حکیم مهر - عرضه مرغ بصورت بسته بندی شده در استان تهران در سال آینده پیگیری می شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: ممکن است عده ای موافق عرضه مرغ بسته بندی نباشند، اما سیاستی که دولت دنبال می کند، اجرایی کردن این قانون در تمامی استانهای کشور است.
دکتر سیدمحسن دستور افزود: اگر قرار باشد قانون اجرا شود، با مشکلات جانبی نیز مقابله خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای عرضه مرغ بسته بندی در استان تهران همچون سایر استانها، برخی مشکلات وجود دارد که با هماهنگی و همکاری همه جانبه تمامی ارگانهای ذیربط مرتفع می شود.
دستور ادامه داد: تا پایان سال جاری زمانی وجود ندارد و تحقق این طرح بزرگ برای سال 1389 امکان پذیر نیست. اما این سازمان برای اجرای موفق این طرح در سال 1390 تلاش می کنند.
وی تصریح کرد: برخی از قسمتهایی که باید در این زمینه همکاری داشته باشند، آمادگیهای لازم را ندارند که امیدواریم برای سال آینده تمامی مشکلات مرتفع شده و آمادگیها نیز ایجاد شود.
خبر مرتبط :
بنده به صراحت مي گويم بستهبندی مرغ طعم آن را بهبود نمیدهد؟ دلیل اصلی آن نبودن درجهبندی کیفی و عدم توانایی مصرفکننده در انتخاب به دلیل فضای انحصاری بازار است. در مرغ بستهبندی شده فقط نام کشتارگاه نوشته میشود. مرغدار میگوید که در محصول نهایی اسمی از مزرعه و مرغداری وی وجود ندارد پس مسوولیتی متوجه وی نخواهد بود و امکان پیگیری هم لابد نیست و فقط و فقط به فکر بالا بردن وزن مرغ خود می باشد. مرغ فروش هم خود را فقط فروشنده مارک کشتارگاه می داند البته ناچاراً (!) و هیچ مسولیتی در جهت نگهداری صحیح از مرغ احساس نمیکند و گاهی هم موقع پس دادن مرغ توسط مشتری، از پسگرفتن آن خودداری و ادعا میکند که محصول تولید کارخانهای است که آدرس آن روی محصول وجود دارد و مشتری هم کاری نمی تواند بکند
2-حال چاره کار چیست؟ فضای فعلی بازار مرغ، فضایی انحصاری است، به طوری که بازار مرغ تهران به آن بزرگی، تقدیم 20 کشتارگاه شده و بازار تبریز تقدیم 3 نفر و پرکنده فروشی که 50 سال سابقه دارد و مغازه و امکانات از خودش میباشد، ناچاراً فروشنده محصولات کشتارگاهی شده است که فقط یک حلقه از این زنجیره است. این بازار انحصاری رقابت را از بین میبرد و از بین رفتن رقابت یعنی عدم توجه به کیفیت و از بین رفتن حقوق مصرف کننده!
3-بهترین چاره در این است که سازمان دامپزشکی در رویه خود در مورد اطلاعات لازم حک شده روی بستهبندیها تغییرات اساسی بدهد. بدین نحو که هر پرکنده فروشی بتواند نام مغازه و آدرس خود را روی مرغ عرضه شده توسط خود و به نام خود بنویسد و در قسمتی هم آدرس و محل کشتارگاهی که مرغ را در آن کشتار کرده نوشته شود. مثلا مرغ فلانی کشتار شده در کشتارگاه فلان درج گردد. این امر سبب ایجاد فضای رقابتی بین مرغ فروشها شده و آن موقع توجه به کیفیت و انتخاب فارم مناسب و حتی توجه به ترکیب جیره توسط خریدار مهم میشود و در این صورت هر کسی تلاش خواهد کرد تا مشتریهای خود را راضی نگه دارد.
4 عرضهر مرغ بسته بندي با اين ليبل ها و بسته بندي ها بر خلاف عدالت اجتمتعي است
54-راه چاره دیگر هم این است که برای کشتارگاههایی با ظرفیت کم حتی 100 قطعه در ساعت توسط دامپزشکی مجوز داده شود تا چند فارم به صورت مشترک از آن استفاده کنند و قاعدتاً رعایت شرایط بهداشتی و ریزهکاریها هم در این کشتارگاهها آسانتر خواهد بود! و اگر امتیاز آنها به فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط داده شود ایدهآل خواهد بود. اکنون دامپزشکی مجوز کمتر از 4000 قطعه نمیدهد و این مستلزم سرمایهگذاری سنگین بوده و عاملی بزرگ برای ایجاد انحصار است.
6 بهتر است نظارت کشتارگاههای کوچک هم به شرکتهای ممیزی بخش خصوصی سپرده شود.