کد خبر: ۵۰۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: شیوع بیماری‌های راهبردی مانند بیماری‌های دامی و مشترک بین دام و انسان ۳۵ تا ۷۵ درصد در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» روز شنبه در جریان سفر به استان سمنان، در جمع بهره برداران و تولیدکنندگان حوزه دام شهرستان گرمسار، اظهار داشت: با برنامه‌های نظارتی و کنترلی سازمان دامپزشکی و همکاری بهره‌برداران، شیوع بیماری‌های راهبردی و غیرراهبردی دامی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نیز با کاهش تا ۷۵ درصد همراه بود.

وی ادامه داد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های دام، طیور و آبزیان با کمک واکسن پیشگیری می‌شود و بیماری‌های راهبردی مانند تب مالت، تب برفکی و  آبله، امسال با اتخاذ برنامه‌های راهبردی ۳۵ تا ۷۵ درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: کشور همواره با کمبود واکسن مواجه بوده، اما اکنون در شرایط تحریم با تکیه بر دانش بومی و تولید داخلی، ایران در وضعیت مطلوب قرار دارد.

رفیعی پور تصریح کرد: در کشور سه واحد تولیدی در بخش خصوصی واکسن تولید می کنند و امسال نیز چهارمین واحد تولید واکسن در کشور فعال شده که تولید بالایی دارد.

وی، از بی توجهی به تولید بذر در زمینه ساخت واکسن دام و طیور، که در واقع  نمونه برداری از ویروس برای خالص سازی و تولید دارو است و امسال برای اولین بار در کشور تولید می شود به عنوان یک غفلت تاریخی یاد کرد و افزود: امسال اولین شرکت تولید واکسن‌های عوامل بیماری‌زا در آبزیان دام و طیور در کشور فعال شده که بذر تولید می کند و اهمیت این طرح چنان بالاست که در افتتاح آن باید رئیس جمهوری حضور داشته باشد .

به گفته وی، ۷۰ نوع واکسن در کشور استفاده می شود که بذر آن در ایران تولید نمی شد، اما به زودی بذر واکسن به صورت انبوه در این واحد تولیدی ساخته می شود.

رفیعی پور خاطر نشان کرد: سال ۹۸، ارزیابی و آنالیز محصول نهایی تولید کننده دارو از لحاظ کیفیت و اثربخشی بررسی می شود و در ماه گذشته نیز چند بررسی انجام و منجر به تعطیلی چند واحد تولیدی شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: از تولیدکنندگان دارو حمایت می‌شود، اما با متخلف در زمینه ارزیابی و اثربخشی کیفی و کمی دارو نیز برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ تصمیمی در سازمان دامپزشکی گرفته نمی شود مگر نماینده دامدار، بهره بردار و یا تشکل در نشست مربوط حضور داشته باشد، گفت: روحیه مطالبه گری باید در تشکل ها تقویت شود.

وی گفت: تامین و تهیه واکسن و داروها درگیر مشکلات چند وجهی است و فقدان انتقال ارز، نبود قیمت گذاری و احتکار، از جمله این مشکلات است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به منظور بازدید و افتتاح طرح توسعه یک واحد تولیدی فعال در زمینه نهاده دامی به شهرستان گرمسار در استان سمنان سفر کرد.

استان سمنان تولیدکننده ۵۵ درصد از داروهای حوزه دامپزشکی کشور است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
بیماریهای راهبردی!!!
لطفا بیشتر توضیح بدهید....
نظر شما
ادامه