» تاکید کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو، سم پاشی دام است.

وی افزود: در حال حاضر سم توسط این اداره کل به صورت هدفمند در میان دامدارها توزیع می‌شود.

رمضانی راه های جلوگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یا CCHF را تشریح کرد و توضیح داد: تشدید فعالیت کنه های ناقل این بیماری در فصل گرماست و  این بیماری مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان، در دام ها مرگ و میر و حتی علائم چندان مهمی ندارد، اما انتقال ویروس به افرادی که با دام یا فرآورده های دامی سر و کار دارند، چنان چه در مراحل اولیه به درستی تشخیص و درمان نشود، می تواند به مرگ مبتلایان منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس CCHF از طریق کنه های خاصی به دام ها منتقل می شود و در خون آن ها زیست می کند، بنابراین جداکردن کنه از روی بدن دام یا دستکاری و له کردن آن ها، هم چنین کشتار غیرمجاز و تماس با خون و ترشحات دام های مبتلا و گوشت و فرآورده های آن می تواند ویروس عامل بیماری را به انسان منتقل کند.

این مقام مسئول ادامه داد: سمپاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام ها با سموم توصیه شده، استفاده از دستکش و وسایل حفاظت فردی در تماس با دام ها و فرآورده های آن، استفاده شهروندان از گوشت و فرآورده های خام دامی که در کشتارگاه و با نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی استحصال شده و دارای مهر و برچسب دامپزشکی است، از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری زئونوز خطرناک است.

رمضانی اضافه کرد: به عموم مردم توصیه اکید می شود از ذبح دام در معابر و منازل، خودداری و دام های قربانی خود را نیز برای ذبح بهداشتی و شرعی به کشتارگاه ها منتقل کنند ولی با این حال، درصورت استفاده از گوشت حیوانی که خارج از کشتارگاه ذبح شده است، برای تضمین کیفیت و برطرف شدن مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت، بایستی آن را حداقل 24 ساعت در دمای دو تا چهاردرجه سانتیگراد (یخچال) نگهداری و سپس مصرف یا منجمد کرد و از مصرف گوشت و آلایش خوراکی بلافاصله پس از ذبح دام، خودداری شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
2
دکتر جان با مردم صادقانه مشکلات را در میان بگذارید مردم و خیرین حتما کمک میکنند لطف کنید یک شماره حساب جهت جمع آوری کمکهای نقدی مردمی اعلام کنید.
در ضمن اگر کسی خواست سم بخره و بده شما سم پاشی کنید با کجا باید تماس بگیره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
1
0
این وضعیت اسف بار سازمان سلامت محور دامپزشکی ور وزارت جهادکشاورزی است که حتی پول خریدن سم ضد کنه را تدارد!
کجا هستند آن حقوق بگیران و ذی نفعان رانت خوار مدعی سرسخت حفظ سرمایه دامی در وزارت عملا ضد تولید و بیگانه با بهداشت و سلامت یعنی وزارت جهادکشاورزی؟؟!
نظر شما
ادامه