کد خبر: ۵۷۲۶۲

رییس اداره حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: پلنگ ۲ راس گوسفند (قوچ) را روز شنبه در حد فاصل روستای حصار و آق تپه این شهرستان تلف کرد اما به چوپان گله آسیبی نرسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد خالقی» روز یکشنبه اظهار داشت: حادثه حیوان وحشی به گله گوسفندان روستای حصار، شنبه شب به این اداره گزارش شد که پس از بررسی ها مشخص شد حیوان حمله کننده پلنگ بوده است.

وی با بیان اینکه چوپان، در تاریکی شب حیوان وحشی را مشاهده نکرده است، گفت: احتمال می رود، حیوان، پیر، زخمی و یا ضعیف بوده و این امر سبب شده تا در شکار ناتوان شود از این رو برای تغذیه به روستا نزدیک شده است.

خالقی با بیان اینکه این، دومین حادثه حمله حیوان وحشی به گوسفندان در این منطقه است گفت: در حادثه پیشین، یک قلاده پلنگ، یک قلاده سگ چوپان را تلف کرده بود.  

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد اظهار داشت: پرونده برای جبران خسارت های وارد شده به دامدار، تشکیل شده و به سازمان ارسال می شود.

در فروردین ماه امسال ۲ نفر در روستای قره نوده که در طبیعت حضور یافته بودند مورد حمله پلنگ قرار گرفتند که خوشبختانه در این حادثه آسیب به آنان نرسید.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علت های نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یافته است.

براساس اعلام مسوولان، بیشتر این حادثه ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علل اصلی آن، شکار طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

 
نظر شما
ادامه